ELMS   15/04/19

Top 10 for High Class Racing ved åbningsløbet i ELMS
Det danske LMP2 team, High Class Racing sluttede som samlet nr. 9 ved første afdeling af 2019 udgaven af European Le Mans Series, der blev kørt på Paul Ricard banen i Sydfrankrig.
Med teamets spritnye ORECA 07 Gibson-racer, kæmpede de to faste chauffører, Anders Fjordbach og Dennis Andersen hårdt hele weekenden. De og teamet blev belønnet med en top-10 placering, i en bil der var konkurrencedygtig nok til, at være med i toppen af det 18 biler store LMP2 felt.

Fjordbach startede løbet fra en P7 på gridden. Forud for løbet leverede Anders (der var hurtigst af alle i den officielle test tidligere på ugen) en overbevisende kvalifikation som nr. 7, med en tid på 1:41.122, kun omkring et sekund fra tiden på pole position.

I starten af løbet var teamets bil blandt de allerhurtigste på banen. Fjordbach fik det optimale ud af bilen i høj solskin, og kravlede op på en placering som P4, efter flere vovede overhalinger.

Men efterhånden som asfalten ændrede karakter, faldt bilerne på Dunlop dæk tilbage i feltet, mens Michelin-bilerne fandt mere greb og fart, på den nyrenoverede Paul Ricard-bane. Fjordbach måtte derfor kæmpe hårdt for at holde bilen med inde i kampen, inden han overleverede den til Dennis Andersen.

Da han pittede og co-driver Dennis Andersen overtog roret, var bilen faldet udenfor top-10, til en 11. plads, mens de andre teams Pro-chauffører kravlede frem i klassementet.

Andersen, der er Bronze-kører, leverede meget konstante tider gennem sit stint, og kæmpede sig tilbage på en 8. plads, inden Fjordbach hoppede i bilen igen, for at køre den sidste del af løbet. På dette tidspunkt blev der hele tiden skiftet placeringer blandt LMP2 bilerne, og da nogle teams havde ventet til sidste stint med at aktivere deres Platin-kørere, betød det at nogle af de teams der havde været anonyme i starten af løbet, nu kom stormende frem i den sidste time af løbet.

Fjordbach kæmpede hårdt den sidste time, og kunne til slut krydse målstregen som P9, efter at man havde tilbagelagt 133 omgange på den 5.8 km lange Formel 1 bane, gennem det 4 timer lange løb.

”Vi har lært SÅ meget i denne uge,” sagde Fjordbach efter løbet. ”Vi vidste godt det ville blive svært at lave et stort resultat, i den første løbsweekend med ORECA-bilen, efter 2 sæsoner med et Dallara chassis, men jeg synes at hele teamet kæmpede flot.”

”Banen udviklede sig en del hen over ugen, til dels på grund af de mange regnskyl der kom op til løbet. Det gav os nogle overraskelser, og gjorde opsætningen af bilen sværere. Men vi holdt ud, og undgik problemer i løbet, og så fik vi afsluttet rigtig fint. Dennis og jeg er allerede begyndt at kigge frem mod sæsonens anden afdeling på Monza, for vi mener vi kan opnå et endnu bedre resultat der.”

Næste opgave for High Class Racing er 4 Hours of Monza d. 12. Maj, hvor teamet vil kampen op på ”Temple of Speed”, en bane der tidligere har bragt succes til teamet, da man tilbage i 2017 kæmpede sig til en podieplacering her.


Læs mere om:
  • Anders Fjordbach
  • Dennis Andersen
  • High Class Racing
  • Paul Ricard
  • 14/04/19 - Paul Ricard - ELMS

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk