Formel Ford - UK   24/07/08

Gennembrud for nordjysk testkører
- i Formel Ford
Det Team Danmark-støttede banesportstalent: Marco L. Sørensen fra Motorsport Nordjylland (MNJ) har i forårssæsonen 2008 oplevet både for- og bagsiden af testkører-udfordringerne. Lidt usædvanligt blev den nordjyske teenager udpeget til at sætte sit kraftige speeder-aftryk på nyudviklingen af en Formel Ford-racer hos Englands førende single seater-fabrik: Van Diemen.

- Jeg måtte dog knibe mig selv flere gange i albuerne, konstaterer Marco L. Sørensen beskedent. - Storbritannien har langt større motorsports-traditioner end Danmark. Mange af Formel 1-teamene har således sit udspring og hjemmebase på øen, og med det affødte store talentpotentiale burde en brite næsten være selvskreven til opgaven.


MNJ’eren Marco L. Sørensen har arbejdet hårdt med 2008-udgaven af Van Diemen-raceren i Formel Ford.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Marco L. Sørensen havde imidlertid gjort sig positivt bemærket hos Van Diemens tilknyttede fabriks-racingteam: Fluid Motorsport Development (FMD). Hos teamet lejede nordjyden sidste år en Formel Ford-racer til det uofficielle VM 2007 på legendariske Brands Hatch lidt uden for London. Her fik MNJ’eren fornemt demonstreret sine analytiske evner omkring optimal indjustering af undervognen:
- En japansk kører havde deltaget med min lejede racer i hele den britiske Formel Ford-serie 2007. Allerede efter få test-omgange kunne jeg dog spotte, at køreegenskaberne var umulige med den opsætning, som jeg råt havde arvet fra japaneren. Jeg fik dog omstruktureret undervognen så meget og godt, at jeg sluttede blandt top ti det skrappe selskab. Desværre blev VM-finalen 2007 afblæst lige inden mit planlagte angreb på de forankørende konkurrenter.

Formel Ford-raceren har netop fejret 40 års jubilæum og er samtidig i fuld gang med et skifte til 3. generation, hvilket er affødt af skiftet til en mindre og 25 kilo lettere Ford-motor med modelbetegnelsen: Duratec. Van Diemen havde til 2008-sæsonen valgt at udnytte de nye konstruktionsmuligheder fuldt ud med udvikling og opbygning af et helt nyt racer-chassis.


Den nordjyske teenager Marco L. Sørensen er klar til at give konkurrenterne baghjul.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Nyudviklingen af 2008 har desværre taget længere tid end beregnet, fortsætter Marco L. Sørensen. - Der har således været problemer med leverancer af vitale stumper fra enkelte underleverandører. På det arbejdsmæssige område har nogle englændere beklageligvis en sydlandsk mentalitet:
Hvad vi ikke når i dag, får vi formentlig fra hånden i næste uge.

Samtidig med testkørslen deltager Marco L. Sørensen i den britiske Formel Ford-serie, som bl.a. køres på Formel 1-banerne: Silverstone og Spa i Belgien.

- 2008-modellen har givet os store udfordringer på det fartmæssige område, oplyser Marco L. Sørensen. - Raceren fremviste helt nye køreegenskaber, som har været noget forskellige fra 2007’eren. Derfor kunne racingteamet ikke umiddelbart bygge videre på de kendte opsætningsdata, hvilket bl.a. omfatter gearing, støddæmpere og fjedre.


Testkørsel kræver fuld koncentration af Marco L. Sørensen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Som ung racerkører er det altid sjovest at slutte på sejrspodiet. Derfor har nordjyden oplevet nogle mesterskabsløb med psykiske udfordringer, hvor der både skulle testes nye komponenter og scores placeringspoints.

- Jeg fik først mulighed for at køre 2008’eren ved den femte race-weekend i det britiske mesterskab, forklarer Marco L. Sørensen. - Vi har derfor anvendt nogle mesterskabsheats til at få et gennembrud omkring set uppet. Motoren er blevet flyttet tættere på centeret i raceren, og ved race-weekenden på Brands Hatch fik vi endelig fundet den udslagsgivende fart i svingene.

I første mesterskabsheat på Brands Hatch scorede Marco L. Sørensen en tredjeplads og den hurtigste baneomgang. I andet heat blev MNJ’eren firer efter en nervepirrende fight, hvor de fire forreste kørere sluttede inden for samme halve sekund over målstregen.


Marco L. Sørensen kom sejrspodiet med en tredjeplads på Brands Hatch.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Det har virkelig givet mig hår på konkurrencebrystet at udvikle den nye racer, afslutter Marco L. Sørensen. - Som et ekstra skulderklap har jeg fået stor ros fra Van Diemen-chefen, som har været imponeret over min detaljerede feed back omkring racerens køreegenskaber med de forskellige opsætninger.

Motorsport Nordjylland

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Marco L. Sørensen

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk