Danish Supertourisme Turbo   22/08/15

Det gik op og ned i Sverige
Sturup er en af de mest kuperede baner i kalenderen for Danish Super Tourisme, men det skulle vise sig at det ikke kun var på banen, at det skulle gå op og ned.

Lørdag er som bekendt den dag hvor kørende skal kvalificere sig til, at køre med i Superpole om søndagen. Her er det kun de 8 hurtigste der går vider til søndagens endelige tidstagning. Teamet havde en klar strategi for Michael Outzens bil, men helt så fint blev den ikke eksekveret. Michael Outzen oplevede nemlig, på sin ud omgang, at bilen havde nogle mærkværdige udsætter på motoren. Michael Outzen formåede dog at sætte en enkelt omgang sammen, som senere skulle vise sig at række til en 6 plads, og altså vider til søndagens tidstagning.

Da teamet vågnede søndag morgen var det til en regnvåd morgen, som lagde hele banen under vand, dog varede det ikke længe inden banen så småt begyndte at tørre op. Det var derfor meget svært for de forskellige teams, at vurdere hvilke dæk der var de optimale at køre Superpole på. Det var Michaels kald ikke at gå på tørvejrdæk, men derimod gå efter det sikre valg, nemlig regndækkene. Tidstagningen tørrede banen markant op og da de to sidste(Nykjær og Egebart) skulle køre var det tydeligt, at de slicks dæk, som de havde valgt var den hurtigste løsning. Derfor endte det med en flot pole til Jesper Egebart, en anden plads til Michel Nykjær og Michael Outzen som nummer 3.

Den omvendte rækkefølge gjorde at Michael måtte starte som nummer 3, og efter at have kæmpet sig op, endte Michael Outzen atter på en 3 plads. Et flot resultat som Michael også selv var godt tilfreds med.

Det skulle dog vise sig at være starten på et problem, som Michael Outzen måtte kæmpe med resten af søndagen. Michael Outzens gearkasse havde nemlig pådraget sig en skade på det tredje gearhjul, som betød at det ikke var altid at bilen kunne aktivere tredje gear. Det var fysisk umuligt at skifte gearkassen eller udskifte gearhjulet, så der var kun at køre konservativt og håbe på det bedste.

Michael Outzen kørte derfor et relativt passivt løb 2, men kunne konstatere at han kunne holde problemet med gearkassen lidt hen ved, at anvende kobling og passe på med gearskiftene.

Dog havde de gode placeringer betydet, at Michael Outzen havde en god start position til finalen, nemlig som nummer 3. Derfor satsede teamet og besluttede og der ikke skulle spares på gearkassen og, at der skulle presses maksimal fra start til slut.

Efter en god start var Michael allerede oppe ved den lyn hurtige Michel Nykjær, som havde kørt en flot weekend. Michael Outzen forsøgte at ligge maksimal press på den professionelle racerkører og længe så det ud til at Michel skulle holde fynboen bag sig. Dog lavede Michel en lille fejl på vej ind på langsiden som gjorde, at Outzen kunne overtageføringen. Her spolede Michael Outzen et flot forspring ud med lynhurtige omgangstider og stabil kørsel. Dem som stod ved sidelinjen kunne dog høre, få omgange før mål, at Outzens problem med gearkassen blev større og større. Michael Outzen havde ikke længere noget tredjegear og anden gearet ville heller ikke makke ret.

Michael Outzen tog dog sejren foran Michel Nykjær og Henrik Lundgaard

”Det var et resultat som jeg slet ikke havde forventet. Jeg kunne mærke at jeg havde farten, og at vi kunne køre om sejren men jeg var SIKKER på at min gearkasse ville have stoppet mig på vejen, jeg er bare evigt taknemmelig for at den holdte hjem.

Den er sgu ikke speciel nem at køre stærkt med, når man leger lastbilchauffør med dobbelt udkoblinger og mellemgas”, grinte den friske fynbo.

”Der skal lyde et kæmpe tak til teamet for, at bakke mig så meget op i denne weekend. Den gamle JM Racing ånd er for alvor tilbage”. Afsluttede Michael Outzen

Michael Outzen fører nu mesterskabet med to afdelinger tilbage på Padborg Park.

Michael Outzen Press


Læs mere om:
  • Michael Outzen
  • Sturup Raceway
  • 16/08/15 - Sturup Raceway - Danish Supertourisme Turbo

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk