1600 Challenge   28/06/12

Rookie kørte flot bane-race i regnvejr
Viborg Motor Klub (VMK) har stolte traditioner inden for firehjulet bilsport, hvad angår både rally samt baneløb på løst og fast underlag. Senest hjemkørte VMK'eren: Kristian Poulsen guldtrofæet som bedste privatkører i World Touring Car Championship 2011.

Et nyt midtjysk talent inden for asfaltbanesporten er teenageren: Martin Andersen. VMK'eren har til 2012-sæsonen taget springet fra karting til den serienære 1,6 liters klasse: Yokohama 1600 Challenge.

- Sammen med min far (Ole) har jeg bygget en Peugeot 207 VTI'er op til race helt fra bunden, forklarer Martin Andersen. - Dette har været en spændende proces, hvor vi først strippede en såkaldt gadebil helt af. Herefter blev indbygget sikkerhedsbur og et specielt racersæde, som er godkendt til anvendelse i motorløb.

- Motorsport foregår under høje hastigheder, supplerer far Ole Andersen. – Derfor lægges der stor vægt på passiv sikkerhed således, at alt unødvendigt brændbart er fjernet fra passagerkabinen (f.eks.: bagsæde og indtræk). Endvidere skal køreren være påklædt i godkendt brandhæmmende køredragt under racet.


Martin Andersen er glad for at køre race i regnvejr
(Foto: Kirketerp)


Martin Andersen er godt tilfreds med skiftet til motorsport med tag over hovedet (Foto: Kirketerp)
Ole Andersen er indehaver af Viborg Autoteknik, som har specialiseret sig i reparation og vedligehold samt tuning af BMW-biler: - Tyskerne producerer for øjeblikket ikke en konkurrencedygtig bil, som lever op til konceptet i Yokohama 1600 Challenge. Derfor faldt valget på Peugeot 207'eren, og ind til videre har vi været godt tilfredse med sæsonstarten, selv om vi selvfølgelig har oplevet udfordringer. Dette er både charmen og hele ideen med motorsport.

Hovedideen i Yokohama 1600 Challenge er race mellem ligestillede bane-biler, hvor forholdet mellem vægt og hestekræfter (HK) er 8,25.

- Peugeot 207'eren vejer omkring 1150 kilo, fortsætter Martin Andersen. - Dette kræver ca. 140 HK i motoren for at matche konkurrenterne. Under forberedelserne hjemme på værkstedet havde vi således spottet full power, men på selve motorbanen var 20 hestekræfter indledningsvis "forsvundet".

- Med 3 DM-afdelinger inden for 3 uger valgte vi at udsætte løsningen af power-problemet til sommerpausen, konstaterer Ole Andersen. - Derimod satte vi kræfterne ind på erfaringer med dæktryk samt opsætningen af undervognen. Ved DM-premieren på den kuperede Ring Djursland blev Martin placeret midt i feltet på en 11. og 13. plads.


De manglende hestekræfter driller midtjyden lidt i tørvejr
(Foto: Kirketerp)

Også ugen efter på FDM Jyllandsringen mærkede Martin Andersen de manglende hestekræfter, hvor resultaterne blev en tolver og en tier:

- Heldigvis oplevede vi regnvejr på den tredje DM-løbsweekend, oplyser Martin Andersen. - Her konstaterede jeg, at Peugeot 207'eren kører virkelig godt. I regn betyder power nemlig mindre end på tør asfalt, og jeg skød derfor frem til andenplads. Uheldigvis svigtede luftcirkulationen i kabinen, og forruden duggede så meget til, at jeg ikke kunne se banens forløb og måtte trille i pit inden målstregen.


Martin Andersen ser frem til et spændende racing-efterår i sin Peugeot 207 VTI
(Foto: Kirketerp)

I det andet DM-heat på Padborg Park var Martin Andersen tæt på at slutte på sejrspodiet, selv om midtjyden startede ud fra en 18. plads.

- Jeg var helt oppe på en 3. plads, afslutter Martin Andersen. - Men faldt tilbage på en firer efter et lille skub fra en konkurrent. Alt i alt er jeg dog godt tilfreds med min indsats i foråret, og er på nuværende tidspunkt placeret som toer i rookie-mesterskabet (førsteårsdeltagere). I selve DM-tabellen påregner vi god forbedring på den nuværende tier, når vi får fundet ekstra hestekræfter til efter sommerpausen.

VIBORG MOTOR KLUB
Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Martin Andersen
  • Padborg Park
  • 10/06/12 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk