Optakt til USA's Grand Prix I eftermiddag starter de første træninger til USA's Grand Prix, et løb hvor Rosberg kan komme meget nærmere en titel, eller hvor Hamilton kan forsøge at bringe sig selv tilbage i kampen. Men også et løb hvor en række kørere bliver vurderet i af forskellige teams i forhold til et sæde næste år. Så hele vejen ned igennem feltet, er der noget på spil. Egentligt er det ret enkelt - Rosberg skal bare holde sig lige bag Hamilton resten af sæsonen. Så stort er tyskerens forspring, at Hamilton ikke kan hente ham, bare ved at være bedre. Rosberg skal også helst fejle - eller udgå - evt. i en kombination. En række faktorer er ude af spil. I andre sæsoner, når vi når hertil, at der er to der kæmper om titlen - og den ene har alle esserne, spiller bilen en rolle. Det gør den naturligvis ikke i en sæson som 2016, hvor de to duellanter deler team. De har samme materiel, samme hjælp i garagen. Det, der adskiller de to, er deres personligheder og så Rosbergs 33 points forspring.
Rosberg kan naturligvis ikke bare fedtspille og lægge sig i Hamiltons baghjul. Det vil være imod de fleste konkurrencemenneskers natur, at gøre noget sådant. Så naturligvis vil han i kvalifikationen og i løbet gøre alt, for at præstere så godt som muligt. Men han har nogle fordele. For ER han bag Hamilton, er han ikke presset til at gøre noget for at komme forbi. Forspringet vil skrumpe, ja, men Rosberg vil stadig have fordelen. Er han foran Hamilton, er det Hamilton der er presset, for han SKAL finde en vej forbi Rosberg - og Rosberg har ikke mange incitamenter til at lade ham komme forbi. Hvis Hamilton vil forbi, må han finde en vej forbi en mand, for hvem et sammenstød, hvor de begge ryger ud, sådan set vil være en fordel.
Når dette er sagt, er det også vigtigt at pointere at 33 points forspring ikke er en garanti for et VM. Et teknisk problem til Rosberg, kombineret med en sejr til Hamilton vil reducere forspringet til otte point - hvilket er næsten ingenting. Man kan mene at Hamilton har haft sin andel af tekniske problemer i denne sæson og Rosberg er gået fri. Men tekniske problemer fordeler sig ikke med en 50/50 ordning. De kommer, og er i vejen. I dag hvor de er så sjældne, rammer de hårdere, end for 30 år siden, hvor alle måtte regne med at have en vis mængde fatale tekniske defekter - og deraf følgende 0 point.
Endelig er der jo muligheden for at der går noget helt galt - og Mercedes ikke vinder. De har lejlighedsvist været under et vist pres - og for ikke så længe siden vandt Ricicardo ligefrem et løb. Sandsynligheden for at Mercedes ikke vinder er lille, men den er der. Sejre til andre hold, vil lige nu være til Rosbergs fordel. Hvis Mercedes kun bliver to og tre - i stedet for et og to - vil Hamilton i så fald kun hente tre point i stedet for syv - hvis han altså er den forreste af de to.
For stort set alle andre teams, handler det mere om fremtiden, end om lige nu. Efter Hülkenbergs kontrakt med Renault blev silly-season lige åbnet op igen. Det hele virkede ellers efterhånden lidt lukket - men med det pludselige skifte blev der åbnet for svingdørene igen. Renault har ét sæde tilbage, og det er ganske attraktivt fordi det er hos et fabriksteam - specielt hvis man er i en situation som Hülkenberg, hvor Ferrari og sådan set også andre store teams, har droppet ham som en potentiel kører, så er Renault hans bedste mulighed, for de har i det mindste en mulighed for at blive store - mens Force India, som er til salg - ikke lige ser ud til at blive andet end et midterhold.
Sædet hos Renault er interessant - Magnussen, Palmer, Ocon, Bottas bliver nævnt som de mest oplagte. Bottas vil passe godt ind i Renaults selvbillede. Han er talentfuld, men efter flere gange have været nævnt som afløser for Raikkonen hos Ferrari, ser det nu ikke ud til at blive til ret meget. Som med Hülkenberg, kan Renault være Bottas' bedste mulighed for potentiel succes, men hans situation anderledes. For det første er Williams et team med en bedre DNA end Force India, for det andet er han ikke helt så afskrevet som Hülkenberg. Williams vil gerne beholde finnen, men der er vist noget med løn, de ikke er helt enige om. Før end det er på plads, kan man ikke forvent en afklaring af situationen hos Renault. Og før Renault er afklaret kan man ikke forvente at noget som helst andet bliver afklaret.
Ocon er der mange meninger om. Han bliver af Mercedes anset, som en fremtidens mand. Renault vil gerne have fat i ham, fordi han er jo fransk. Men spørgsmålet er, om de er villige til at udvikle han i nogle år, for så at give ham tilbage til Mercedes, eller om Mercedes er villige til at slippe ham helt. En placering hos Force India vil give mere mening, så vil han stadig være Mercedes mand.
Magnussen er blevet nævnt i flere sammenhænge. Hans problem er manglen på penge, sammenholdt med, at han ikke er så hot som for et par år siden. Svingende præstationer har skabt usikkerhed om ham. Selv vil han helst blive hos Renault, af samme grund, som de andre gerne vil have sædet - på sigt, er det, det mest attraktive. Derudover vil han gerne sammenlignes med Hülkenberg, som er en mere kendt størrelse end Palmer. Magnussen har også været nævnt i forhold Force India og Willams, hvis Bottas smutter. Sidste år var han i kontakt med Haas, og det er også stadig en mulighed. De har godt nok udtalt deres tilfredshed med Gutierrez, men dybest set hører mexicaneren ikke til i Formel 1.
Så i øjeblikket spiller musikken til stoledans og alle cirkler langsomt omkring og venter på, at musikken stopper og Bottas og Renault som de store spillere, kommer med et udspil.
Hos Ferrari er stemningen ikke god. Der er utilfredshed i ledelseslaget, ikke bare med teamets præstationer, men med ledelsen af teamet. Det er ganske tydeligt at det er gået den forkerte vej i denne sæson. Vettel får også skældud. Tyskeren viser sig, ligesom i 2014, at han ikke ligefrem trives i modgang. Faktisk tværtimod. Det er et problem, for en stærk kører, skal også kunne trække andre i gang, når det går dårligt. Det er i modgang man kender sine helte - og her Vettel en del at vise. Så meget at der er kommet en udtalt trussel om at en kontraktfornyelse om et år, ikke bare er en formalitet. Han skal faktisk gøre sig fortjent til den. Så, stemningen er nok lidt trykket hos italienerne - men det har den været før. Det er en del af deres DNA - de er jo også italienere. Der var en gang, der sagde, at hvis Ferrari havde været et britisk team, så havde de vundet alle titlerne igennem årene!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit of the Americas23/10/16 - Circuit of the Americas - Formel 1 - FIA F1 |