Diverse   29/10/08

Yokohama dækker mesterligt
Nogen er til regn og fedtet føre. Andre er til knastør asfalt. Men fælles for dem er, at de står umanerlig godt fast, når der bliver krævet noget af dem. Vi taler om dæk til konkurrencebrug, hvor kravene er langt større, end når der er tale om dæk til den familiebil, som vi dagligt bruger til vores indkøb og transporten til og fra arbejde.

Den mest krævende form for konkurrencebrug finder man i rallysporten. Her kommer deltagerne ud for vidt forskellige vejr- og vejforhold, der kan skifte fra det ene øjeblik til det andet. Det dæk, der er et sikkert hit på en grusprøve ad en skovvej, er ikke det samme, der sikrer den bedste tid på en asfalteret specielprøve, hvor dækkene skal overføre hver eneste hestekraft til det sorte underlag for at vinde den afgørende tiendedel.

Alligevel har den danske rallyelite kunnet konstatere, at Yokohama dækker mesterligt. Uanset situation og underlag. Alle årets vinderhold i Danmarks Idræts Forbunds fire officielle Danmarksmesterskaber i rally har nemlig Yokohama-dæk som forbindelsesled mellem rallybilen og underlaget. Og det selv om der er tale om vidt forskellige biler, der stiller vidt forskellige krav.

Max Christensen/Dorthe Ravn er blevet mestre i 4WD-klassen for firhjulstrukne biler i deres avancerede Subaru Impreza, der er som snydt ud af næsen på de heftige WRC-biler, man oplever i VM-serien.


Max Christensen.
(Foto: Morten Alstrup)

Yokohama-dækkene har Henning Søgaard Madsen/Iben Louring også fundet egnet til deres firhjulstrukne Ford Sierra Cosworth, som de tog titlen med i gruppe H-klassen for de ældre, tunede biler.

Men også blandt kørerne i de tohjulstrukne biler, som i langt større grad minder om danskernes hverdagsbiler, har Yokohama vist sig som det rigtige valg. Kenneth Madsen/Carina Møller sikrede sig således med deres Suzuki Swift DM-guldet i 2WD-klassen for de utunede biler, hvor der tillades de færreste modifikationer.


Kenneth Madsen.
(Foto: Morten Alstrup)

De utunede 2WD-klasse er den klasse, hvor dækkene belastes mindst af motorerne. Derimod er det anderledes med den tunede 2WD-klasse. Her skal der i flere tilfælde overføres lige så mange hestekræfter til et hjulpar, som det er tilfældet med de firhjulstrukne biler, der trækker på to hjulpar. Det stiller øgede krav til dækkene, men alligevel var der Yokohama under den heftigt tunede Suzuki Swift Super 1600, som Martin Johansen/Finn Thomsen kørte til et Danmarksmesterskab i denne klasse.


Martin Johansen.
(Foto: Morten Alstrup)

Det er ikke kun Danmarksmestrene, som vælger Yokohama for at være sikre på at få en titel i hus. Det har mandskaberne også gjort, som har sikret sig sejre i de tre mesterskaber, som Dansk Automobil Sports Union har udskrevet. DASU 1600 Challenge-mesterskabet blev vundet af Henrik Jensen/Leif Heick i en Suzuki Swift. Martin Pedersen/Teddy Grasson tog Sport 1400-titlen i en Peugeot 106. Og den historiske cup blev vundet af Kim Madsen/Kasper Sørensen i en Ford Escort Mk 2.

I banesporten kender man også værdien og kvaliteten af Yokohama-dæk. Det er således ikke nogen tilfældighed, at det japanske sorte gummi var monteret på bilerne, da Kent Iversen, Jacob Gejl Pedersen og Dan Nicolajsen sikrede sig titlerne i henholdsvis Advan Cup, 1600 Challenge og Syver Race Cuppen.


Kent Iversen.
(Foto: Morten Alstrup)

Og så kommer man heller ikke udenom, at Michel Nykjær for andet år i træk er blevet Europamester i standardvogne på … Yokohama-dæk.

Yokohama Danmark as

Motorsporten.dk


Læs mere om:
  • Carina V. Møller
  • Dan Nikolajsen
  • Dorthe Ravn
  • Finn Thomsen
  • Henrik Jensen
  • Jacob Gejl Pedersen
  • Kenneth Madsen
  • Kent Iversen
  • Leif Heick
  • Martin Johansen
  • Max Christensen
  • Michel Nykjær

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk