Int. FF   08/06/10

Fukamuni Racing i Holland
- til F3 Master Zandvoort 2010
Efter et fantastisk velorganiseret løb, hvor Formel Ford for en gang skyld kunne få lov til at være i lidt i centrum for begivenhederne, kan Fukamuni Racing glæde sig over resultatet af Kean Kristensens (nr. 71) første internationale Formel Ford løb, hvor startfeltet talte 36 tilmeldte biler fra såvel den danske, som den hollandske og britiske serie. Kean Kristensen kørte et klogt og veldisponeret løb og lagde sig i spidsen for det danske mesterskab til trods for sin unge alder og begrænset erfaring i Formel Ford.


(Foto: Fukamuni Racing)

I det første løb kørte han sig flot op igennem rækken fra en plads som nr. 18 og udbremset Mikkel Johansen på næstsidste omgang for enden af langsiden til en placering i dette løb som nr. 12 og nr. 1 i den danske afdeling. Andet løb gav en anden plads til Kean Kristensen efter Jesper Egebart der under vanskelige forhold hev en sejr hjem i 5. afd. af danmarksmesterskabet, efter at Mikkel Johansen desværre måtte udgå med en defekt motor, udtaler Teamchef Søren Jensen.

Derudover fik vi også point til Martin Hansen (nr. 72) med en 3. plads i sidste løb, der desværre i sit første løb om lørdagen måtte udgå efter et frontalt sammenstød med dæk muren bag pitten på 5. omgang med 130 km/t, efter at speederkablet havde sat sig fast, der gav arbejde til mekanikerne med at skifte crash boksen og wishbones for at få bilen klar til om søndagen, mens Martin måtte sunde sig efter voldsomt slag på sit knæ.

Arrangementet var en tilbagevendende begivenhed efter nogle års pause i F3 Masters, der træk mere end 60.000 tilskuer på de 2 løbs dage på Zandvoort ud til kysten i Holland, hvor danskerne gjorde sig særdeles godt bemærket med sejr i Formel Renault til Mikkel Mac og med en fantastisk sejr af Dennis Lind der køre det engelske mesterskab i Formel Ford om søndagen.

Optakten kunne ikke være bedre for os, da alle racerteams ankom til bragende sol og sommervejr til den første test torsdag, hvor mange af Formel Ford feltets yngste kører kunne stifte deres første bekendtskab med en bane der er ca. 4.2 km lang, som bød på tophastigheder tæt på de 240 km/t og en gennemsnitshastighed på ca. 160 km/t, hvor de hurtigste sving køres med gassen i bund, der gav køreren en fornemmelse af at bilen løftet sig af banen, da man ikke har nogen downforce andet end det mekaniske greb i en Formel Ford.

Derudover gav det et godt indblik i hvordan den professionelle racerverden fungere, hvor det var en fornøjelse at være aktør i en atmosfære hvor man følte sig velkommen og løbs arrangørerne bekymret sig oprigtigt for om vi havde det godt og hjalp til på alle måder, til forskel for de vilkår vi mødes med på de danske baner, hvor Formel Ford oftest bliver gemt væk og tilsidesat af emsige løbs officials der syntes at glemme hvem det er der også står bag talentarbejdet i dansk motorsport.


Martin Hansen og Kean Kristensen.
(Foto: Fukamuni Racing)

Søndag var vejrguderne ikke med os og der var lovet storm og regnvejr om eftermiddagen og regnen kom, netop som Sebastian Vettel kørte sin Torro Rosso Formel 1 racer fra 2008 ud på banen, til opvisning i hvordan man også mestre en Formel 1 racer i fedtet føre og viste de håbefulde talenter hvordan man tøjler et uhyre med 700 HK til en 600 kg bil.

Formel Ford løbet var programsat til kl. 17.55 søndag og vejret havde indtil da været støvregn og sporet på banen så tørt ud, hvorfor alle kørte til opsamling i Paddocken på tørvejrs dæk, men bedst som vi var klar til at blive frigjort til startgridden udløste vejrguderne deres vrede på os og regnen stod ned i stride strømme, hvorfor der blev heftig aktivitet med at få sat regnvejrs dækkene på bilerne og sat dem op til vådt race kun få minutter før starten skulle gå.

I de Hollandske regler er det de 2 bedste omgange i tidstagningen, der er tællende for placering i løb 1 og 2, hvorfor de danske deltagere primært var koncentreret i den sidste tredjedel af startfeltet, der ikke gav meget udsyn da starten gik, hvor forholdene var som at køre race i en vaskemaskine, hvorfor der blev kørt disponeret og disciplineret og de forreste hurtigt fik lagt afstand til de bageste i feltet.

Med 33 biler på startgridden var det forventet at der ville ske uheld, men de værste udeblev heldigvis, men da en Hollandsk kører havde spundet sig selv af midt på langsiden efter 7 omgange, lød løbsledelsen bilerne køre forbi en enkelt gang og løbet blev herefter flaget af, da mere end 75% af løbet nu var gennemført af de 11 omgange der skulle køres og Dennis Lind der startet som nr. 9 velfortjent kunne udråbes som vinder, efter at han klogt havde valgt ydersporet i starten og snød hele feltet, der havde lagt sig i indersporet hvor der ikke nødvendigvis er mest greb når det er regnvejr.

Så et vellykket sportsarrangement med et for Fukamuni Racing og som dansker må siges at have været en succes, som de danske motorsportsarrangører kunne lære meget af hvis der skal være en fremtid for danske motorsport.

Fukamuni Racing
Søren Jensen


Læs mere om:
  • Kean Kristensen
  • Martin Hansen
  • Fukamuni Racing
  • Zandvoort

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk