Danish Endurance Championship   05/03/19

Vinderen af Aquila Synergy Cup 2018 skal køre DEC i 2019
DEC - Danish Endurance ChampionshipNicolai Nygaard Pedersen, som vandt den samlede turnering i tæt kamp med Bastian Buus, er nu på vej til at udleve en drøm. Allerede inden Nicolai gik i gang med Aquila Synergy Cup har han fortalt at han på langt sigt gerne ville køre langdistance og den helt store drøm var selvfølgelig 24 timers Le Mans. Det er lige så stille ved at falde på plads for Nicolai, med den erfarne Peter Rasmussen fra VHA – Trim ved Ringe på Fyn.

Nicolai skal her i 2019 køre i DEC (Dansk Endurance Championship) i en tidligere DST bil. Bilen er med 2 L sugemotor som yder 230 - 240 HK. Nicolai skal køre i klasse A2 – Mitjet som kører med semislicks. I SP2 klassen hvor de tidligere DST biler også kan deltage er der frit valg med dæk, og det kommer til at blive dyrere end semislicks. Referencetiden for A2 klassen er 1:05 på Padborg Park og på Ring Djursland ca. 55 sek. Køres der stærkere i racerløbene end den givne referencetid for banen der køres på, så rykker bilen op i en hurtigere klasse.


I 2018 gik Nicolai Nygaard Pedersen fra gokart til Aquila Synergy Cup

Da denne mulighed dukkede op for Nicolai, blev tankerne om at leje en Aquila Synergy til 2019 sæsonen skrinlagt. Som sagt så er det her noget Nicolai har ønsket kunne ske, og os ved Aquila håber for ham at alle enderne når sammen. Budget er for Nicolais vedkommende på plads, og der er en aftale med Peter fra VHA Trim om at køre bilen i sæson 2019. Der skal blot findes en han kan køre sammen med. DEC er jo en klasse hvor man i Danmark kører heats på cirka en time med mindst et pitstop i hvert heat, der køres næsten altid 2 løb i en løbsweekend. Der bliver også mulighed for at køre 24 timers løb i udlandet, og Nicolai fortæller at så vil man sætte 5 kørere på bilen.


DST bilen som er ved at blive bygget op til reglementet for DEC klasse A2

VHA – Trim drives af Peter Rasmussen og han har meget erfaring med motorsport. Som teenager kørte Peter Moto Cross og han blev fynsk mester 3 gange og vandt også en sølvmedalje ved et DM. Peter forsatte med lidt mindre jord under hjulene da han kastede sig over at køre rally. Her kørte han en sølv- og en bronzemedalje hjem. Så fortsatte Peter fra midten af 1990 - erne i banesport på asfalt og han blev dansk mester i gruppe N National i 1999. Med Peters store tekniske indsigt har han også fungeret som teknisk chef for Danish Touring Car i årene 1999 – 2011. Fra årtusinde skiftet har Peter været ansvarlig for biler i flere teams, mest kendt vel Team Essex’ s deltagelse i Le Mans serien i 2008. I årene 2014-2019 har Peter været/er teknisk ansvarlig for DEC og Super GT løbsserierne.


Det er Peter Rasmussen fra VHA Trim som står for opbygningen af bilen

Vi må sige at unge Nicolai er kommet i kompetente hænder, og det har været en hjælp for ham at han var dansk mester i en motorsportsgren. Den fysiske form, som er ekstra vigtig i langdistanceløb, holder Nicolai ved lige ved at styrketræne, løbe og cykle i det lokale Fitness World. Vi håber at Nicolai får succes med DEC og anden langdistancerace. Vurderet herfra så tror vi også at det er det rette sted for Nicolai, i Aquila Synergy Cup kørte han hurtigt på en diskret måde, ikke de store ”hundeslagsmål” med andre biler, var han ikke kommet i spids fra starten, så skulle dem foran bare lave en kørefejl, så var det ciao ciao og Nicolai var kørt forbi. Mener det er lykkedes for ham at ødelægge en enkelt forskærm, og vist heller ikke mere. Nicolai træder så ind i gruppen af motorsportsudøvere der har brugt Aquila Synergy Cup som trinbræt fra gokart og op i fuld skala banebiler. Vi ønsker Nicolai Nygaard Pedersen god fornøjelse med sine nye opgaver.


Nicolai blev dansk mester i Aquila Synergy Cup 2018

Aquila Racing Cars


Læs mere om:
  • Nicolai Nygaard Pedersen

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk