Go Kart   05/03/10

Fornuftig opstart som fabrikskører
- for Christian Sørensen
Den sydvestjyske teenager: Christian Sørensen har i 2010 skrevet fabrikskontrakt som kører for den italienske kart-producent: Birel Motorsport. Dette er sket i den internationale junior-klasse: Karting Formula 3 (KF3), hvorfor den kommende motorsportssæson byder på mange top-arrangementer rundt om i Europa samt to afstikkere til henholdsvis Ægypten og USA i efteråret.

- Første vigtige opgave var Winter Cup 2010 på den traditionsrige norditalienske karting-bane i South Garda, oplyser Christian Sørensen. - Alle topkørerne var således på startlisten for finjustering af konkurrence-materiellet.

Dette skete som de allersidste forberedelser til premieren af Winning Series Karting (WSK) Europe på Laconca, som er beliggende på Italiens støvlehæl.

Vekslende vejr var på menuen til Winter Cup 2010. Normalt er våd asfalt ikke Christian Sørensens favorit-underlag, men alligevel scorede sydvestjyden den niendehurtigste kvalifikationstid blandt de 102 startende KF3-piloter.


Både Christian og Bo Sørensen har haft 81 som deres favorit startnummer, men det bliver svært for Christian Sørensen at bibeholde under de nye udfordringer hos Birel Motorsport.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- I de fem kvalifikationsheats fremviste jeg stigende fremgang med placeringerne: 6-5-4-4-2, fortsætter Christian Sørensen. - Herved scorede jeg startplacering som nr. 7til prefinalen, hvor jeg desuden var bedstplacerede Birel-kører i KF3.

Faderen, Erik Sørensen, var med på sidelinjen i Norditalien for at opleve sæsonpremieren:
- Birel har udviklet en god 2010-version af sit KF3-chassis. Der foregår hele tiden nyudvikling på det tekniske område med småforbedringer, og alle frontrunnerne fra de toneangivende kart-fabrikker kørte derfor hurtigere end sidste år. Køreegenskaberne bliver hele tiden opgraderet for at suge ekstra brøkdele ud af omgangstiderne.


Skiftet til Birel Motorsport har betydet ny kørerdragt for Christian Sørensen samt det eftertragtede mærkat: Official Driver Birel 2010.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- I både prefinalen og finalen faldt konkurrence-marginalerne ikke ud til min fordel, konstaterer Christian Sørensen. - Ærgerlige pufninger forårsaget af bagfrakommende konkurrenter spolerede mulighederne for en slutplacering i front. Alligevel fik jeg bevist, at Birel Motorsport er på rette kurs i KF3. Winter Cup 2010 gav gode muligheder for finjusteringer af chassiset. Der er desuden endnu mere potentiale i den nybyggede BMB-motor, fordi Birel’s motorspecialister havde hovedfokus på de to andre internationale klasser: KF2 og KZ2 i South Garda.

Storebror, Bo Sørensen, stillede til start i KF2-klassen for det østrigske Birel-team: KSB Racing. Under træningerne fremviste Bo Sørensen hurtige omgangstider, men de vekslende vejrbetingelser under drillede sydvestjyden en smule. I et af de fem kvalifikationsheat blev pointhøsten desuden et stort nul, fordi motoren strejkede på startlinjen.

- Bo nåede dog direkte med i finalerne for KF2 som nr. 25, afslutter Erik Sørensen. - I både prefinalen og selve finalen genfandt han et godt konkurrencetempo, hvor omgangstiderne matchede kørerne i front. Imidlertid var konkurrencetrafikken yderst intens og tæt, og slutresultatet i finalen blev derfor en 15. plads.

Sæsonplanerne for Bo Sørensen er en fuld sæson i det tyske mesterskab, hvor premieren foregår først i maj på sydvestjydens tyske favoritbane i Kerpen.

Kartingteam Christian Sørensen

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Bo Sørensen
  • Christian Sørensen
  • Kartingteam Bo & Christian Sørensen
  • South Garda

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk