Historisk   23/06/08

Kamp om sejrene i de historiske klasser
Carsten Warnich, Tommy Kjehr og Peter Hansen kæmpede for deres sejre
Der var intet mindre end ti løb for fem forskellige klasser med gamle racerbiler ved weekendens Classic Car Meeting på Ring Djursland, og selv om der i flere af klasserne blev kåret dobbeltvindere, som tog sejrene i begge heats for de pågældende klasser, var der ikke tale om lette sejre. I flere klasser måtte der således en hård indsats til, før førstepladserne var i hus.

Det gjaldt eksempelvis klassen for biler bygget i 1965 eller tidligere. Her sad Otto Reedtz-Thott, Næstved, og Christoph Kjærgaard, Esbjerg, bag rattet af feltets hurtigste biler i form af to Lotus Elan-sportsvogne, men da det danske sommervejr også var ganske omskifteligt på Ring Djursland, var det ikke hestekræfterne alene, der blev afgørende.

I en rød Morris Mini Cooper S med hvidt tag lykkedes det således Carsten Warnich, Brabrand, at løbe med de største pokaler i begge løb. Til det første løb havde klassens tidtagning også været våd, hvilket havde givet Carsten Warnich en meget fordelagtig startposition som nummer to startgridden, men at placeringen ikke var resultat af held og tilfælde alene, viste han ved at kæmpe sig forbi Otto Reedtz-Thott og tog sejren.


I sin lille Morris Mini Cooper kørte Carsten Warnich sig til sejre i begge løb for de historiske biler bygget i 1965 eller tidligere.
(Foto: Morten Alstrup)

En gentagelse i andet løb virkede ikke sandsynligt. Her skulle Carsten Warnich nemlig starte som nummer otte, men alligevel lykkedes det ham at arbejde sig op og endda også indhente Otto Reedtz-Thott, der havde et komfortabelt forspring, så det blev til to sejre for køreren i den lille Morris Mini Cooper S.

Endnu flere overhalinger leverede Tommy Kjehr, København S, i klassen for de største historiske biler bygget mellem 1966 og 1971. Han var blevet frataget sin tid fra den første tidtagning og skulle derfor starte første løb fra en af de bageste startpositioner, men støt og roligt lykkedes det Tommy Kjehr at overhale den ene konkurrent efter den anden og tage sejren.

Tommy Kjehr kæmpede sig fra en startplacering bagest i feltet frem til sejren i klassen for de historiske biler over 1600 cm3 bygget i tiden mellem 1966 og 1971.

I det andet løb havde den københavnske Ford Escort-kører derimod pole position, og her var der ingen slinger i valsen, da han førte løbet fra start til mål.

I klassen for de mindste historiske biler bygget mellem 1966 og 1971 var der næsten tale om en gentagelse, da Henrik Haase, Vodskov, i første løb kørte sig fra sidste- til førstepladsen og kun blev overgået af Frank Lindbjerg, Gørløse, ved det ternede flag. I andet heat var der derimod ingen, som kunne true den nordjyske NSU-kører.

Klassen for historiske biler mellem 1972 og 1976 er tal- og effektmæssigt domineret af de hurtige Porsche 911-modeller, men alligevel lykkedes det Peter Hansen, Varde, i en knapt så effektfuld Opel Kadett GT/E at køre fra dem alle sammen i det ene heat, mens han i det andet tog andenpladsen efter Lars Degel, Vejby.

Parallelt med Classic Car Meeting blev den fjerde udgave af SSC Festivalen for de meget heftige Special Saloon Cars afviklet. Første løb var præget af vådt føre, og her formåede Peter Vesti, Give, at køre sin Toyota Supra til tops, men i det andet løb på en meget tørrere asfalt havde han ikke den samme fordel. Han endte ikke bare på en tiendeplads, men blev også indhentet med en omgang af vinderen Christer Gislerud, Norge.


Peter Vesti blev den enlige danske vinder i SSC Festivalen. Han vandt første heat, men måtte i det andet se sig henvist til en tiendeplads.
(Foto: Morten Alstrup)

I den tyske gæsteklasse Spezial Tourenwagen Trophy blev det til to sejre for Michael Schrey, Tyskland.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Carsten Warnich
  • Peter Vesti
  • Tommy Kjehr
  • Ring Djursland
  • 22/06/08 - Ring Djursland - Historisk

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde