24H Series   29/12/13

De usynlige forbedringer
Perfection Racing kæmper mod varme i Aston Martinen
Da Perfection Racing Europes Aston Martin kom hjem fra Barcelona, var der en åbenlys opgave, som skulle løses: Gearkassen! Det var så også rimeligt enkelt. Den var i stykker, så den skulle laves!

Det blev den så ikke. Skaderne inde i gearkassen viste sig at være så omfattende, at en helt ny gearkasse ville koste det samme som at reparere den gamle. Så derfor blev der sat en splinterny gearkasse i bilen og opmærksomheden kunne rettes imod at løse et andet - men absolut ikke uvæsentligt problem, som dukkede op i Spanien.

Aston Martinen skal ganske enkelt være et bedre sted at opholde sig i Dubai. I Barcelona var det en hed affære at køre bilen og alle kørerne døjede med varmen. Især fordi drikkedunken også blev varmet godt op og en varm kop te er nok ikke lige det man ønsker sig allermest, når sveden løber. Allerværst var det hen på eftermiddagen, når solen var fremme. Under et pitstop blev der målt en temperatur på ikke mindre end 72 grader inde i kabinen og det var ikke kun bilen, som man skulle tage sig af under pitstoppet. Mindst lige så vigtigt var det at sørge for masser af vand, frisk luft og et sted at hvile sig for køreren, som var hjulpet ud af den rullende sauna.


Svenske Erik Behrens havde det varmt efter sit første stint i Barcelona
(Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)

Den situation var ikke holdbar og det var nok lidt heldigt, at det begyndte at regne i Barcelona, for det tog lige den allerværste top af varmen i bilen. Men i Dubai er det nok mere end usandsynligt, at der kommer den form for hjælp, så noget måtte gøres. Synderen er ikke omgivelsestemperaturen - det er den kraftige V8'er og ikke mindst udstødningerne og katalysatorerne, som løber lige under føreren. For at gøre ondt værre, så er hele chassiet på Aston Martinen opbygget i aluminium. Det udmærker sig ved at være både stift og let - men det er også en fantastisk god varmeleder, så al den varme, der er under bilen, skal nok blive ledt ind i kabinen.

For at bøde på det er der blevet monteret isolering under bunden af bilen på de steder, hvor den værste varmeudvikling finder sted. Det kan nok ikke helt eliminere problemet, men det skulle meget gerne kunne tage toppen af temperaturen i bilen, så det bliver bilen - og ikke kørerne - som sætter grænsen for, hvor langt der kan køres imellem pitstoppene.

Henning Smed


Læs mere om:
  • Perfection Racing
  • Dubai Autodrome
  • 11/01/14 - Dubai Autodrome - 24H Series

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk