Danish Touringcar Challenge   28/08/09

Tung weekend for Hartmann Honda Racing
Som ventet blev årets Grand Prix på Jyllandsringen en hård prøvelse for Hartmann Honda Racing. Med feltets i særklasse tungeste bil måtte James Thompson kæmpe for placeringerne, men han formåede trods alt at forsvare sin sammenlagte førsteplads i Danish Touringcar Championship, selv om han oplevede sin første weekend uden top 3-resultater. Men også for Per Poulsen blev det en tung weekend, hvor et par fodfejl kostede ham muligheden for at være med helt fremme fra start.

”Jeg er ret godt tilfreds med det, vi opnåede i weekenden, specielt vores andenplads i tidtagningen,” fortæller James Thompson.


James Thompson er stadig i front.
(Foto: Jeppe Rimmen)

”Min bil var vel mellem 50 og 60 kilo tungere end den næst tungeste i feltet, så ud fra det synspunkt var min tidtagning fantastisk, men vi vidste, at løbene ville blive svære, for selv om man kan præstere en god tid over en enkelt omgang, så er det ikke sikkert, at man kan gøre det over flere omgange i træk.”

I det første løb endte James Thompson derfor med at blive passeret og gå fra anden- til fjerdepladsen, mens han i det andet løb kom i mål på samme placering, som han var startet. I finalen var han indledningsvist fremme som toer, men også her måtte han overgive sig og lade to konkurrenter smutte forbi.

”Min målsætning var stadig at ligge i front af mesterskabet, når jeg havde kørt mit sidste løb,” siger James Thompson, der på grund af andre forpligtelser ikke kan deltage i de to sidste DTC-afdelinger. ”Det har jeg gjort, og det er lidt en moralsk sejr for mig, selv om det ikke betyder noget. Men nu har jeg kørt mine fem afdelinger, og jeg er i front, men desværre skal jeg lave noget andet senere på året. Men det vigtigste er, at vi stadig fører i mesterskabet.”


Hartmann Honda Racing foran det store publikum.
(Foto: Jeppe Rimmen)

Mens James Thompson kom på scoringstavlen i alle søndagens tre løb, var det kun to af de tre løb, som Per Poulsen gennemførte. Hans finale endte med et stort brag i et harmonikasammenstød på første omgang.

”Det hele bliver faktisk ødelagt af min tidtagning, som gør, at jeg i sidste ende ender, hvor jeg gør i heat tre,” siger Hartmann Honda Racings privatkører. Han satte næstbedste tid af alle i kampen mod stopuret, men da han to gange havde skåret et sving for meget, blev han frataget sine to bedste tider og endte som tolver i startopstillingen til det første løb.

”Jeg synes egentlig, at jeg nåede at redde skærene meget godt, og min ottendeplads i heat et var det, jeg gik efter,” siger Per Poulsen. ”Selvfølgelig var det ikke optimalt i forhold til tidtagningen, men jeg fik pole position til heat to, hvor jeg prøvede, om jeg kunne udbygge en føring, men jeg kunne ret hurtigt se, at Jan Magnussen var på vej op. Der var overhovedet ikke noget at gøre ved ham, og hans forbikørsel var også helt reel. Han var bare hurtig.”

Per Poulsen gav sig dog ikke uden kamp. Der måtte flere forsøg til, inden Jan Magnussen på allersidste omgang forhindrede Honda-køreren i at tage sin første sejr.

”Jeg ville ikke bare lade ham køre forbi. Det kunne jo også være, at han lige pludselig mistede pusten lidt, men det gjorde han slet ikke, men det gjorde jeg så til gengæld,” siger Per Poulsen, der helt uventet fik gearkasseproblemer.


Poulsen forsvarede forgæves sin førsteplads.
(Foto: Jeppe Rimmen)

”Heldigvis lykkedes det mine mekanikere at reparere det mellem andet og tredje løb, og det skal de have stor tak for. Det var helt utroligt, det de gjorde, men desværre kunne jeg ikke betale dem tilbage med et topresultat i finalen, hvor jeg blev fanget mellem Casper Elgaards og Joachim Stephansens biler. Der var ikke noget at gøre. For mit vedkommende kan jeg ikke skyde skylden på nogen som helst.”

Hartmann Honda Racing


Læs mere om:
  • James Thompson
  • Per Poulsen
  • Hartmann Racing
  • Jyllandsringen
  • 23/08/09 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde