1600 Challenge   16/12/14

Succesfuld skifte fra karting til bilsport
Nordjyske motorsports-talenter gør sig flot gældende på både asfaltbanerne og på løst underlag. Som niårig blev Jonas Lynge ”lokket” til Mou Go-Kart Bane hos Motorsport Nordjylland (MNJ), idet forældrene havde foræret ham en kart i julegave.

Far Henrik ser 8 år tilbage:
- Knægten havde vist gode takter i en brugt udlejningskart, som vi hyggede os lidt med at køre rundt på et fabriks-areal med. Jonas viste også god fremgang på karting-rundbanen i Mou, og efterhånden fik vi mod på udfordring af de andre danske kartingbaner. Dette resulterede i en firer (2008) samt en femmer (2009) den landsdækkende Ungdoms Cup.


Jonas Lynge har kæmpet en flot fight for DM-bronzen i Yokohama 1600 Challenge 2014
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

- I 2010 kørte jeg mit første internationale løb, supplerer Jonas Lynge. – I al beskedenhed blev det til en andenplads i Bridgestone Cuppen på den europæiske topbane: South Garda i Norditalien.

2011 blev et flyvende år for Jonas Lynge & Co., idet slutresultatet blev toere sammenlagt i både det danske (DM) og det jysk/fynske mesterskab (JFM).

- Konkurrencen var ekstrem hård og tæt, husker Jonas Lynge. – DM-guldet tabte jeg nok, fordi jeg blev udelukket efter overhaling i gul flagzone. I JFM var jeg nr. 1 inden finalen, som jeg var forhindret i at køre.


Jonas Lynge har klaret skiftet fra karting til asfaltbane fornemt
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

- 2012 bød også på frontresultater, oplyser far Henrik. – Desværre blev Jonas ramt af et hændeligt uheld, hvor hånden blev beskadiget. Efter en vellykket genoptræning stod vi nu ved en korsvej, hvor vi enten skulle fortsætte i karting eller skifte til bilsport.

Valget faldt på debut i 1,6 liters-klassen: Yokohama 1600 Challenge med en Peugeot 207 i racingtrim.

- Asfaltbaneløb er noget helt andet end karting, konstaterer Jonas Lynge. – En kart har således stiv bagaksel uden affjedring, og vil i realiteten helst køre lige ud. I Peugeot-raceren blev jeg samtidig udfordret af helt andre ideallinjer i svingene. Samtidig gjaldt det om at få fjedre og støddæmpere justeret ind til at suge de afgørende tiendedele sekunder ud af baneomgangene.


Nordjyden har gennemført alle DM-heats i 2014
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

- Både som mekanikere og som kører lærte vi en hel masse i 2013, forklarer far Henrik. – Racerens motor drillede med at bukke ventiler, og på vej ind til startstregen i et andet heat sagde gearkassen farvel og tak. Jonas fremviste dog stærkt stigende race craft, og kørte således hurtigste omgangstid af alle i DM-finalen på Padborg Park.


Jonas Lynge er selv mekanikerlærling og derfor i fuld gang med at udforske racerens mekaniske muligheder
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

I 2014 var Jonas Lynge klar til at udfordre TOP TRE i den stærkt besatte Yokohama 1600 Challenge i fight mod ca. 25 konkurrenter: - Gennem hele sæsonen havde jeg udsigt til DM-bronzen, og med et taktisk godt gennemført DM-finale hjemkørte jeg DM-treeren i skarp fight med østjyden: Karsten K. Olsen i en tilsvarende Peugeot 207’er.

- Jonas har kørt yderst stabilt og hurtigt i år, afslutter far Henrik. – Således har han fået raceren med hjem over målstregen i alle 14 kørte DM-heat. Vi satser nu på at skifte til lidt nyere konkurrencegrej i 2015 (Peugeot 208), hvor pejlepunktet er en DM-slutplacering i TOP TRE.

2014-sæsonen blev en realitet sammen med: Wika Skilte, Tegee-Dan, Viborg Autoteknik, Peugeot Aars, Statoil Nibe, Autech samt Nibe Fitness & Fysioterapi.


Jonas Lynge gik til stålet med sin Peugeot 207’er i DM-serien 2014
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

Motorsport Nordjylland

Åge Keseler Kirketerp


Læs mere om:
  • Jonas Lynge

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk