Rally   19/04/10

DM-rallytest under vanskelige betingelser i Tyskland
Lidt usædvanligt starter DM-sæsonen 2010 i rally forholdsvis sent på foråret, hvilket foregår midt i maj med Danboring Rally 2010 omkring Kjellerup i Midtjylland. Rallyparret: Martin Knudsen - Egtved og Søren Kjær - Fredericia (Knudsen Motorsport) i Honda Civic Type R har gennem de to sidste rally-sæsoner prioriteret deltagelse i europæiske rally-arrangementer, men har i 2010 krydset en fuld DM-sæson ind på konkurrencekalenderen.

- Vi benytter DM-ventetiden til en fuld skala-test (shake down) af rallybilens nye 2010 specifikationer, oplyser co-driver Søren Kjær. - Første halvdel af shake downen foregik i det traditionsrige 47. ADMV Rallye Erzegebirge i Chemnitz (D) tæt på den tjekkiske grænse. Testbetingelserne var dog ikke helt optimale, idet arrangementet blev belønnet med både regn- og snevejr(!), selv om vi var pænt henne i april måned.


Martin Knudsen og Søren Kjær oplevede fedtede og våde rallyveje
(Foto: Åge Kirketerp)

Martin Knudsen og Søren Kjær valgte derfor et safety tempo på rallyets førstedag for at finjustere forbedringerne på deres Honda Civic Type R. Ændringerne har bl.a. omfattet flytning af det elektroniske gearskifte til rattet samt opgradering af motorens hestekræfter fra 260 til 280 hestekræfter.

- Motoren har virkelig fået mere power samt et noget bedre drejningsmoment, supplerer Martin Knudsen. - Jeg skulle derfor vænne mig lidt til de flere hestekræfter, hvilket gav os gode udfordringer på de fedtede asfaltveje. Førstedagen omfattede 3 hastighedsprøver, og vi overnattede på 9. pladsen generelt i det skrappe selskab.


Martin Knudsen (t.h.) og Søren Kjær er klar til en fuld DM-sæson 2010 i deres Honda Civic Type R
(Foto: Åge Kirketerp)

- Andendagen i rallyet bød også på vådt og fedtet underlag, fortsætter Søren Kjær. - Dette bragte os samtidig rundt i et kuperet og snedækket landskab, hvor vi på blot en enkelt hastighedsprøve oplevede højdeforskelle, som ville gøre Himmelbjerget ret så misundelig.

Danskerne indledte jagten på en TOP FEM-slutplacering, men manglede ca. et halvt minut på målstregen efter 11 hastighedsprøver med en samlet længde på 120 km..


DM-rallypublikummet kan se frem til højfart fra Martin Knudsen og Søren Kjær
(Foto: Åge Kirketerp)

- Vi blev bedst placerede Honda Civic Type R på resultatlisten, konstaterer Martin Knudsen. - Samtidig blev slutresultatet andenbedste rallyteam med tohjulstræk (2WD). Vi ville selvfølgelig gerne have haft tørvejr til indjustering af undervognen. Dette må herefter vente til ADAC Rallye Sulinger Land (lidt syd for Bremen) sidst i april. Her vi også lidt revanche til gode fra 2009, hvor vi måtte udgå med en sjælden defekt: knækket trækaksel.

- Honda Motor Sport’s europæiske tuningsfirma: Mugen i England har gjort et godt arbejde, afslutter Søren Kjær. - Der tegner sig et godt potentiale for Knudsen Motorsport til at fighte helhjertet omkring DM-titlen 2010 i 2WD-klassen.

KNUDSEN MOTORSPORT
Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Martin Knudsen
  • Søren Kjær

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk