Mercedes’ motorsportschef, tyske Norbert Haug ser meget gerne den tyske stjerne fortsætte et, endnu tættere samarbejde med VM frontteamet Brawn GP, men både FIA og McLaren kan sætte en stopper for tyskerens fremtids ambitioner med teamet. Ingen havde vel rigtigt regnet med at det skulle blive et problem, - og da slet ikke et luksusproblem, men faktum er, at den kontrakt Mercedes har med Formel 1’s, for tiden hotteste team Brawn GP, meget vel kan ende med at slutte efter bare 1 enkel sæson.
Da det synkende Honda team skulle reddes i land, var det alle knep der gjaldt, teamet med den tekniske guru, Ross Brawn, havde nok skabt noget af en vidunder bil, men teamet manglede en væsentlig del, og det var en motorkontrakt.
Henover jul blev Mercedes så interesseret i at blive motorleverandør, - hvad der på det tidspunkt ikke lugtede det mindste af, et kommende top team, - ingen vidste reelt hvor god Ross Brawn’s bil var på banen, lignede mere en hurtig lappeløsning på at sikre mindst 20 biler på startgridden.
Men Brawn GP blev næsten et H.C. Andersen eventyr, og i dag bare 4 måneder efter de første test er Brawn så det absolut mest succesfulde team i årets Formel 1 verdensmesterskab.
Her starter så Mercedes’ lille problem.
I det gældende reglement står der, at hver motorleverandør, udover deres fabriksteam, højst må supplere motorer til 1 kundeteam, problemet er bare at Mercedes faktisk leverer motorer til 3 teams, McLaren (fabriksteamet), Force India (det originale kundeteam) og Brawn GP (Mercedes’ lille luksusproblem).
Legen er næsten for god - Brawn GP kan endnu engang stå uden en motorleverandør til næste sæson (Foto: brawn-gp)
Mercedes er som bekendt medejer af den, - for tiden meget hurtige synkende skude, McLaren og for at gøre værre værst, så underskrev Mercedes henover vinteren en 5-årig kontrakt med Force India gældende fra denne sæson, dermed har Mercedes faktisk ikke mulighed for at leverer motorer til Brawn GP.
Med godkendelse af FIA, Force India og McLaren fik Mercedes dog lov til at leverer motorer til et 3. team, nemlig Brawn GP, men spørgsmålet er nu om de 3 parter, McLaren, Force India og FIA er villige til at forlænge den godkendelse til 2010 sæsonen?
Det ellers så sejrsvante McLaren team vil næppe være interesseret i at se på, hvis Brawn GP endnu engang bliver det bedste "Mercedes team" til næste sæson, samtidig kan Force India vil heller ikke være tilfreds med at det ”nye” Mercedes kundeteam er bedre end dem selv, - Norbert Haug må for tiden sidde i sin lænestol og ærgrer sig gevaldigt i diverse tyske gloser, over den nylige underskrevet 5-årige kontrakt mellem Mercedes og det lille Force India team.
Og til sidst, men ikke mindst, så står FIA vel egentlig også i noget af et forklaringsproblem, når de skal prøve at forklare de høje herre hos blandt andet Ferrari og Renault, hvorfor Formel 1’s bedste team kan få dispensation og få leveret motorer, der faktisk ikke er lovlige ifølge reglementet.
Skulle Mercedes’ drøm at forlænge kontrakten med Brawn GP gå op i røg og flammer, forventer Norbert Haug at det vil koste op imod 50 arbejdspladser hos Mercedes' Formel 1 fabrik i Brixworth.
Jacob Carsting
Læs mere om: Brawn GPForce India |