DTC Cup   18/11/08

ARTS siger tak for i år
- og tak for denne gang
I de fire sæsoner som Autoforum Racing Team Silkeborg har deltaget i Danish Touringcar Championship, har 2008 sæsonen nok været den med de største udfordringer - omend på nogle helt andre områder end man hidtil har været vant til.

Danish Touringcar Championship
Der var op til sæsonpremieren stor interesse for at komme til at køre i Autoforum Racing Team Silkeborg, samt ikke mindst i deres to Peugeot 407 DTC racere - de to nyeste biler af denne type i klassen.
Men en for en faldt kørerne fra indtil man stod tilbage med de to endelige kandidater, to gode kørere med den nødvendige økonomi til at gennemføre en sæson i DTC.

For andet år i træk skrev teamet kontrakt med en regerende Clio Cup mester. I 2007 var det Kasper Jensen, og til 2008 sæsonen den nye mester nordmanden Petter Granlund - dermed var teamet sikret en både erfaren og dygtig førstekører til 2008 sæsonen.
I den anden af teamets biler kom unge Ronni Jensen ind, han kom med et par DTC løbs erfaringer sammen med teamet i 2007, så han kendte til forholdene i Autoforum Racing Team Silkeborg.


Nordmanden Petter Granlund var ny kører hos ARTS i 2008.
(Foto: Motorsporten.dk)

Det blev de to erfarne køreres første sæson i Peugeot 407 racerne, mens det var anden sæson med bilerne for teamet og teampersonalet.
Det var derfor med stor spænding, samt en god portion optimisme, at teamet og de to kørere stillede op til 'Åbningsløbet' på Jyllands-Ringen i begyndelsen af maj, hvor begge kørere leverede helt fair præstationer.

Men allerede efter den første løbsweekend, måtte Ronni Jensen trække sig fra rollen som aktiv motorkører af helbredsmæssige årsager, og teamet stod nu med kun en kører, et forhold som desværre varede ved hele forårssæsonen.


2008 sæsonen blev desværre kort for Ronni Jensen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Petter Granlund kørte altså de næste mange løb uden sparring fra en teamkollega, men både han og teamet kæmpede bravt. Stille og roligt kom der styr på både bil og kørestil, og alle så frem til at der efter sommerpausen skulle scores rigtig gode placeringer i DTC privat cup mesterskabet startende med Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen.

Grand Prix'et startede flot for Petter Granlund og ARTS teamet, tiderne blev weekenden igennem bedre og bedre, og Granlund sluttede det første kvalifikationsløb på 16. pladsen generelt - og optimismen var dermed bevaret for en flot placering i de to næste løb.
Men træerne gror som bekendt ikke ind i himlen, heller ikke for ARTS teamet, for på 5. omgang i det andet af kvalifikationsløbene parkerede Petter Granlund Peugeot raceren, i en støvsky, i sandfanget for enden af langsiden - dermed var den weekend slut - og det skulle efterfølgende vise sig at det også blev afslutningen på hans deltagelse i DTC serien.

Efter Grand Prix'et meddelte Petter Granlund og teamet at der blev en løbsweekends pause, men denne pause skulle vise sig at blive permanent for Granlund's side.
Dermed stod teamet helt uden DTC kørere, og igen var flere interesseret i at komme ud i teamets to 407 racere, men ingen havde det rette økonomiske fundament til at det blev til realiteter, hvilket betød at bilerne slet ikke kom på banen et par gange.


René Rasmussen gæste kørte for teamet i forbindelse med Padborg Super Prix.
(Foto: Motorsporten.dk)

Men som altid kæmpede teamet videre med krum hals, og til Padborg Super Prix var begge biler igen klar til start, kørt af René Rasmussen og Klaus Verner.
Med minimal testtid i bilerne stillede de to kørere op på Padborg Park, hvor de begge leverede flotte indsatser indtil de begge blev stoppet af forskellige mekaniske defekter.


Teamkoordinator Klaus Verner bag rattet i Peugeot 407 raceren.
(Foto: Motorsporten.dk)

Til årets sidste løb stillede ARTS igen til start med en enkelt DTC racer, denne gang kørt af teamets tidligere Advan Cup og DTC kører David Falch, der netop havde sikret sig 3. pladsen i den nye Peugeot 207 Spider Cup.
Det var derfor en Falch med stor selvtillid, et solidt kendskab til teamet og sit sædvanlige gode humør, teamet satte i den enlige 407 racer der deltog i DM Finalen.
Falch kæmpede lidt med bilens setup, men fik sammen med teamets mekanikere og hans egen chefmekaniker Lasse Frederiksen, der trådte til med sin Peugeot kendskab fra sidste sæson, sporet alt ind, og Falch sluttede finalen på 11. pladsen - årets bedste resultat for teamet.


David Falch sikrede ARTS teamet deres bedste resultat i år.
(Foto: Motorsporten.dk)

Advan Cup
Modsat indsatsen i DTC serien, var der fuldstændig ro i Advan Cup mesterskabet, hvor det var Lars Højris der kørte i teamets potente Peugeot 307 EPO III racer.
Højris kom til teamet efter en enkelt sæson i Advan Cuppen hvor han havde kørt i en Peugeot 206, og han fandt sig fra første dag hjemme i både teamet og bilen.

Allerede i sin anden løbsweekend i 307 raceren kom den første podieplacering, og siden fulgte de næsten slag i slag, kronet med en 1. plads ved årets vigtigste løb - Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen - og han sluttede Advan Cup mesterskabet på 5. pladsen.


Med tre 3. pladser, en 2. plads samt en sejr var Lars Højris Nielsen suveræn topscorer i ARTS teamet i 2008.
(Foto: Motorsporten.dk)

Tid til eftertanke og tak
"Når man ser tilbage på sæsonen 2008, har vi i Autoforum Racing Team Silkeborg stået med nogle store og helt uventede udfordringer, udfordringer der kun har kunne løses med stor deltagelse fra alle i teamet, samt i samarbejde med alle vores yderst forstående sponsorer - alle har ydet det optimale, ingen har givet op på halvvejen, det kendetegner et godt og seriøst samarbejde" - udtaler sportsdirektør Lars Vendelbo - "Jeg vil gerne benytte denne lejlighed til at takke alle der bakkede op om teamet i denne svære sæson, det har betydet meget for moralen i teamet og for mig selv. Ligeledes en stor tak til alle i teamet, der uanset arbejdsopgave utrætteligt har holdt ud uanset hvor svært det har set ud, og hvor meget 'modvind' der har været at kæmpe imod. TAK ALLESAMMEN!"

Teamkoordinator Klaus Verner støtter fuldt op omkring Lars Vendelbo's tak til såvel sponsorer, samarbejdspartnere og teampersonale, og retter samtidig en personlig tak til alle der har gjort denne sæson mulig.

Hvad med fremtiden?
Autoforum Racing Team Silkeborg blev startet for fire år siden, som et samarbejde mellem de to teamkollegaer i LV Motorsport/Team VM - Zinc, Lars Vendelbo og Klaus Verner - og målet med det nye team var deltagelse i Danish Touringcar Championship, hvor man de to første år kørte med Peugeot 307 racere og de to sidste med 407 racere.

Det har været et spændende eventyr for alle de implicerede personer, men alting har en tid, og tiden for Autoforum Racing Team Silkeborg som vi har kendt det indtil nu, er nået til et vendepunkt!

Det betyder dog ikke at Autoforum Racing Team Silkeborg, med Klaus Verner i spidsen, lukker ned for aktiviteterne - blot at planerne for næste sæson endnu ikke er fastlagt.

I denne sæson har teamet, igen her med Klaus Verner som primusmotor, sideløbende med indsatsen i DTC og Advan Cup støttet op om unge motocross talenter, hvilket har resulteret i flere mesterskaber til teamet i år, både for solokørerne samt i holdmesterskab.

Lars Vendelbo starter i 2009 sit gamle team op igen - LV Motorsport - et team der vil fokusere på asfaltbanesporten.
Forberedelserne til den kommende sæson er allerede igang, men det er endnu for tidligt at offentliggøre hvilke klasser der påtænkes at deltage i, eller hvilke biler og kørere der kommer på banen.
Det forventes dog helt sikkert at blive et team med to biler, og hvem ved måske endda flere.


Hr. Nielsen


Læs mere om:
  • David Falch
  • Klaus Verner
  • Lars Højris Nielsen
  • Lars Vendelbo
  • Petter Granlund
  • Rene Rasmussen
  • Ronni Jensen
  • Autoforum Racing Team Silkeborg

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk