18! Det magiske antal af points, der skal ind i på kontoen i gennemsnit i hver løbsweekend, hvis man skal blive mester i F2. Det viser de rå facts fra tidligere F2 sæsoner, man som kører også skal forholde sig til, når man skal analysere sin egen præstation. Det er et klart pejlemærke for en godkendt weekend, selv når man ikke står øverst på skamlen.
(Foto: Dutch Photo Agency)
Men endnu engang behøvede Vesti ikke kigge langt efter points’ene. I den netop overståede weekend i Barcelona opnåede Vesti en pointhøst på i alt 21 points, der nu øger hans forspring til de to nærmeste konkurrenter Théo Pourchaire og Ayumu Iwasa.
Det er ingen overdrivelse at sige, at Vesti imponerede - selv ovenpå sidste weekends formidable Monaco præstation.
(Foto: Dutch Photo Agency)
Allerede fra træning lagde Vesti hårdt ud som hurtigste mand. Forventningerne til kvalifikationen var derfor ekstra store, men her levede Vesti ikke op til hverken egne eller sit teams forventninger.
”Jeg ramte den bare ikke. Jeg fik ikke dækkene gjort klar til denne ene omgang, vi har at sætte tiden på i Barcelona, inden dækkene er færdige. Mere er der ikke at sige. Den hang alene på mig selv. En 8. hurtigste tid var bare langt fra godt nok - også selvom vi lå tæt.”
(Foto: Dutch Photo Agency)
En overskyet Circuit de Catalunya endte i voldsom regn og en meget våd bane til lørdagens sprint, hvor Vesti startede 3’er. Det blev til regndans for Vesti og udefra set, til en opvisning af de bemærkelsesværdige. Vesti vandt løbet og var på et tidspunkt hele 10 sekunder fra sin nærmeste konkurrent.
(Foto: Dutch Photo Agency)
”Udefra set så det nok nemmere ud, end det var. Det var faktisk et mega svært løb. Den våde bane og regn var én ting, men der skete bare så meget. Jeg lagde hårdt ud og var efter et par omgange forreste mand efter først en hård dyst i sving 1 med Jak Crawford, hvor vi byttede maling (!) og senere gik jeg forbi Amaury Cordeel. Derfra kørte jeg mit helt eget løb, inden den forventede safety car kom på banen. En perfekt genstart var medvirkende til at holde lynhurtige Victor Martins og Théo Pourchaire bag mig.”
(Foto: Dutch Photo Agency)
Lørdagen bød på langt mere end en sejr for Vesti. Øverst fra podiet kunne han betragte klapsalver og glæde fra flere end Prema og sit personlige team. Kronprins Frederik og LEGO ejer Kjeld Kirk Kristiansen var lørdag at finde hos Mercedes AMG F1 og på plads, da den store hyldest tilfaldt Vesti.
(Foto: Dutch Photo Agency)
”Sikken en ære med dette besøg. Jeg er stolt og glad over denne opbakning fra to helt særlige personer og repræsentanter for mit land. Og jeg er ved at revne af stolthed som dansker, når nogle af verdens bedste ingeniører hos Mercedes AMG F1 fortæller, hvordan leg, læring, udviklingspotentiale og forestillingsevne igennem LEGO produkter har været startskuddet til deres karriere i engineering og F1, og hvordan LEGO produkter bruges i deres hverdag. Det er da for stort at tænke på!”
En stolt farmand - Peter Vesti (Foto: Dutch Photo Agency)
Søndagens feature race fik ikke Vesti på podiet, men en perfekt strategi fra Vesti’s team, Prema, kunne have givet Vesti endnu en sejr. En safety car ville have gjort hele forskellen. Den kom ikke.
”Vi valgte at starte ud på de hårde dæk. Det ville giv mig noget luft og plads til at få det maksimale ud af mine dæk, når mine konkurrenter på de bløde dæk var nødt til at pitte efter godt 10 omgange. Mine dæk holdt til 25. omgang, og med de nye bløde dæk trak jeg konstant hurtigste omgangstider og nåede at hente 4 placeringer og sluttede 5’er. Med hjælp fra en safety car efter 20. omgang havde jeg haft en meget stor chance for at være endt øverst på podiet.”
(Foto: Dutch Photo Agency)
Nu er der 3 ugers pause fra race, der står på træning og F1 simulator for Vesti, inden den absolutte yndlingsbane Red Bull Ring kalder i slut juni.
Dorte Riis Madsen
Læs mere om: Frederik VestiCircuit de Catalunya04/06/23 - Circuit de Catalunya - FIA Formula 2 |