Formel 1   01/06/10

Red Bull i intern kollisionskurs
Uheldet på 40. omgang i søndagens tyrkiske Grand Prix, har allerede bragt det østrigske Red Bull team i interne stridigheder. Uheldet kostede Red Bull en 1-2 sejr, men i værste fald kan det koste Mark Webber’s fremtid hos teamet, samt dette års verdensmesterskab.

Da Sebastian Vettel forsøgte at overhale sin holdkammerat Mark Webber i weekendens Formel 1 løb, gik det grueligt galt.
Sebatian Vettel har efter løbet givet sin australske kollega Mark Webber skylden for ulykken. For at sætte mere ild til bålet, så har Webber såmænd givet Vettel skylden for ulykken.

”Hvis man kigger på billederne, er det tydeligt at jeg var foran. Jeg var i gang med at koncentrere mig om bremsepunktet, og pludselig var der kontakt. Det var ikke min fejl” forklarer den 22-årige Vettel, der måtte udgå fra løbet efter uheldet med sin holdkammerat.

Webber, der modsat Vettel, havde 18 omgange tilbage, til at tænke over situationen, var ikke ligefrem af samme mening efter løbet.

”Sebastian havde en hurtig bil ned ad langsiden, vi var side om side, og så drejer han til højre og der er kontakt”, siger Webber ved pressekonferencen efter løbet.

At de to kørere ikke kan enes, tyder på at Red Bull teamet, vist ikke lige er den køreroase teamet gerne vil give udtryk for. Ikke nok, med at begge kørere er dybt uenige om hvem der bærer skylden for ulykken, teamets ledelse formår heller ikke at spille deres kort særligt godt.

Således har Red Bull’s motorsportsrådgiver Helmuth Marko og Red Bull Racing’s teamchef, Christian Horner offentligt givet Mark Webber skylden for ulykken.

”Webber var den langsomste af de to kørere, samtidig var Vettel under markant pres fra Hamilton i 3. position”, siger Helmuth Marko til den tyske TV station RTL.

Umiddelbart efter løbet, udtalte teamchef Christian Horner, at han ikke ville lægge skylden på en bestemt kører. Den holdning er Horner åbenbart ikke af længere, englænderen giver nu klart Webber skylden for ulykken;

”Det er tydeligt, at Vettel er foran, og at Webber ikke giver ham nok plads”, udtaler Red Bull teamchefen klart og tørt.

Samtidig understreger Horner, at Webber på den 40. omgang havde ændret sin bil til ”low fuel mode”, hvilket indikerer, at australieren havde skiftet til et andet fuel-program for at spare brændstof.

”Vi har analyseret de data vi har fået fra Mark’s bil. Det er tydeligt at se, at han på den 40. omgang netop havde skiftet til et andet fuel program. Dette er noget han har gjort, uden at fortælle teamet om det”, understreger Horner, der efterhånden har kritiseret Webber uhørt meget.


Efter Red Bull's katastrofe løb i Tyrkiet, har designeret Adrian Newey mere end bare bilens udvikling at tænke over
(Foto: redbull-getty-images)

Krisen i teamet kan ikke komme på et mere uheldigt tidspunkt.

Red Bull Racing er i sin første sæson som absolutte titelfavoritter. Teamet har for første gang i dets korte historie, bygget feltets hurtigste bil. Trods store holdbarhedsproblemer, må Red Bull holdet anses som Formel 1 feltets stærkeste hold for tiden.
I hvert fald inden Tyrkiets Grand Prix.

Red Bull kunne ikke have spillet dårlige med kortene end de har gjort. Ikke nok, med at teamets to titelkandidater er op og skændes, ledelsen hos Red Bull har ikke ligefrem håndteret krisen særligt godt.

At man som teamchef, offentligt giver en så skarp kritik af sin ene kører, som Christian Horner gør det, er fuldkommen uhørt. At Horner så endvidere, ikke kan finde ud af, hvad han faktisk synes om uheldet er endnu mere kritisabelt. En teamchef der skifter mening hurtigere end en Formel 1 bil kan skifte gear, er tegn på en dårlig kommunikation i teamet.

PR afdelingen hos Red Bull, må virkelig have sovet i timen. Red Bull er ellers kendt for deres spektakulære PR shows, og det er blandt andet grundet en særdeles dyr og ambitiøs marketingskampagne, at Red Bull energidrikken er så populær på verdensplan som den er.
PR afdelingen, og Red Bull Racing, ligner efter søndagens tyrkiske Grand Prix, mere en kæmpe fiasko, end et team der ønsker at bejle til VM titlen.

Red Bull teamet kunne ikke have gjort et dårligere stykke arbejde med håndteringen af kørernes, såvel som teamets medarbejderes udtalelser til pressen.

De skarpe udtalelser fra Helmuth Marko og Christian Horner, stiller et stort spørgsmålstegn ved Mark Webbers fremtid hos teamet.
Det er i nutidens Formel 1 uhørt, at et team så skarpt kritiserer den ene af sine kørere. Man må med rette spørge, hvor velkommen Mark Webber egentlig er i teamet?

Med de klare udtalelser fra Marko og Horner, er der næppe nogen tvivl, om at Sebastian Vettel er teamets foretrukne kører.
Dette har længe ulmet i gløderne, men efter sammenstødet i søndags er der næppe nogen tvivl, Vettel er manden Red Bull Racing satser sin lid til, og så må det koste hvad det koster - inklusivt et muligt farvel til Mark Webber til næste sæson.

Red Bull, der indtil søndagens Grand Prix, lignede sæsonens stærkeste bud på både kører- og konstruktør verdensmesterskaberne, ligner nu mere et team der har bragt sig selv i en voldsom intern uro.
Red Bull Racing's ledelsens kritik, af specielt Webber, er ganske uhørt. Det er ikke ledelsens opgave at skabe uro i et team, det er ledelsens opgave at forene og støtte dets kørere og teamet, i gode, såvel som svære tider. Men de mange, og meget kritiske kommentarere fra Red Bull Racing’s ledelse, har skabt mere splid i teamet, end egentlig forsoning. Ikke lige det bedste værktøj at have i hænderne, når man er i færd med at kæmpe om verdensmesterskabet i Formel 1.

Spliden har skabt en uro der hurtigt kan betyde manglende samarbejde mellem teamets kørere, og dermed en uro der kan koste Red Bull VM chancerne. Hvis uheldet på omgang 40 satte ild til bålet, så var det Red Bull’s egen kritik af Mark Webber , der gjorde bålet til et inferno.

Jacob Carsting


Læs mere om:
  • Mark Webber
  • Sebastian Vettel
  • Red Bull Racing
  • Istanbul Park

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk