1600 Challenge   30/10/13

Tung og besværlig afslutning på sæsonen
Tue Nielsen havde en tung og besværlig afslutning på sæsonen i Yokohama 1600 Challenge.
Den 7. og sidste afdeling skulle køres på Padborg Park, og grundet dobbeltsejren ved seneste løbsweekend på FDM Jyllandsringen, skulle Tue have 100kg succesballast med i den lille sølv og blå Citroen Saxo VTS med nummer 5 på siden.

Med hurtig og stabil kørsel især i efterårssæsonen, havde køreren fra Kjellerup fået kæmpet sig helt op på en 6. plads i det officielle DIF Danmarksmesterskab, på trods af at han slet ikke deltog i årets første afdeling på Ring Djursland.

5 podiepladser ud af 6 mulige, og deriblandt 2 sejre havde givet masser af point på kontoen.


(Foto: Denner Photo)

Lørdag middag skulle træningen køres. Det blev til en ok start med 6. hurtigste tid i det 30 bils store felt, og med under et halvt sekund til 2. pladsen kunne bilen derfor parkeres med ro i sindet forud for kvalifikationen søndag morgen.

Søndag morgen startede tåget, og den fugtige luft havde sat sit præg på den Sønderjyske asfalt. På trods af solen skinnede i tiden op til kvalifikationen, var der stadig så meget vand i asfalten at det korrekte dækvalg, i bagklogskabens lys, ville have været regndæk til at lægge ud med.

Alligevel kørte mange biler, inklusiv Tue Nielsen ud på tørvejrsdæk, og det kunne hurtigt aflæses på tiderne. Alle kørte omkring 15-20 sekunder langsommere end normale tørvejrstider. Nogle hold valgte at køre i pit og skifte til regndæk, men Tue fortsatte ufortrødent ude på banen. På 10. omgang syntes bagenden på bilen at den ville i en lidt anden retning end Tue havde planer om, og trods et ihærdig forsøg på at fange udskridningen med en kontrastyring, valgte den i stedet bare at svinge den anden vej, med en tur i sandkassen til følge.

Heldigvis skete der ikke materiel skade, men kun en masse grus der skulle skrabes ud af bilen. Mere ærgeligt var det at det var en af de allerhurtigste tider i kvalifikationen til det tidspunkt, inden at folk nåede at få udnyttet deres regndæk. Men det gjorde de andre så til fulde på deres sidste omgange, mens Tue bare kunne holde og kigge på ude fra sandkassen. Derfor blev det til en meget skuffende 13. startposition.


(Foto: Denner Photo)

Søndag 11.25 kørte det store felt på banen, og køreren fra Kjellerup havde gang i overhalingerne allerede fra første omgang. På 3. omgang var han helt oppe at snuse til 10. pladsen, inden at nogle skærmysler med en anden kører, gav en lidt uforstående strafbane til Tue. Alligevel lykkedes det ham at kæmpe sig tilbage til 11. pladsen, som derved også skulle være startpositionen til løb 2.

I sæsonens sidste heat stod den endnu engang på max attack. Selvom at det var svært med de 100kg succesballast i bilen, kunne den lille Citroen Saxo VTS fuldføre 1. omgang på 9. pladsen. Efter 11 omgange, og en mindre Safety Car periode lykkedes det at krydse målstregen på en fornem 7. plads ud af de 25 fuldførte kørere.

Slutresultatet i DIF Danmarksmesterskabet blev til en 5. plads. Inden weekenden var der muligheder for top 4, men udfordringerne med vejret og den ekstra vægt i bilen, gjorde det desværre ikke muligt med højere pointhøst denne weekend.


(Foto: Denner Photo)

Der skal lyde en stor tak til teamets sponsorer, som har været med til at støtte gennem hele sæsonen.

Teamet vil også gerne takke alle de andre kørere i klassen for godt og tæt ræs gennem hele sæsonen.

Bilen er allerede solgt videre til en ny kører, så vintermånederne står på opbygning af en ny bil til næste sæson.

Så det bliver spændende at se hvilken bil, som Tue Nielsen sidder i, når den nye sæson bliver skudt i gang i april/maj måned 2014 – men en ting er sikkert. Det bliver i Yokohama 1600 Challenge.

Tue Nielsen
JJ Media


Læs mere om:
  • Tue Nielsen
  • Padborg Park
  • 06/10/13 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk