Rally   08/10/23

Tour European Rally: Vallentin og Egholm fik kørt sig i top-3
- og er før slutspurten på en generel 5. plads i Rally Terra Sarda
Der var 128 biler på deltagerlisten, da starten gik til weekendens Rally Terra Sarda, der også er finalerunde i årets internationale Tour European Rally-turnering på den italienske Middelhavs-ø Sardinien.
Rallyet slutter søndag i Porto Cervo efter seks hastighedsprøver; heraf tre helt nye, men efter lørdagens fem rallyprøver, har danskerne Simon Vallentin og Peter Egholm, Holbæk/Kirke Såby, kørt sig i stilling på en generel tredjeplads i TER-runden og på en generel femteplads i Rally Terra Sarda. Så der var streget op til et positivt slutresultat.

Efter lørdagens mandefald på 15 biler, stillede de resterende 113 til restart søndag anført af den tidligere rallyverdensmester i Audi Quattro, Stig Blomqvist fra Sverige bag rattet i feltets åbnervogn, og den samlede distance for søndagens seks rallyprøver er på 38,18 kilometer med en 12,42 kilometer lang strækning som den længste.


Vallentin og Egholm kørte forud for starten noter på de kringlede og teknisk krævende rallyprøver med Sarah Haulrik som bisidder på bagsædet. Danskerne har fundet en god rytme i bilen på rallyprøverne. De kører stærkt, bare ikke helt ud til - eller over - grænsen. Her er de ved præsentationen af Vallentin Rallysport forud for starten.


Bo Andersen og Jacob Egholm har sammen med Simon Vallentin haft travlt med at servicere teamets rallybil, og halvvejs gennem rallyet var der streget op til et godt slutresultat.

Godt udgangspunkt
Det var en tilfreds Simon Vallentin, som lørdag aften kørte sin Hyundai i20 N Rally2 i parc fermé for natten, for dagens delresultat var opnået med en indsats på omkring 90 pct. af det danske hold ydeevne.

- Vi har koncentreret os om at lægge op til et godt slutresultat uden at oversatse, og det er lykkedes. For Peter har det været forbundet med en vis nervøsitet, da det er hans første internationale rally, men det er gået meget fint ligesom også vores servicehold med Bo Andersen og Jacob Egholm har været effektivt, fastslog Simon Vallentin efterfølgende.

Servicefolkene havde ellers haft lidt at døje med, da de to gange undervejs til Sardinien med rallybilen i en lukket trailer måtte skifte et eksploderet dæk på traileren.

- Simon og Peter har travlt i rallybilen, når det går stærkt på rallyprøverne. Simon med rat og pedaler, og Peter med noterne, som i vidt omfang handler om strækninger på under 100 meter. Der er ikke tid til at falde i staver, understregede Sarah Haulrik, der var co-driver for Simon Vallentin i sidste års Rally Terra Sarda, og denne gang er med for at bistå med at bane vej for endnu en dansk succes efter sidste års dobbeltsejr i klassen såvel som i ”Production-klassen“.


Det hører med til gamet at blive passet op af medierne, når man færdes i rally, der får stor opmærksomhed. Især når man kommer langvejs fra, som Vallentin Rallysport gør.

Hurtig ved shake-down
Forud for de første fem prøver havde Vallentin og Egholm otte gennemkørsler af løbets shake-down-prøve og var næsthurtigst de to første gange og hurtigst af alle i tredje gennemløb, tredjehurtigst og fjerdehurtigst i fjerde og femte gennemløb, så det lå i kortene, at de havde farten til at være med ”up front“.

Ved lørdagens shake-down kørte italienerne Vittorio Musselli og Claudio Mele i Ford Fiesta WRC tillige med Rachele Somaschini og Fabio Salis, Italien, i Citroën C3 Rally2, samme hurtigste tid på 1:34,0. Og før søndagens slutspurt var Musselli/Mele på en samlet fjerdeplads blot 0,1 sekund foran Vallentin og Egholm.


Simon Vallentin fortsatte søndag med et godt flow på rallybilen, kørte på SS8 andenhurtigste tid og rykkede op på en generel tredjeplads i Rally Terra Sarda 0,1 sekund foran Musselli og Mele i WRC-bilen, og op på en samlet andenplads i TER-opgøret efter Pryce og Prévot, og 3,5 sekunder foran feltets tredjehurtigste TER-hold.

Bliver udfordret
Efter lørdagens fem rallyprøver - ialt 33,34 kilometer - havde Osian Pryce og Stéphane Prévot, England/Belgien, i Rally Terra Sarda taget téten i deres Hyundai i20N Rally2 foran italienerne Giacomo Scattolon/Sauro Farnocchia, Italien, i VW Polo Rally2 og Rudy Andriolo/Manuel Menegon, Italien, i Skoda Fabia Rally2 Evo.

I TER-finalen førte Pryce og Scattolon an tæt fulgt af Vallentin og Egholm foran Loris Mattia Ronzano/Gloria Andreis, Italien, i Skoda Fabia Rally2 Evo, Sotiris Leremiadis/Pietro Elia Ometto, Grækenland, i Skoda Fabia Rally2 Evo samt juniorholdet - under 25 år - Pierre-Paul Baltolu/Anthony Pes, Frankrig, i Renault Clio Rally4 og seniorholdet - over 55 år - Roberto Cocco/Sergio Deiana. Italien, i Skoda Fabia Rally2. Efter dem fulgte hold fra Schweiz, Tyskland, Tyrkiet, Spanien og Italien.

Danskerne får ikke noget forærende i deres stræben efter en plads i toppen af feltet. De er tvunget til at tage udfordringen op fra konkurrenterne.

Afgørelsen falder søndag.


Hele den danske trup på Sardinien. Simon Vallentin og Peter Egholm med Sarah Haulrik og servicefolkene Bo Andersen og Jacob Egholm samt Henrik og Trine Andersen, der spiller en central rolle i gruppen af sponsorer, som støtter Vallentin Rallysport.

Vallentin Rallysport

Morten Dam - autoMOTIV/specialpress


Læs mere om:
  • Simon Vallentin

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde