ELMS   15/05/19

High Class Racing ramt af sort uheld på Monza
Hvad der skulle have været en god weekend, med gode point for det danske LMP2 team High Class Racing, i den Europæiske Le Mans Serie på Autodromo Natzionale di Monza i denne weekend, endte med fire timers frustration bag rattet.

I teamets sidste løb inden debuten i 24 Hours of Le Mans i næste måned, endte løbet på Monza med at blive en ekstra effektiv test, for de to kørere, Anders Fjordbach og Dennis Andersen, i deres ORECA 07 Gibson. Deres håb om endnu en top-10 placering blev hurtigt fejet af bordet, efter et kostbart uheld tidligt i løbet.

Fjordbach tog starten og fik hurtigt kørt sig op på 8. pladsen i det 19 biler store LMP2 felt. Det skulle vise sig at blive teamets højeste placering i løbet, da en GTE bil spandt rundt lige foran teamets ORECA i Ascari chikanen, hvilket tvang Anders til at reagere hurtigt. Derved spandt han selv af banen, og bilen endte med fronten den gale vej, i gruset.

Da han ikke selv kunne få bilen ud på banen igen var Fjordbach nødt til at få hjælp af løbets marshals, for at få bilen ud på banen. Da danskeren endelig var tilbage i løbet, var han 3 omgange bagud, og som sidste bil i det 42 biler store felt.

En fantastisk indsats af Fjordbach og senere Andersen, fik teamet op gennem rækkerne, forbi GTE- og LMP3 bilerne, men ethvert håb om at avancere i LMP2 klassen var borte. Istedet måtte teamet tage til takke med 16. pladsen, efter at have gennemført 129 omgange på den berømte Monza bane, nær Milano.

“Vi havde håbet at få meget mere ud af denne weekend,” sagde Fjordbach. “Monza er en bane Dennis og jeg tidligere har haft stor succes på, men denne gang faldt det ikke ud til vores fordel, desværre. Vi gik ud med en lavere fart i kvalifikationen, for at spare dæk til løbet, men det efterlod os midt nede i LMP2 feltet tidligt i løbet.”

“Det var den tætte trafik og det uundgåelige uheld i Ascari chikanen, der kostede os tid. Men sådan er racing - den slags sker, specielt på hurtige og smalle baner som Monza.”

“Vi holder nu alligevel hovedet højt. Vi fik skrabet en masse erfaring sammen, om vores nye ORECA, forud for Le Mans i næste måned, og specielt Dennis viste at han er helt oppe i fart i bilen, efter et stærkt stint midt i racet.”

Næste opgave for teamet er selveste 24 Hours of Le Mans, der afvikles 15.-16. juni, efter den officielle testdag, 2. juni.

High Class Racing


Læs mere om:
  • Anders Fjordbach
  • Dennis Andersen
  • High Class Racing
  • Monza
  • 12/05/19 - Monza - ELMS

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk