- i Intercontinental Rally Challenge Ethvert talentfuldt rallyteam - med respekt for sig selv - har Formel 1-drømme om at blive professionel chauffør i VM-rallyserien: WRC. Danmark har hidtil været handicappet af mangel på henholdsvis nationale bilfabrikker og/eller WRC-rallies til fokusering af rød/hvide topkørere. Rallyparret: Martin Knudsen og Søren Kjær (Knudsen Motorsport) i Honda Civic Type R er dog i fuld gang med at bryde gennem denne psykologiske barriere. Dette sker ved en seriøs satsning i Intercontinental Rally Challenge (IRC) i samarbejde med Honda Motorsport Europe.
Martin Knudsen og Søren Kjær er godt forberedte til udfordringerne på de ujævne tjekkiske rallyveje. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- IRC rangerer lige under WRC-serien, forklarer Martin Knudsen. - De enkelte IRC-rallies har enten VM-standard eller tæller med til Europamesterskabet (ERC). Løbsserien er derfor etableret, fordi det internationale motorsports-forbund: FIA har indført et rotations-princip i WRC, hvor de store rallies f.eks. kun har VM-status hvert andet år.
Co-driver Søren Kjær uddyber omkring IRC: - FIA har desuden fastlagt, at frontdeltagerne i IRC skal anmeldes gennem de respektive bilfabrikker. Dette bevirker som fornuftig sideeffekt, at IRC har fået større opmærksomhed omkring talent-potentiale til WRC-teamene. I øvrigt er det faktisk noget nemmere at blive Formel 1-chauffør end WRC-topkører, fordi antallet af mulige sæder er mindre. Desuden er rallykørere typisk flere år på toppen end kollegaerne i banesporten.
Martin Knudsen & Co. bliver første danske seriøse indsats i IRC. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Knudsen Motorsport får IRC-debut i det traditionsrige tjekkiske Int. 39. Barum Czech Rally Slín i weekenden: 21.-23. august, som byder på en samlet konkurrencestrækning på 255 km.. Hastighedsprøverne er et varieret mix af langsomme og teknisk krævende sektioner, som desuden krydres af hurtige delstræk gennem de vidtstrakte tjekkiske skove.
- De største udfordringer bliver formentlig sommervarmen samt de meget ujævne asfaltveje, fortsætter Martin Knudsen. - Undervognen kommer virkelig på overarbejde, når vi udfordrer den østeuropæiske rallyrute. Vores Honda Civic Type R er dog velafprøvet og gennemtestet, hvor 260 velsmurte hestekræfter er parate til at bringe rallybilen af sted på hastighedsprøverne.
Martin Knudsen og Søren Kjær får kvalificeret konkurrence i Int. 39. Barum Czech Rally Slín. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Int. 39. Barum Czech Rally Slín er både tællende til IRC og ERC, og rangerer samtidig blandt Østeuropas mest berømte rallies. Derfor har 116 top-rallyteams fra mere end 20 nationer skrevet sig på startlisten.
- Det bliver en hård fight at slutte i TOP 15, konstaterer Søren Kjær. - Vi bliver udfordret af 63 (!) rallyteams med firehjulstræk og turbo, som vi skal matche med forhjulstræk og sugemotor. Vi går dog til opgaven med krumme halse. Martin Knudsen er specielt flyvende på de lange hastighedsprøver.
Til indsatsen i det tjekkiske IRC-rally har Honda Motorsport Europe endvidere udpeget hollænderne: Marcel Piepers og Erik De Wild i en tilsvarende Honda Civic Type R.
Martin Knudsen og Søren Kjær går til makronerne i deres Honda Civic Type R. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Vores primære mål er naturligt en slutplacering foran hollænderne, afslutter Martin Knudsen. - Der er desuden planlagt deltagelse for Knudsen Motorsport i flere af efterårets top-rallies i samarbejde med Honda Motor Europe. Den langsigtede strategi er 2010-sæsonen, hvor vi vil køre hovedparten af de europæiske IRC-rallies. Her starter vi ud med det berømte Int. Rallye Monte Carlo sidst i januar.
Knudsen Motorsport Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Martin KnudsenSøren KjærKnudsen Motorsport |