207 Spider Cup DK   28/08/12

Overraskelser og dramatik
207 Spider CupGrand Prix Danmark blev afviklet under næsten alle vejrtyper. Det i kombination med nye kørere var med til at gøre løbene mere spændende
Mon ikke de fleste vil skrive under på, at det vejrmæssigt ikke har været en helt traditionel dansk sommer? Det blev det heller ikke for Grand Prix Danmark, som i weekenden blev afviklet på FDM Jyllandsringen.

De første varsler kom allerede fredag eftermiddag, da der klokken 15 blev åbnet for helt fri træning for alle klasser. Der havde lige været en gevaldig byge, og det småregnede stadig, så kørerne kunne få en smagsprøve på en velsmurt bane. Det var stadig meget vådt til den officielle træning sidst på eftermiddagen, og der blev arbejdet ihærdigt på at finde de indstillinger, som kunne skaffe lidt greb i underlaget. Frederik Vodder var ikke som en fisk i vandet, men det våde underlag passede ham øjensynligt godt.

Klassen havde ikke mindre end tre gæstekørere til weekenden i skikkelser af Søren Zylauv, Thomas Wulff og Allan Berndt. Alle tre garvede kørere, og faktisk var det kun Thomas, som ikke tidligere havde siddet bag rattet i en Peugeot Spider. Hvis han havde det, ville han have opdaget, at sædet var støbt til en hærdebred bodybuilder, og de mål kan Thomas ikke matche, så han skvulpede lidt rundt i baljen under både træning og tidtagning.

Lørdag kort før middag var det tid for kvalifikationen. Under et meget grumset og truende skydække var det med at komme på banen og få noteret en tid, inden det begyndte at regne. Det holdt tørt, men alligevel blev alle tider sat på fjerde til ottende omgang. Der var ingen afgørelser på den sidste brøkdel af sekundet, men alle ni biler lå indenfor 3,7 sekunder.

Over middag blev banen igen vasket ren for gummistøv, og der blev diskuteret og skruet i teltet. Alle holdt nervøst øje med vejrtjenester og himlen for at få bare en lille indikation af baneforholdene til første heat. Kort før der skulle køres op til start kom den sidste byge efterfulgt af opklaring og solskin, der fik asfalten til at dampe.

Det gav aktivitet. Nogle prøvede at ændre undervogn, andre valgte at holde fast i undervognsopsætningen, men skulle så vælge mellem regnvejrsdæk eller slicks. På banen var der ved at danne sig et tørt spor, så det var ingen let beslutning. Kør på slicks og hold dig på dydens smalle sti eller vælg regnvejrsdæk og bed til at de ikke er smeltet inden det ternede flag svinges.


Søren Zylauv overaskede alle
(Foto: Gripping Media)

Da starten gik strøg Henrik Jansen frem og fik sikret sig førstepladsen med Elliot Winther i hælene. Noget overraskende var manden bag ham Søren Zylauv, som sidst havde styret en Spider i 2008. Han havde også medbragt et sæt regnvejrsdæk fra det år, og den kombination virkede. Efter et par omgange klæbede han til banen og kunne passere Elliot og Jansen. Nede i feltet havde Vodder sit hyr med at holde den ’gamle’ formel-kører Allan Berndt bag sig, og de to fik udkæmpet nogle gode dueller. Dem blandede Rasmus Wendelboe sig i og så blev der vendt op og ned på deres indbyrdes rækkefølge.

I spidsen holdt Zylauv hovedet og dækkene kolde, men der blev presset bagfra, hvor det lykkedes Elliot at passere Jansen. Det udviklede sig til tæt duel, som desværre endte med en nærkontakt og exit for Elliot, som dommerne belønnede med et sort flag til Jansen. Inden han selv forlod banen, fik han desværre også kontakt med Allan Olsen, som måtte en tur rundt om sig selv for at finde den rette vej. Dermed var Rasmus pludselig i en position, hvor der kun var tom asfalt mellem ham og førstepladsen.

Nu blev det spændende – ville Zylauv kunne holde en fremadstormende Spider på slicks bag sig, når banen tørrede mere og mere op? Den sorte Spider på førstepladsen antog efterhånden dimensioner i bredden som en velvoksen mejetærsker, og dermed skulle Rasmus afgøre om han ville satse vildt og voldsomt ved at køre ud på den våde asfalt og miste greb. Han valgte taktisk klogt og pressede, men holdt sig bagved på den sikre andenplads og atten solide point til kontoen.

Søndag morgen skvulpede vejrguderne med vandspanden for at minde om risikoen for regnvejr under andet heat. Advarslen blev taget alvorlig, men hele formiddagen var det ganske fint vejr, og det fik nogle til at udfordre skæbnen ved at gøre klar til tørvejrsløb. Den slags gøres åbenbart ikke ustraffet, for på vej gennem paddock’en til pitlane åbnede sluserne sig igen. For nogle lykkedes det at få skiftet dæk, mens andre kunne prise sig lykkelige over deres valg. Banen var drivende våd, og man behøvede ikke at bruge tid på at finde en tør plet – der var ingen.


Rasmus Wendelboe viser vejen for feltet
(Foto: Gripping Media)

Søren Zylauv og Rasmus Wendelboe startede fra første række, men Zylauvs dæk havde ikke mere i sig. Rasmus kunne derfor stikke af i fred og ro og overlade pladserne bagved til indbyrdes fordeling. Jansen og Elliot startede fra sidste række men avancerede på første omgang op til midten af feltet, hvor Vodder var første stopklods. Foran ham lå Morten Buus, som virkelig havde fundet rytmen og kørte stærlt. Rasmus kørte ikke fra ham og Vodder kunne ikke indhente ham. Han er kommet over det første stejle stykke på indlæringskurven. Desværre fik han en teknisk defekt, som låste gearkassen i sjette gear, og han rullede stille i pit, hvor der pludselig kom fire hurtige ’klonk’ og så virkede det hele igen. Tilbage på banen fandt han rytmen igen, men det havde kostet placeringer.

Thomas Wulff havde fået støbt et nyt sæde, som passede, og det gav den fornødne kontrol over bilen. Han kørte sig ind på sjettepladsen lige efter Søren Zylauv. Allan Olsen havde ikke nogen heldig dag med to spindere. Samme performance havde Allan Berndt og de to herrer lukkede også feltet.

I fronten kørte Rasmus en sikker sejr hjem fulgt af Jansen, Vodder og Elliot. Det løftede Rasmus til toppen af tabellen med Elliot Winther, Henrik Jansen og Frederik Vodder på de følgende pladser. I mesterskabet er intet afgjort endnu. Der mangler to afdelinger og 100 point at køre om, og meget teoretisk kan Lasse Bulemand Jakobsen stadig blive mester, hvis han rydder bordet hver gang og konkurrenterne ikke får point.

Næste løb om to uger på Ring Djursland kunne i teorien også bringe en afgørelse, men driftsikkerheden blandt de fire første kørere en meget ens, og man kan derfor godt forvente kamp til sidste heat hver gang de mødes for at fordele point.

Peugeot Spider Cup
Gripping Media


Læs mere om:
  • Allan Berndt
  • Allan Olsen
  • Frederik Vodder
  • Henrik Jansen
  • Jens Elliot Winther
  • Rasmus Wendelboe
  • Søren Zylauv
  • Thomas Wulff
  • Jyllandsringen
  • 26/08/12 - Jyllandsringen - 207 Spider Cup DK - DM

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk