Le Mans   13/06/09

Fakta om Le Mans
Le MansLa Sarthe - historien om banen
Le Mans har siden det blev kørt første gang i 1906 udviklet sig meget. I folkemunde er løbet kendt som Le Mans, men banenavnet oprindelig "Circuit de la Sarthe". I den tid blev der kørt flere lokale løb, hvor løbet i 1906 blev kaldt Grand Prix de la Sarthe.

Banen undergik mange forandringer som blev gennemført af en af de lokale ingeniører, Louis Verney. Blandt andet stod han bag at der på flere steder på banen blev asfalteret ligesom der også blev opsat autoværn og endda broer over banen. Der var problemer med asfaltet som simpelthen smeltede da der blev kørt, og gav problemer for kørerne.

Flere nye dele af banen blev side føjet til. Brødrne Bollée byggede et par strækninger, dem som vi i dag kender som Hunaudieres og Mulsanne langsiderne. De er om noget indbegrebet af 24 timers Le Mans. De to legendariske langsider var en del af banen i perioden mellem 1911 og 1919 og har siden 1923 var en fast bestanddel af den legendariske bane. Da hastigheden på langsiden efterhånden blev astronomisk og i 1972 nåede op på 405 km./t. blev der for indføjet to chikaner. Ikke helt uden grund da netop den langside har været skyld i mange uheld og dødsulykker.

Siden 1923 har der været forskellige ændringer på banen, især i de første år - alt i alt har der været 12 større ændringer i layoutet.

I de senere år har der været ændringer i områder efter start/mål i de berømte 'Dunlop' sving samt i 'Tertre Rouge', hvor der også er kommet bedre afkørselsarealer. I 'Mulsanne' svinget har der også senere været ændringer i svinget fordi der på den offentlige vej blev bygget en rundkørsel. Bakken før 'Mulsanne' er også blevet jævnet ud, efter at Mercedes leverede saltomotaler i 1999.

Banen er intet mindre end unik - den er en samling af privatområde, offentlig vej og et baneområde. Værsgo - sådan bliver en legendarisk 13,629 km. bane til.

Benji


Læs mere om:
  • Le Mans
  • 13/06/09 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde