Special Saloon   12/05/09

Så blev der fyret op i maskinerne
Gennem de seneste sæsoner har Bel-Ray SSC Challenge fået ry for at være en af de mest seværdige og underholdende baneklasser. Det er både de højlydte og hurtige racerbiler, men lige så meget kørerne bag rattet, som ser det som deres fornemmeste opgave at underholde publikum.

Årets store konfirmationsweekend afskar desværre en del af kørerne fra at deltage i årets første løbsweekend, men alligevel kunne klassen præstere et af weekendens største felter.

De to tidtagninger blev begge vundet af Michael Klostermann, der ellers havde bebudet sit comeback i DTC's Invitation Only-klasse. Det blev trukket tilbage i sidste sekund, og med tiden 1.12.029 sikrede han sig pole position til første heat foran Lars Schönemann og Johannes Graversen.

Søndag var vejrguderne igen i godt humør, og publikum kunne se på racerløb under solens stråler. Da safety car forlod banen, førte Klostermann feltet an, mens Schönemann gjorde sit for at følge med. Glæden varede ikke længe for Michael Klostermann, der måtte se føringen forsvinde, da motoren sprang i luften.
"Det er den anden motor, det sker med", sukkede han efterfølgende. Om han når at finde en løsning på problemet før løbet på Padborg Park vides endnu ikke.
Lars Schönemann overtog føringen, som han holdt til målstregen med et forspring på kun 0,3 sekund ned til Christer Gislerud, der havde Johannes Graversen i hælene.

Som altid blev der kørt race om næsten alle placeringer i løbet. Keld Graabæk, der kørte sit første løb i Bel-Ray SSC Challenge, kæmpede sin helt egen kamp med den blå-orange Volvo S40, der efter en påkørsel i første sving havde en voldsom understyring. Det sluttede på tredje omgang, da han kom for langt ud i første sving og endte i sandkassen.


Keld Graabæk måtte også overgive sig til sandkassen i det første løb.
(Foto: Gripping Media)

En anden debutant, Mikkel Rasmussen, havde ikke fået helt styr på kølingen af hans Toyota Celica, så han måtte også stoppe før det ternede flag.
De to Aquila-kørere, Dennis Holbæk og Michael Jacobsen, havde en spændende og intens kamp om femtepladsen, så det ser ud til at Aquila Racing Cars har fået styr på børnesygdommene efterhånden.


De danskbyggede Aquila'er bidrog også til underholdningen.
(Foto: Gripping Media)

Den stående start ved weekendens sidste løb gik let og smertefrit, og Johannes Graversen, der startede fra forreste række, kom igennem de første sving med Jørgen Hansen bag sig. Det varede ikke længe før Schönemann havde kæmpet sig op til de to veteraner, og han kom da også forbi dem begge. Resten af løbet var én lang kamp om førstepladsen for Schönemann og Graversen.
"Jeg havde slet ikke dæk til at køre fra Johannes", fortalte Lars Schönemann efterfølgende. "Han var der bare hele tiden, og den mindste fejl fra min side, så var han forbi".

Graversen var også godt tilfreds med resultatet, selvom det aldrig lykkedes at komme forbi den hvide Porsche.
"Vi havde aftalt at give publikum noget at se på, uden at lave buler. Og det lykkedes heldigvis, for jeg har simpelthen ikke tid til at skulle rette buler ud de næste par uger", sagde Johannes, der til daglig driver sit autoværksted i Trige.


Det lykkedes Schönemann (416) at holde Johannes Graversen (412) bag sig til målstregen.
(Foto: Gripping Media)

Jesper Sally sørgede for at tilføre løbet lidt dramatik, da der gik ild i hans bil og officials måtte slukke den midt på langsiden. Heldigvis skete der kun materiel skade, men der bliver travlt på racerværkstedet de næste par uger. I Renault Clio Cuppen lavede sønnen Martin luftakrobatik med sin racer, der rullede tre gange.

En af feltets nye, spændende biler, en Renault Trophy V6, fik sin debut med Frederik Holm bag rattet. Efter lidt småproblemer var der fart over feltet i den lille centermotorbil. Endda så meget fart, at Frederik fik overhalet en konkurrent i gul flagzone. Det udløste en 20 sekunders tidsstraf.

Mikkel Rasmussen, der har konverteret fra rallysporten, fik kølingen på sin Toyota til at virke, men han måtte erkende at der er stor forskel på rallyprøver og Jyllandsringen. Han sluttede næstsidst foran Peter Vesti, der døjede med problemer på den brede, gule Supra.


Debutanten Mikkel Johansen gør ikke meget for at skjule sin fortid i rallysporten.
(Foto: Gripping Media)

Sidste års mester, Christian Vejby, profiterede af Michael Klostermann's exit og hentede to førstepladser hjem i SS2-klassen. Han får nok svært ved at slå Klostermann, hvis denne vender tilbage med samme motorkraft som han nåede at fremvise i weekenden.

Når det går løs på Padborg Park, vil der formentlig blive deltagelse af endnu flere kørere, så der er atter lagt i ovnen til nogle spændende løb med Bel-Ray SSC Challenge.

Bel-Ray SSC Challenge

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Christian Vejby
  • Frederik Holm Olsen
  • Johannes Graversen
  • Keld Graabæk
  • Lars Schönemann
  • Michael Klostermann
  • Mikkel Rasmussen

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde