Special Saloon Car SS2   16/09/09

En pose blandede bolcher til ProRacing
Sidste løb i sæsonen for SSC skulle køres på Honda ProRacings favorit bane Ring Djursland. Weekenden blev meget speciel på mange måder for teamet. I virkeligheden starter weekenden med Borums exit til Grand Prixet, det var her et trækakselhoved knækkede. Det viste sig, at det havde givet et problem ind i gearkassen, så standardgearkassen var blevet monteret op til weekenden.

Allerede i første tidtagning stod det klart at der var noget helt galt. De meget specielle baneforhold med kølervæske og olie på store dele af banen var ens for alle, men udover det kæmpede Borum med at skifte gear. Resultatet taler for sig selv: bagerste startposition.

Til anden tidtagning blev gearskiftet justeret, og Borum gik ud og satte en hurtigt tid, og gik derefter i pit, koblingen ville ikke mere. Konklusionen var klar, skaden fra Jyllandsringen omfattede både trækakselhoved, gearkasse og kobling. Der var kun et at gøre, hjem og hente en anden kobling og sætte den i.


Honda Integraen i aktion på Ring Djursland.
(Foto: Keld O. Dohm)

Søndag formiddag skulle heat 1 køres, og Borum vidste at der skulle kæmpes hårdt hvis der skulle hentes gode point. Fra bagerste startposition kører Borum sig ret hurtigt op bag Nicolai Sørensen og Christian Vejby, og de 3 kører en tæt kamp. Umiddelbart inden der kommer Safetycar på banen kommer Borum forbi Nicolai Sørensen, desværre indenfor den gule flagzone.

”Jeg lå på højre side af Nicolai, og kunne ikke se Aquilaen, og samtidig havde jeg overset det gule flag, lidt ærgeligt” sagde Borum efter løbet.

Da safetycaren kørte ud stod det ret hurtigt klart, at Borum var hurtigere end Vejby, og efter et par omgange lykkes det for Borum at komme forbi Vejby. Og det som ingen troede muligt var sket, Borum lå på første pladsen i SS2.
Så nu skulle den bare køres hjem, MEN på absolut sidste omgang, misser Borum et gear i nedgearingen for enden af langsiden, og så fik Honda’en vist sine terrængående egenskaber.

”Jeg kørte klart hurtigst af SS2 kørerne derude, men et gult flag og en fejl for enden af langsiden ødelagde resultatet, og det kan jeg jo kun takke mig selv for”, sagde Borum efter heatet.

Han var dog godt tilfreds med at have sat hurtigste tid, til gengæld var han ærgelig over at være sluttet efter Klas Høj, simpelthen fordi de 2 havde et intern væddemål om hvem der sluttede forrest.


Jakob Borum og Klas Høj kæmper begge for at vinde et internt væddemål, og selvom Jakob er forrest her, så løb Klas med sejren i den lille kamp.
(Foto: Keld O. Dohm)

Desværre viste det sig at turen ud i gruset, havde lavet et par huller i køleren, og der var ingen reservekøler med. I sådan en situation er det godt at have venner der kører i Honda. Mikkel Holch var kørende i hans Honda Civic, og sandelig om ikke en køler fra en helt standard Civic fint kunne bruges i Borums Integra. Tak til Mikkel for lån af køler. At lånekøleren var en del mindre end den der normalt køres med skulle vise sig at give en ekstra udfordring.

Til heat 2 startede Borum godt tilbage i rækkerne, så der skulle overhales en hel del, og det blev. Heatet udviklede sig til et herreræs mellem Christian Vejby, Klas Høj, Nicolai Sørensen og Jakob Borum, og det kan kun anbefales at gå ind på nutv og se heatet. Der blev skiftet position mange gange, men den overhaling der nok vil blive talt mest om, er da Jakob Borum går indenom Nicolai Sørensen for enden af langsiden.

”Jeg kommer op på siden af Nicolai, og holder min linie rundt i svinget, da Nicolai rammer mig, og desværre for ham snurrer rundt”, siger Borum om overhalingen.

Efterfølgende gik jagten på Christian Vejby ind, og det lykkedes både at indhente og overhale ham i løbet af ganske få omgange. Jakob Borum slutter således som vinder af heatet i klasse 2. Igen måtte Jakob dog erkende at Klas Høj faktisk har fået rigtig godt gang i Volvoen, og han måtte pænt erkende at han endnu engang havde tabt væddemålet med Klas.

At heatet var en heksekedel er der vist ingen tvivl om, men motoren i Honda Integra’en var vist det man kalder rigelig varm, olietemperaturen var oppe på 140 gr, og vandtemperaturen var 113 gr de sidste 10 omgange, og derfor blev der holdt til højre umiddelbart efter målstregen for at give motoren et pust. Det er vist de færreste motorer der holder til det, men der er ikke noget der indikere, at motoren har taget væsentlig skade af den høje temperatur.


Tak for sæsonen.
(Foto: Keld O. Dohm)

Sæsonen er slut for SSC for i år, og Honda ProRacing siger tak til alle kollegaer og konkurrenter for en god sæson, og ser frem til næste år.

Honda ProRacing, www.proracing.dk
Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Jakob Borum
  • Ring Djursland
  • 13/09/09 - Ring Djursland - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk