Dette skete til Yokohama Mesterskabets første afdeling i Fredericia, men det lå ikke lige i kortene, at løbet overhovedet skulle køres, for da teamet nåede frem til Fredericia, da var det hele hvidt, sne, slud og lave temperaturer varslede, at løbet måske ikke kunne køres. Men solen har magt, og løbsledelsen udsatte starten af løbet en time, og så kunne løbet afvikles på korrekt sportslig vis, noget teamet var glade for, der er alligevel langt fra Struer til Fredericia, så bare for at skulle vende snuden hjemover igen, uden at havde kørt en eneste meters konkurrencekørsel.
Prøven var en udfordring af dimensioner, en ret hurtig prøve, hvor asfalten skiftede karakter flere gange, fra meget bid på grov asfalt, til næsten ’glatføre asfalt’ andre steder, dette stille store krav til indstilling af teamets Ford Pumas justerbare undervogn, og til bidet i Pirelli dækkene.
Teamet besluttede sig for at ligge ud i et fornuftigt tempo, da prøven var lumsk fra første meter, teamet justerede på Pumaens avancerede undervogn, og monterede nye regnvejrs dæk fra Pirelli, og til 2. heat ’blødgjorde’ teamet bilen endnu mere, slækkede på bilens krængningsstabilisatorer, så bilen hang mere ved i vejen, dette gav bonus, 11 sekunder hurtigere i 2. heat end i 1. heat.
Men der var ikke langt fra hero til zero, nedbremsningerne til chikanerne kunne hurtigt koste både sekunder og mere til, så koncentrationen i rallybilens kabine skulle holdes høj, især på et særligt stykke sort asfalt, hvor farten var høj ned til et vinkelsving, her måtte mange i bakgear, men Lars og Henning tog ingen chancer her, og kørte med mottoet ’fart med fornuft’ lige her.
Da prøven blev vendt om i pausen, og prøven tørrede op, så blev det igen rigtigt sjovt at angribe prøven, da Pumaen er en rigtigt racervogn, og poterne monteret med de fantastiske Pirelli dæk kunne hænge ved asfalten i højt tempo, dette resulterede i en kanon tid i 3. heat.
Til sidste heat kom der igen nedbør i form af regn, dette gjorde prøven giftig med mange faldgruber, en om start grundet en afkørsel af en anden bil, gjorde at teamet lige måtte op på hesten igen, og Lars troede så at bilen var punkteret på andensidste omgang, men det viste sig, at det var servostyringen som havde valgt at ’udgå’ før tid, så der blev lige om prioritet i rallykabinen, Lars kørte prøven på det han kunne se og huske, imens Henning holdte øje med røgen, som kom fra højre side i kabinen.
Så med lidt ekstra puls på, så kom teamet også i mål i sidste heat, med en klassesejr på cv’et, og med en god start på Yokohama Mesterskabet, en drilsk prøve grundet vejrliget satte Lars og Hennings evner på en hård prøve, men de holdte hovederne kolde, og fik en klassesejr med en sejrmargen på 15 sekunder, og der er kun en uge til at temaet skal køre 2. afdeling af Yokohama Mesterskabet, dette sker i Thisted, så nu skal teamet lige hjem, og have styr på servostyringen, og ellers få bilen tjekket op rent mekanisk.
Allan Post
Læs mere om: Lars Bjerrum |