BUDWEG RACING kom stort set skadesfri gennem den 4. afdeling af TCR Denmark 2022. Der var ellers rig mulighed for at få skader på raceren, da der blev kørt på den snævre bane omgivet af beton ved Copenhagen Historic Grand Prix.
Carsten Lorenzen har deltaget ved løbet to gange tidligere, hvoraf 2021 også var ombord i den grønne Honda Civic med startnummer 71.
(Foto: SK Photo)
Bilen havde forud for løbsweekenden været udstillet hos Comwell Copenhagen Portside, men derfor skulle alt værktøj, reservedele m.v. stadig køres over Storebælt, så bilen kunne serviceres gennem weekenden.
Der skulle køres en enkelt træning fredag eftermiddag, men det endte med af blive aften, grundet en forsinkelse i tidsplanen. Det lykkedes at få kørt 11 omgange, hvor det mest af alt gjaldt om at få følingen med banen tilbage. Det lykkedes at sætte 13. hurtigste tid, ud af de 15 kørere, som stillede op i TCR klassen i år.
Lørdag morgen blev den anden træning kørt, og allerede her blev der fundet masser af fart, som kunne aflæses på omgangstiden. Mens de allerhurtigste kørere var godt 4 sekunder hurtigere fra fredag til lørdag, lykkedes det Carsten at finde over 6 sekunder på sin egen omgangstid, hvilket blot gjorde det allerede tætte felt endnu tættere.
Et par timer senere var det tid til kvalifikationen. På trods af svære forhold, med kun 15 minutter til at sætte en tid, og et kæmpe oliespor fra en konkurrent godt halvvejs gennem sessionen, lykkedes det næsten Carsten at matche tiden tidligere på dagen, og kunne derfor glæde sig over 13. startposition til weekendens første løb, som skulle køres lørdag eftermiddag.
(Foto: SK Photo)
Da de fem røde lamper gik ud, var Lorenzen mere end klar på at køre – men det var en konkurrent foran ham så absolut ikke. Så fra at lave en super start, måtte Carsten op at stå på bremsen igen, for ikke at køre op i bagenden på denne. Hele feltet var stukket af sted, inden de to biler kom af sted.
Til alt helt kom der en Safety Car periode, men på en kedelig baggrund, da en konkurrents bil brød i brand – heldigvis uden personskade. Derfor kunne Carsten slutte sig op til feltet igen. Der blev dog kørt rigtig stærkt oppe foran, så da de 15 minutter + en omgang var gået, var de førende biler lige nøjagtig nået forbi Carsten, som derfor blev noteret for en omgang mindre end konkurrenterne.
Med 13. position som slutresultat i heat 1, skulle der også startes fra 13. position til weekendens andet heat, som blev afviklet søndag formiddag.
Denne gang kom Carsten bedre af sted, og det lykkedes at holde positionen rundt på de første omgange. Igen kom der Safety Car efter få omgange, da en konkurrent havde ramt betonen. Løbet blev givet frit igen, men efter kun få omganges kørsel, var der igen Safety Car, da endnu en konkurrent havde ramt betonen. Derfor sluttede løbet også med nedsat fart, med en 11. plads til følge for Lorenzen og med ny personlig hurtigste omgangstid, hvilket var et moralsk boost forud for finalen.
(Foto: SK Photo)
Mens det havde smådryppet under heat 2, startede finaleheatet på tør asfalt, men med meget sorte skyer i horisonten.
Den grønne Honda Civic TCR med startnummer 71 i sideruden startede fra 14. position, men der var kaos og panik foran ham, hvor to biler flettede hjul, og den ene endte hårdt i betonen. Det udløste naturligvis en Safety Car periode, og mens den var i gang, blev de første vinduesviskere så småt startet. Da løbet blev givet frit, var det ikke længere nok med intervalviskning idet regnen tiltog.
Faktisk blev regnen hurtig så kraftig, at Carsten i samråd med teamet valgte at pitte, for at få regndæk på raceren. Lige som han kørte ind i pitten, blev der kaldt Safety Car på banen, men beslutningen om dækskifte var taget, og alt imens kæmpede alle konkurrenterne med at holde bilen på asfalten, på deres glatte tørvejrsdæk. Da Lorenzen var tilbage på banen igen, var der ikke nogen tvivl om at regndæk var det rigtige, men desværre blev løbet aldrig sat i gang igen, så dækskiftet kunne ligeså godt have været undgået, hvis ellers man vidste, at løbet ville slutte på den måde. Målstregen blev passeret på 13. pladsen.
(Foto: SK Photo)
Alt i alt en næsten skadesfri weekend – på nær en lille flænge i bagkofangeren, på grund af et lille skub af en konkurrent i kvalifikationen. Men man skal kun prise sig lykkelig for at komme for betonkanalen med en hel og køreklar bil, hvilket bestemt ikke var tilfældet for alle konkurrenterne.
I weekendens løb blev det til en 4., en 5., og en 6. plads blandt Trofeo kørerne, og et avancement i mesterskabsstillingen, så han nu er 7’er i mesterskabet for kørere over 40 år.
Det næste løb for BUDWEG RACING er den 26.-27. august, når der køres på FDM Jyllandsringen i forbindelse med det traditionsrige Grand Prix Danmark. Her skal der lidt utraditionelt køres fredag og lørdag, men med masser af action fra både TCR bilerne, plus alle supportklasserne.
Fik man ikke set weekendens løb fra København, kan det gøres på: https://www.youtube.com/TCRDenmark
BUDWEG RACING
JJ Media Læs mere om: Carsten LorenzenBUDWEG RACINGBellahøj (Gadeløb)07/08/22 - Bellahøj (Gadeløb) - TCR Denmark |