Special Saloon   19/09/14

Nordisk Cup 2014
Nordisk Cup er et samarbejde med danske First Stop SSC og Norsk GT racing, og det er afviklet for anden gang her i 2014. Der er afviklet 2 afdelinger, dels i forbindelse med Grand Prixet på Jyllandsringen den 29. – 31. august, og dels på Rudskogen Motorcenter i Norge den 13. – 14. september. Nordisk Cup består af 4 grupper/divisioner af biler, der er sammensat så retfærdigt som muligt med de forskelle der er i det danske og det norske reglement.

Nordisk Gruppe 1 er en ren dansk gruppe for S-P divisionen, da det er en biltype hvor der ikke er nogen norsk klasse der matcher. Dog var der stadig et norsk indslag i form af Christer Gislerud i Stealth B6 GT, der de senere år har deltaget i den danske SSC klasse. Desværre havde Christer en meget uheldig weekend på Jyllandsringen, hvor bilen blev så beskadiget, at han ikke kunne stille til start på Rudskogen. Da Frederik Holm ikke fik lov til at starte på Rudskogen pga strenge støjkrav, og da Claus Christensen fik motorproblemer allerede i starten af heat 1 betyder det, at gruppe 1 reelt blev afgjort på Jyllandsringen med Frederik holm som vinder, med Claus Christensen blot 1 point efter på andenpladsen og yderligere 2 point efter kom Dennis Holbæk på tredjepladsen.


Frederik Holm i Renault Megane blev med en god indsats på Jyllandsringen Nordisk mester i Gruppe 1.
(Foto: Keld Dohm)

Gruppe 2 blev domineret af de norske GT1 biler, der bare er en tand hurtigere en de danske S-GT biler. Det betød, at Christian Nilsen i Corvette kunne tage en suveræn samlet sejr med 142 point, og Rune Ydstebø en lige så suveræn anden plads med 101 point. Tredjepladsen derimod var der 3 tætte bejlere til, men også den placering løb en nordmand med, og det var Gisle Valen i en Ferrari 458 med 67 point. Bedste dansker, og den eneste reelle podiekandidat blev Christian Siepmann der med 63 point tog en femteplads lige efter Joakim Ottesen.


Christian Nilsen i Corvette blev nordisk mester i Gruppe 2 foran Rune Ydstebø ligeledes i Corvette
(Foto: Keld Dohm)

Gruppe 3 matcher de danske SS3 biler og de norske GT 3 biler, og her var den norske dominans total. Godt nok repræsenterede Tor Brynjelsen First Stop SSC, men det lykkedes desværre ikke for ham at komme på podiet. Helt indtil sidste heat lå Arild Riise i Porsche til at vinde gruppe 3, men i det absolut sidste heat på Rudskogen måtte han udgå, og da hans nærmeste konkurrent Per Øyvind Seeberg, der også kører Porsche, samtidig løb med maksimum point i det heat, så gik den samlede sejr til Per med Arild på en anden plads. Tredjepladsen gik til Kjetil Hove i en Mitsubishi Evo.


Per Øyvind Seeberg i Porsche blev nordisk mester i Gruppe 3
(Foto: Keld Dohm)

Gruppe 4 matcher de danske SS2 biler og de norske GT 4 biler. Hvor de norske biler tilsyneladende havde en fordel i gruppe 2, så tyder den danske dominans i gruppe 4 på at de danske biler er hurtigere end de norske i denne gruppering. I hvert til fælde vandt Martin Vedel Mortensen i Opel Corsa en suveræn samlet sejr med 133 point, og Hans Hartmann i Honda Accord blev to’er med 87 point. Bedste nordmand blev Per Støldal på en tredjeplads i en diesel Audi A5.


Martin Vedel Mortensen i Opel Corsa blev nordisk mester i Gruppe 4
(Foto: Keld Dohm)

Alt i alt var Nordisk Cup igen i år et godt supplement til de 2 nationale mesterskabet, om end der i den danske First Stop SSC lejr var nogen utilfredshed med løbsafviklingen på Rudskogen i Norge. Formanden for First Stop SSC kørerforeningen Christian Siepmann udtrykker det således: ”Løbsledelsen og myndighederne på Rudskogen udviste en meget stor mangel på fleksibilitet og havde nærmest en arrogant opførsel i forbindelse med de støjproblemer flere af de danske biler havde. Samtidig var oplevelsen ude på banen, at reglerne ikke blev håndhævet, bl.a. oplevede flere at blive overhalet i gul flagzone uden konsekvenser, de hvide linjer blev overskredet uden konsekvenser, der blev rødflaget for selv småting ude på banen, protesttiden blev ikke overholdt inden præmieoverrækkelse osv.” og han fortsætter: ”Det er enormt ærgerligt, at et fantastisk spændende og godt samarbejde mellem Norsk GT racing og danske First Stop SSC skal skæmmes af en dårlig planlægning og afvikling af løbet på Rudskogen. En afvikling, der har fået flere af de danske deltagere til at tvivle på om de ønsker at komme tilbage til Rudskogen, selvom det er en fantastisk bane at køre på.” Christian Siepmann understreger yderligere, at der absolut ingen kritik er af de norske kørere og den norske kørerforening, tværtimod så er det nogle fantastiske racerkører og behagelige mennesker at være sammen med. Kritikken er udelukkende rettet mod løbsledelsen og myndighederne på banen.

First Stop SSC, www.specialsalooncar.dk
Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Rudskogen Motorsenter
  • 14/09/14 - Rudskogen Motorsenter - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde