Rallycross   27/05/12

Skuffende pointhøst ved 2. afdeling af NEZ-mesterskabet
for DC Racing
Forrige weekend deltog Dennis D. Christensen og hans DC Racing i første afdeling af det Nordeuropæiske mesterskab på Nysumbanen, og hjemkørte en flot andenplads. I Kristi Himmelfarts dagene drog Team DC Racing en tur over Skagerrak for at deltage i den anden afdeling af mesterskabet.

Meget tidligt lørdag morgen ankom teamet til Momarken Bilbane - en times kørsel øst for Oslo, for at forsvare denne andenplads.

Om lørdagen var der afvikling af første afdeling af det norske nationalmesterskab i Rallycross, og efterfølgende var der fri træning og tidtagning for NEZ Cup-deltagerne.

Det regnede kraftigt i perioder om lørdagen, derfor var det vanskelige forhold for de mange deltagere. Træningen var umulig at tage noget som helst med fra. Adskillige huller og ujævnheder sendte Clio’en på afveje utallige gange, og kombineret med alt regnvandet blev det et mudderhul af olympiske dimensioner. Til tidtagningen forsøgte Dennis og mekanikerne med en tilnærmende snevejrsopsætning, men det gik aldrig helt godt med at overføre kræfterne til underlaget og Dennis måtte tage til takke med 9. hurtigste tid i klassen.


Selv på de lige strækninger døjede Clio’en med at finde et sted at sætte poterne på den medtagede bane
(Foto: Kim Lauritsen)

Lørdag aften stod på en heavy rengøring af raceren, alt imens de medrejste damer Pia, Lone og Chanette sørgede for super god mad til de gennemblødte mandfolk.

Søndag morgen før hanen galede, stod Clio’en sødt i tomgang for at køre 3 opvarmningsomgange. Regnvejret havde trukket sig tilbage i løbet af natten, dog var der stadig ubegribeligt fugtigt og tåget da Warmup-runden blev afviklet. Banen havde fået en tiltrængt servicering, og Dennis besluttede sig for at være blandt de allerførste til at køre de 3 omgange. Clio’en fik max gas, og man kunne nu lærer banens mønstre og seværdigheder bedre at kende.

Til første heat havde solen fået brændt hul på den tykke tåge, og banen begyndte at tørre mere og mere op. Første heat ændrede ikke på stillingen for Dennis’ vedkommende – Dennis forblev ni’er i klassen. Til andet heat kunne man tydeligt se at tørvejret havde fået banen mere ind under huden på vores chauffør; Dennis hjemkørte en flot heatsejr og fik tiden som fjerde hurtigst i klassen.


Flot heatsejr i anden heatrunde
(Foto: Kim Lauritsen)

Til tredje heatrunde var banen blev helt tør, og der blev nu for alvor kørt race. Dennis kom i heat med nogle af de kørere fra NEZ 2000-klassen der var tidsmæssigt hurtigere, så der var fine muligheder for at barbere vigtige sekunder af de baghjulstrukne Ford’er. Desværre måtte Dennis udgå efter 1½ omgang med en flækket benzinslange. Med uheldet, mistede Dennis muligheden for at hente de sidste sekunder for at være kvalificeret direkte til A-finalen.

Det blev til startspor 2 i B-finalen, ved siden af Jan Jørgensen i Opel Corsa. Jan havde kørt meget stærkt hele dagen, og var længe hurtigste dansker i det norske. Desværre blev Jan også ramt af uheld, og måtte stille sig tilfreds med startspor 3 i B-finalen.


Dennis havde kørt konkurrenterne agterude i B-finalen og lignede længe en A-finalist
(Foto: Kim Lauritsen)

Jan Jørgensen måtte midt i finalen trække ud til siden, da han havde ødelagt styretøjet i sin Corsa – desværre. Omgangen lagde Dennis an til angreb på den førende Ford Puma ud af mållangsiden, og i forbindelse med overhalingen trak Dennis bredt i banen. Ved indgangen til svinget forenden af langsiden svigtede Intercom-forbindelsen til Clio’en, og Dennis måtte en tur i volden for at undgå at ramme Jans Corsa, som holdt parkeret i ydersporet. På den modsatte langside viste skaderne efter sammenstødet med volden, at være mere omfattende. I forbindelse med stødet, rev bærekugleleddet sig ud af position, således at højre forhjulsophæng forsvandt under bilen under nedbremsningen.

Clio’en måtte en tur i sandkassen, og her sluttede anden afdeling af NEZ Cuppen for DC Racings vedkommende. Med 7 point på kontoen ligger man dog stadig godt til i det samlede regnskab. 24 point og en tredjeplads før de 2 sidste løb i hhv. Letland og Litauen. Erik Svartås vinder klart A-finalen i Norge og indtager med 30 point andenpladsen i mesterskabskampen. Allan Jørgensen fører NEZ Cuppen med 32 point. Allan kæmpede sig til en flot 5. plads i A-finalen på trods af et ødelagt forhjulsnav – vi siger tillykke, og flot kæmpet!


Et afrevet forhjul kostede vigtige point i den samlede mesterskabsstilling
(Foto: Kim Lauritsen)

I NEZ Open klassen var der også dansk deltagelse. Peder T. Jensen, Romlund, hjemkørte flot 5 plads i B-finalen, efter at han via en vundet C-finale havde kvalificeret sig hertil blandt de mange nordmænd.

Team DC Racing giver ikke op, og vi ser frem til at kæmpe til det sidste i Letland og Litauen. I pinsen deltager Team DC Racing i 2. afdeling af DM, når Ørnedalsbanen åbner op for Rallycross og Crosskart. Her har Dennis også en andenplads fra første afdeling at forsvare, og han vil uden tvivl give alt hvad han har på sin hjemmebane. I kan se mere info på vores hjemmeside www.DCRACING.dk eller på vores Facebook side. Klik ind på ”Team DC Racing” og tryk på syntes godt om. Så vil du blive opdateret med det seneste nye samt liveupdates fra Ørnedalen, plus der hyppigt bliver lagt nye billeder og filmklip ind.

Team DC Racing takker Sparekassen Vendsyssel, NH Løft, TommyTelt, Lendum Ny Auto, BACKHAUSEN autolakering, JN Fiber, ”Tømreren” v/Carsten Andersen, Tangmose Multiservice, FIDUZ-design, Henrik Svenningsen – Entreprenør, Egotag – Skilte & Reklame, HIGH Gear, NS Systems, Top-Clean.nu, Bangsbo Equipment, Vendelbo Spedition og Sindal Autoophug for engagementet og støtten i forbindelse med deltagelsen i NEZ-afdelingen på Momarken, Norge. Ligeledes stor tak i forbindelse med opbygningen og renoveringen af servicetraileren, telt og Clio’en.

Kim Lauritsen


Læs mere om:
  • Dennis D. Christensen

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk