Simon Vallentin, Holbæk, var tilfreds, da han sammen med co-driver Line Lykke Jensen, Hokksund, i weekenden kørte over målrampen i det tyske ADAC Actronics Rally Sulingen som den fjerdehurtigste i et felt med 96 biler.
Næste step bliver det tjekkiske Rallye Cesky Krumlov i den officielle FIA European Trophy-turnering  Simon Vallentin og Line Lykke Jensen fulgte deres tyske og hollandske konkurrenter til dørs i den hurtige RC2-klasse og sluttede på en generel fjerdeplads i Sulingen-rallyet (Foto: Sascha Dörrenbächer)
I det 400 kilometer lange rally indgik godt 138 kilometer asfalterede hastighedsprøver bl.a. på smalle veje mellem høje betonmure i et militært terræn og med få centimeter plads til fejl.
- Vi havde et tæt opgør med de hurtigste tyske kørere i RC2-klassen, Marijan Griebel, Philip Geibel, Julius Tannert og sluttede foran såvel Dennis Rostek som hollænderne Kevin Deijne og Ingo ten Vregelaar. Og vi fik, hvad vi kom for, nemlig at få afprøvet de tekniske opgraderinger, som i vinterpausen er lavet på vores Hyundai i20N, fastslog Simon Vallentin efterfølgende.
 Med opgraderingen af teknikken i Vallentin Rallysports Hyundai i20N er bilens dynamik forbedret og der er kommet endnu mere fart på den i svingene (Foto: Sascha Dörrenbächer)
- Vi var tættere på toppen i feltet, end vi plejer, fortsatte han og tilføjede, men der er stadig plads til justeringer og mere rutine med bilens forbedrede køreegenskaber. Det gik fint, selvom der var et par mindre smuttere undervejs på en glat vej og i et sving, som viste sig skarpere og mere krævende, end vi havde vurderet det til, da vi forud for starten lavede vore noter. Det var vi dog ikke ene om, for jeg kunne se sporene fra nogle af de forankørende, som også havde været i nærkontakt med naturen.
 (Foto: Sascha Dörrenbächer)
Konkurrenterne havde fordel af at være på hjemmebane med et indgående kendskab til de mange skarpe vinkelsving på prøverne i Rally Sulingen. Ikke mindst på den henved 25 kilometer lange og meget udfordrende Eickhofer Heide-prøve, som krævede 100 pct. fokus bag rattet.
- Vi manglede lidt topfart og acceleration, men i forhold til tidligere har vi fået øget vore svinghastigheder. Kombineret med en fornem og professionel indsats af både Line og vort ihærdige serviceteam gav det både en generel fjerdeplads og værdifuld erfaring med den opgraderede rallybil. Og det lover godt for vores indsats fremover, pointerede Simon Vallentin.
 Ikke et sted for fejltagelser, mens der bliver kørt med maksimal fart (Foto: Sascha Dörrenbächer)
Han og Line Lykke Jensen var ikke alene om at være spændt hårdt for i Sulingen, for allerede under torsdagens såkaldte shake-down prøve opstod der et elektronisk problem med bilen, så Vallentin Rallysports serviceteam havde en livlig kontakt med Hyundai Motorsports tekniske eksperter. Der blev ikke tid til nattero, før problemet med en kontakt var løst og bilen stod klar til fredagens og lørdagens krævende hastighedsprøver.
Med opgraderingen af rallybilen og den nævnte elektroniske kalamitet in mente og at det lykkedes at få kilet sig ind på fjerdepladsen i det rappe selskab, var Simon Vallentin bestemt både tilfreds og fortrøstningsfuld med hensyn til teamets indsats i årets officielle FIA European Rally Trophy.
Den 23.-24. maj deltager Vallentin Rallysport i den anden af FIA-turneringens 14 tællende runder: Rallye Cesky Krumlov i Budějovice i det sydlige Tjekkiet. For det danske par bliver det den første af de seks FIA-runder, de har planlagt at køre.
Morten Dam - autoMOTIV/specialpress Læs mere om: Line Lykke JensenSimon Vallentin |