Advan Cup   05/11/09

Number 1 Racing siger tak for 2009 - 1. del
For Number 1 Racing blev motorsportsåret 2009 både en stor udfordring og en stor succes, en succes der blev kronet med mesterskabet i Advan Cup klassen.
Men det betød ikke at det var en let sæson for teamet og dets kørere, for det var det bestemt ikke, men stor stædighed, arbejdsvilje, gode kørere og en ukuelig teamånd fik det hele til at gå op i en højere enhed, samt viste hvor stærkt teamet stod sammen på trods af de mange udfordringer de mødte hen over sæsonen 2009.

Number 1 Racing deltog som nyt team i Advan Cup mesterskabet i år, det betød dog ikke at det var et helt nyt team. Der var derimod tale om meget erfarne kræfter både i og bag teamet, der opstod som resultatet af samarbejdet mellem Lars Vendelbo og Gert Koustrup.
Lars Vendelbo medbragte sit gamle team LV Motorsport og Gert Koustrup bidrog med Team Go Racing, så både fundament og erfaringsgrundlag rent organisatorisk var på plads fra starten af.

Allerede inden sæsonen startede bød teamet sig selv på den første store udfordring, de valgte som de første at stille op med Peugeot 308 racere, og stod derfor selv for både udvikling og opbygning af racerne.
Det skulle vise sig at blive en endnu større udfordring end først antaget, uden at det dog på nogen måde tog hverken modet eller pusten fra teamets faste mekanikerstab.


(Foto: Number 1 Racing)

Den faste kørerstab i 2009 sæsonen bestod af David Falch, der både havde masser af erfaring fra Advan Cup klassen samt med teamet, da han har kørt for LV Motorsport (og ARTS) siden 2003.
Kører nummer to var Anders Majgaard der også tidligere har kørt i Advan Cup klassen, dog primært i eget team.


Number 1 Racing's nye Peugeot 308 racer.
(Foto: Motorsporten.dk)

David og Anders var udset til at skulle køre i de to nye Peugeot 308 racere.
Derudover havde teamet også kontrakt med Peter Obel, som her i sin anden sæson i klassen skulle køre teamets Peugeot 307 racer.


Peter Obel kørte i år i Peugeot 307 raceren.
(Foto: Motorsporten.dk)

Advan Cup klassens første løbsweekend blev kørt i forbindelse med Ferrari Weekenden på Jyllands-Ringen, her var det kun den ene af de to nye Peugeot 308 racere der var klar, og først i allersidste minut sikrede teamets hovedsponsor Ove Jørgensen fra OJ Maskinudlejning, at også teamets anden 308 kører kom på banen, dog 'kun' i en 307'er.

David Falch kvitterede for den flotte gestus ved at sætte hurtigste tid i kvalifikationen, samt vinde begge løbene - det kunne ikke gøres bedre! Peter Obel i teamets egen 307'er kørte næsthurtigst i kvalifikationen, sluttede på 2. og 4. pladserne i de to løb, og havde her det der skulle vise sig at blive sæsonens absolut bedste resultat.
Anders Majgaard gav 308'eren sin debut med en 7. plads på startgridden, samt en 13. og en 6. plads i løbene, hvilket viste at der endnu var plads til forbedringer på raceren, men samtidig også at den var stabil nok til at kunne holde en hel løbsweekend.


Årets første løb indbragte Number 1 Racing deres første 2 podieplaceringer. David Falch på 1. pladsen og Peter Obel (tv) på 2. pladsen.
(Foto: Number 1 Racing)

Ved 'Åbningsløbet' en uge senere viste Anders Majgaard 308'erens potentiale, da han kørte en podieplacering hjem - en 2. plads.
På 3. og 4. pladserne i løbet kom teamets to 307 kørere med David Falch foran Peter Obel. Det var et fuldt godkendt resultat for den nye 308 racer, samt for teamets kørere generelt.

I det andet løb i forbindelse med 'Åbningsløbet på Jyllands-Ringen kom teamets tredje 1. plads, den blev kørt i hus af David Falch i 'reservebilen'.


Anders Majgaard og David Falch besatte 2. og 3. pladserne ved 'Åbningsløbet' på Jyllands-Ringen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Ved det efterfølgende løb, Padborg Open, på Padborg Park sikrede David Falch og Anders Majgaard sig en ren Number 1 Racing første række på startgridden.
Weekendens første løb vandt David i fin stil, mens resten af weekendens resultater for Number 1 Racing's kørere endte med sekundære placeringer på grund af tekniske problemer.


David Falch var flyvende i 'reservebilen'.
(Foto: Motorsporten.dk)

Den fjerde løbsweekend stillede Number 1 Racing for første gang til start med begge de to nye 308 racere, og her gentog David Falch og Anders Majgaard rollerne fra den foregående løbsweekend ved at høste pole position og 2. pladsen i tidtagningen, de byttede indbyrdes placeringer i det første løb, med det resultat at Anders sluttede på 1. pladsen og David på 2. pladsen, Peter Obel tog sig her af 12. pladsen.
Dermed havde den nye 308'er fået sin første sejr i et Advan Cup løb.


De to Number 1 Racing Peugeot 308 racere i front for Advan Cup feltet.
(Foto: Motorsporten.dk)

Andet løb sluttede Anders og David i samme rækkefølge, dog blot på 2. og 3. pladserne, samtidigt kørte Peter sig op på 8. pladsen.

Efter de fire første løbsweekender kunne Number 1 Racing holde sommerpause vel vidende at David Falch nu lå på 1. pladsen i mesterskabet, samt at Anders Majgaard og Peter Obel indtog 5. og 6. pladserne.


Hr. Nielsen


Læs mere om:
  • Anders Majgaard
  • David Falch
  • Gert Koustrup
  • Lars Vendelbo
  • Michael Malberg
  • Peter Obel
  • Number 1 Racing

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde