ADAC Formel Masters   11/09/08

Tyske topresultater til ung nordjysk racing-kører
Unge Team Danmark-støttede Marco L. Sørensen fra Motorsport Nordjylland (MNJ) fejrede sin 18 års fødselsdag med deltagelse i den nye single seater-talentserie i Tyskland: ADAC Formula Masters. Hovedsigtet i 2008-sæsonen for det nordjyske racing-talent har dog været test og udvikling for chassis-fabrikken: Van Diemen i det britiske Formel Ford-mesterskab (BFFC).

- Jeg fandt et hul i BFFC-kalenderen til deltagelse i ADAC Formula Masters på EuroSpeedway/Lausitzring, forklarer Marco L. Sørensen. – Med til historien hører, at jeg inden sæsonen var i intense forhandlinger om et sæde i den tyske single seater-serie. Derfor fik vi en åben invitation til at køre en løbsweekend i den spændende racer, som er bygget af Dallara i Italien med en 1,6 liters Volkswagen-motor, der yder omkring 145 hestekræfter.

ADAC Formula Masters afvikles med helt identiske racere, hvorimod der i Formel Ford findes omkring 10 chassis-fabrikker spredt over Europa og Australien, og heriblandt den danske Aquila.


Marco L. Sørensen fandt sig hurtigt godt til rette i den fabriksnye ADAC Formel Masters-racer.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- I Tyskland anvendes desuden for- og bagvinger, fortsætter Marco L. Sørensen. – Herved introduceres der ekstra faktorer i opsætningen af raceren, hvor den klassiske fejl består i, at teamene ikke først koncentrerer sig om det mekaniske greb i underlaget. Personligt tror jeg, at dette er hovedårsagen til den store jævnbyrdighed i ADAC Formel Masters, hvor ingen af kørerne er stukket afgørende af i mesterskabet efter de foreløbig 10 kørte afdelinger.


To pokaler som 18 års fødselsdagsgave bragte det store smil frem hos den nordjyske racing-stortalent.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Marco L. Sørensen fik lejlighed til at bevise sin teori på en fabriksny racer i det tyske racingteam: Ma-con Motorsport. Her blev nordjyden for en weekends bemærkning teamkammerat med inderen Ashwin Sundar:
- Jeg scorede startplacering som nr. 1 i begge mesterskabsheats, hvoraf det første som sagt blev afviklet på min 18 års fødselsdag. Her fik jeg en dårlig start, primært fordi jeg endnu ikke havde raceren og gearskiftet inde på rygraden. I kampens hede blev desuden rattet slået skævt, og jeg faldt tilbage på en ottendeplads. På den 3.400 m. lange rundbane kæmpede jeg mig tilbage til en slutplacering som toer over målstregen. Slutspurten var nervepirrende, idet jeg kom ind foran treeren med en kvart meters forspring(!), og der var kun 2 racerlængder op til førstepladsen.


ADAC Formel Masters-raceren er nyudviklet til 2008-sæsonen i samarbejde med Volkswagen Motorsport.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

I det andet mesterskabsheats beviste Marco L. Sørensen, at han er hurtig til at lære både en ukendt bane samt en ny racer at kende. På første omgang fik portugiseren Armando Parente lejlighed for at tage føringen, men herefter overhalede MNJ’eren, som på de resterende 14 omgange opbyggede et forspring på 150 m. til det ternede målflag.


Marco L. Sørensen fører feltet an under det andet mesterskabsheat på Tysklands nyeste motorbane: EuroSpeedway.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Ma-con Motorsport har ikke været forvænt med topresultater, forklarer Marco L. Sørensen. – I de forrige otte afdelinger var det blevet til en enkelt tiendeplads samt 1 placeringspoint. Min egen pointhøst fra weekenden på EuroSpeedway var derimod 41, hvilket placerer mig på en foreløbig 12. plads i mesterskabet. Det tyske racingteam er derfor naturligt meget interesseret i et videre samarbejde resten af 2008-sæsonen.

ADAC Formel Masters er præget af stor jævnbyrdighed og mange forskellige nationaliteter. Ud over Tyskland deltager der unge kørere fra Østrig, Portugal, Finland, Letland, Indien og Ukraine. Portugiseren Armando Parente har foreløbig lagt sig i spidsen med 96 point foran tyskeren Nico Marvin Monien med 82 point.


Nordjyden var en fornem ambassadør for Danish Dynamite på EuroSpeedway, som er beliggende 100 km. syd for Berlin.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Nu skal vi have finjusteret kalenderen med vores engelske samarbejdspartner: Fluid Motorsport Development, afslutter Marco L. Sørensen. – Umiddelbart er der et datosammenfald i weekenden 11.-12. oktober, hvor BFFC-finalen køres på Donington Park. De mulige løb i Tyskland er derfor Sachsenring sidst i september samt finalen sidst i oktober på Hockenheim.

Motorsport Nordjylland

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Marco L. Sørensen
  • Lausitzring
  • 07/09/08 - Lausitzring - ADAC Formel Masters

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk