Formel 1   18/07/14

Måske lidt mere åbent
Lille optakt til Tysklands Grand Prix
Formel 1 er måske lidt mere åbent end tidligere denne sæson. Tekniske ændringer kan måske formindske Mercedes' overlegenhed. Men ellers er alt stort set ved det gamle.

Grunden til den lidt større uforudsigelighed er at FRIC hjulophængene er blevet erklæret ulovlige - og efterfølgende fjernet fra alle biler. FIA undersøgte alle bilers ophæng og fandt at ingen af dem var lovlige. Pointen med ophænget var, udover det selvfølgelige, at skabe downforce. FIA fandt at alle delene i ophængende kunne bevæges, uden anden grund, end at skabe downforce - og derfor var de ulovlige.

Det er blevet antaget at en del af Mercedes' overlegenhed skyldes deres effektive FRIC ophæng. For ikke at blive beskyldt for bare at ville have mere spænding i løbene, havde FIA lagt op til, at man ville se igennem fingre med de ulovlige FRIC ophæng resten af denne sæson, hvis altså teamsene kunne lave en musketér aftale om ikke at ville klage over netop disse ophæng.

Men der var ikke enighed mellem teamsene. Specielt de små teams, der ikke skylder de store teams ret meget, var skeptiske over aftalen. Og uden enighed, ingen aftale. Det var derfor frygtet at den kommende weekends løb i Tyskland kunne blive belastet af en hel masse protester, men denne frygt er nu også blevet manet i jorden.

For alle teams har lovliggjort deres biler og dermed er historien om FRIC ophænget slut - indtil videre i al fald. Samtidig har flere været ude for at fortælle at det i virkeligheden ikke har den store betydning. Daniel Ricciardo var dog ligefrem i sin forhåbning om at Mercedes ville få det sværere. Men når man ser på tiderne fra den første frie træning, hvor de to Mercedes racere igen var i front, er der vist ingen grund til bekymring på Rosbergs og Hamiltons vegne: Mercedes er stadig i front.

Alligevel skal det blive spændende at se hvordan de forskellige teams klarer sig henover weekenden. Vi er ved at være et stykke inde i sæsonen og de forskellige dele på motoreren begynder at blive slidte, så muligheden for defekter og/eller straffe for at overskride antallet af hvor mange eksemplarer af en enkelt enhed man må bruge i løbet af sæsonen, stiger.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Hockenheim
  • 20/07/14 - Hockenheim - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk