Le Mans   11/06/23

Malthe Jakobsen tog Danmarks eneste Le Mans-pokal
Le MansDen 19-årige thybo blev nummer to i LMP2 Pro/Am-klassen ved sin debut i 24 Heures du Mans. Sammen med teamkammeraterne Alexandre Coigny og Nicolas Lapierre kæmpede Malthe sig gennem et til tider kaotisk racerløb for til sidst at ende på podiet.


(Foto: COOL Racing)

Den unge racerkører viste allerede i sidste weekends testkørsler at der var potentiale i både bil og kører. Omgangstiderne var i den rigtige ende af skalaen, og længe så det også ud til at COOL Racings racer med nummer 37 skulle i Hyperpole; en ekstraordinær kvalifikation for de otte hurtigste biler i klassen.

En kørefejl betød, at Malthe røg af banen, godt nok uden at beskadige bilen, men fordi bilen skulle have hjælp for at komme fri, blev sessionen afbrudt. Den slags udløser en kontant straf: Fjernelse af den bedste omgangstid.


(Foto: COOL Racing)

Dermed blev en lovende omgangstid forvandlet til en mindre interessant 16. plads. Heldigvis har startplaceringen sjældent stor betydning i et 24-timersløb, så fokus var på at udføre det, som Malthe og COOL Racing havde forberedt sig på i månedsvis.

Nicolas Lapierre startede løbet i bilen for at køre det første stint. Inden en omgang var tilbagelagt var en konkurrent kørt af banen, hvilket startede løbets første safety car-periode. Her blev Alexandre Coigny sat i bilen, og han kørte frem mod klokken 18.30, hvor Malthe Jakobsen satte sig i bilen og fik sin længe ventede Le Mans-debut.

Første halvdel af årets Le Mans var præget af omskifteligt vejr. Den første regnbyge ramte et område af banen kort før klokken 19, og der gik ikke længe, før racerbiler kom sejlende i alle retninger. Malthe holdt sig ude af problemer indtil en safety car kom på banen og neutraliserede løbet.

Grundet de mange hændelser på banen endte Malthe med at sidde i bilen i hele tre timer og 36 minutter, før han til sidst blev bedt køre i pit.


(Foto: COOL Racing)

Det var uden sammenligning Malthe, som fik mest tid bag rattet i løbet af de 24 timer; godt ti timer nåede han at spendere på den legendariske racerbane. I lang tid så det også ud til at det schweiziske team skulle kæmpe med om et godt resultat i det generelle LMP2-mesterskab. Det håb slukkedes, da Malthe i nattens mulm og mørke tog en forkert linje ud af et sving og kørte af banen.

- Jeg havde lige overhalet en langsommere bil, så min linje ind i svinget var anderledes end normalt. Det prøvede jeg på at kompensere for, men der lå en usynlig vandpyt i udgangen af svinget, og så røg jeg ellers af banen, fortæller Malthe, som kunne få bilen tilbage til pitten, hvor mekanikerne fik bilen gjort køreklar igen - men det kostede syv omganges stilstand, hvor konkurrenterne ræsede forbi pitgaragen.

Herefter gjaldt det om at få indhentet det forsømte. Til Malthe og COOL Racings held kom flere af konkurrenterne i problemer på banen, så et godt resultat kunne sikres ved at køre roligt og fornuftigt.

Efter 24 timers kørsel kunne holdkammerat Alexandre Coigny køre bilen over målstregen på en andenplads i LMP2 Pro/Am-kategorien. For Malthe er det kulminationen på en årelang drøm, ambition og livsstil - og beviset på, at tingene ikke er sket uden grund:

- Det er helt fantastisk at stå her med en Le Mans-pokal i hænderne. Alene dét at få debut på Le Mans er svært at sætte ord på, og at tage herfra med en pokal er mere end jeg havde turdet håbe på. Jeg er glad, lettet og taknemmelig, men mest af alt er jeg virkelig træt, siger Malthe Jakobsen, som i den seneste uge har fået mere opmærksomhed end i hele sit liv frem til nu:


Malthe er klar til sin Le Mans-debut med COOL Racing
(Foto: COOL Racing)

- Jeg havde forventet opmærksomhed fra danske Le Mans-fans, men slet ikke i den liga! Jeg har skrevet autografer og hilst på alle mulige mennesker, som pludselig ved hvem jeg er og hvad jeg er for én. Det er overvældende og samtidig virkelig fedt. Jeg tror ikke man helt forstår stemningen hernede, før man har oplevet den på egen krop, fortæller han.

Det kaotiske 24 timers-løb handlede i stor udstrækning om at overleve. Mere end tyve biler nåede aldrig at se det ternede flag på grund af kollisioner og tekniske problemer.

- At gennemføre Le Mans er en sejr i sig selv. At ende på podiet er en af de ting, jeg dårligt har turdet drømme om. Jeg glæder mig til det synker ind, griner han.

Jakobsen Motorsport


Læs mere om:
  • Malthe Jakobsen
  • Le Mans
  • 11/06/23 - Le Mans - FIA WEC - FIA VM
  • 11/06/23 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde