CHGP   04/08/03

Flot finale på CHGP
CHGPSidstedagen for Copenhagen Historic Grand Prix 2003 i Fælledparken blev en stor succes. Vejret var perfekt til at køre race, og deltagerne gav et godt show til de mange tilskuere der mødte frem på dagen. Løbet sluttede af med at Tom Kristensen tog sig et par æresrunder.

Forinden var gået flere timer med race og underholdning. Klasse A lagde hårdt ud med at åbne Grand Prix'et. Ligesom i lørdags blev det på ny til en sejr for Ingemar Wittström i en MG KN Special. Her vandt han foran Fritz Hansen, der forbedrede sig i forhold til lørdag, hvor han blot blev nummer fem. De dyre Bentley-biler fra 'The Benjafield's Racing Club' viste sig frem på området omkring Fælledparken. Igen var der stor forskel på kørernes indsats, og således blev det på ny David Brock-Jest i racer nummer 83 der sejrede - 16 sekunder foran John May. De kørte godt nok ikke hurtigt, men når man tænker på at det er racere der er 80 år gamle, så vækker det respekt.


Opvisning af de gamle Bentley-racere på Borgmester Jensens Allé
(Foto: Motorsporten.dk)

Det var den store svensker-invasion i klasse D - ikke mindst fordi de dominerede løbene totalt. Tomas Gustafssen i en Ford Mustang var stærkt kørende igen søndag, og blev dermed også den samlede klasse-vinder. Der var dog masser af drama undervejs i løbet. Lørdagens nummer to, Lars Esselius, plantede godt og solidt sin ellers meget smukke Ford Falcon i betonen for enden af langsiden. Han forsøgte at hente ind på Gustafssen, men det kostede. Bedste dansker i feltet blev Nicolas Olszowski på en 6. plads.

Det tætte race fortsatte igen i klasse E1 - klassen for touringcars og standardvogne op til 1971 og med motorer under 1300 cc. Uden de store problemer kunne Jimmy Juelshøj igen tage en sejr i sin nummer 23 Morris Mini. Banens største oplevelse var dog Jacob Kristensen, der fra sidstepladsen kørte sig hele vejen op til andenpladsen. "Det var virkelig skægt - hold da op hvor det kørte," grinede han efter løbet. Den fik alt hvad den kunne trække. Desværre nåede Kristensens brødrenes far, Carl Erik ikke til start. Under træningen blev der problemer med NSU'ens diffentiale. Desværre nåede de to brødre aldrig rigtig at komme i infight med deres far - det havde de ellers glædet sig meget til!


Jimmy Juelshøj var suveræn vinder i klasse E1
(Foto: Motorsporten.dk)

For de lidt hurtigere touringcars og standardvogne, kunne svenskeren Tommy Brorsson igen tage en klar sejr i sin Ford Escort. Jan Heiselberg fulgte ellers pænt med i starten i sin BMW 2002, men kunne ikke matche farten. Brian Stolze blev nummer tre i sin flotte blå Ford Mustang - der stadig har sin gode lyd. Stod man ved svinget før langsiden og kunne høre ham trykke den af, så fik man mulighed for at høre noget god musik...


Tommy Brorsson var der ingen der kunne matche
(Foto: Motorsporten.dk)

Det helt store drama kom i den kombinerede klasse C og F. Der var blot tre racersport biler med, så derfor var de slået sammen med klasse F - biler op til 1965 og med en motor under 1600 cc. Men racersport-feltet blev stærkt reduceret, da Jac Nellemann og Karsten Ree kørte sammen på langsiden. De to kørere duellerede heftigt om føringen, og rammer hinanden, så de kører ind i autoværnet på venstre side. Masser af vragdele bliver slynget ud, men heldigvis sker der ikke noget alvorligt med kørere. Bilerne har dog fået pænt alvorlige skader. Derfor kunne Otto Reedtz-Thott tage en let sejr i den smukke Lotus MK 19. I klasse F var Claus Damgaard igen utrolig godt kørende. Endnu en perfekt sejr til Damgaard og Lotus Elan'en.

Otto Reedtz-Thott og AC Cobra 289'en var igen sejrrige i klasse G. Jens Juul Jeppesen i en Jaguar E. Den sidste klasse der kørte 'rigtigt' race var Formel Junior klassen. Her blev det til en klar og sikker sejr til Erik Justesen i en Lotus 22 foran franskmanden Jarran Venables.

Opvisning blev det også til for DTC-racerne. Det talte ikke som et regulært løb, men alligevel blev der gået til den. Martin Pedersen i Peugeot 306 fik 'sejren' foran Jason Watt. Thorkild Thyrring udgik med svigtende teknik - og parkerede sin Peugeot 307 noget kritisk lige i indgangen til det første sving. Formel 1'erne blev også sendt på banen for at vise sig frem. Igen var det Benetton'en fra 1991 og Footwork'en fra 1992 der kørte mest om 'sejren' - og de pressede hinanden pænt. Dog var de ikke helt glade for underlaget, da belægningen var meget ujævn - også på langsiden på Nørre Allé - her hoppede racerne så meget at politiet ikke kunne måle deres hastighed... Hele dagen igennem noterede de 'fartsynderne' på Nørre Allé, og Formel 1'erne blev noteret for 210 km./t. da man forsøgte at måle på tid hvor hurtige de var.


Det var ikke Michael Schumacher - men hans racer fra 1991 der kørte rundt i Fælledparken
(Foto: Motorsporten.dk)

Og til sidst rundede den fem-dobbelte Le Mans vinder, Tom Kristensen hele arrangementet af med en tur rundt på banen i Lotus MK 19 - for lige at give den en sidste dougnut for enden af langsiden. Alt i alt et meget flot arrangement som det bliver spændende at følge igen - måske igen om et år eller to!

Læs også:
God start på CHGP

Benji


Læs mere om:
  • 03/08/03 - Fælledparken - CHGP

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk