Som de første i år præsenterede Ferrari i går deres nye 2008 racer. I forhold til de seneste sæsoner, har bilen undergået visse ændringer. Fiorano - Ferraris hjemmebane - lagde matrikelnummer til præsentationen af Ferraris nye F2008 racer. En bil som alle hos Ferrari venter sig meget af. Der er lavet adskillige ændringer på bilen i forhold til de seneste sæsoner. Blandt andet har man lavet en bil med kortere afstand mellem for- og baghjul.
Ny og ændret airbox (Foto: Ferrari)
Kort fortalt er bilen ændret væsentligt på flere punkter. Det aerodynamiske design er temmelig kraftigt revideret, og så siger Ferrari endda at det bliver ændret endnu mere til det første Grand Prix i år.
Er der lidt Toyota look over den nye næse/vinge konstruktion? (Foto: Ferrari)
Det er dog nok under "skallen" at man skal finde de fleste ændringer. Gearkassen er blevet forstærket for at imødegå de nye krav om min. 4 Grand Prixer pr. gearkasse. Ferrari er dog lykkedes med at gøre den lettere trods diverse forstærkninger. Gearkassen bliver - modsat rygter om ren kulfiber - stadig bygget som en kulfiber/titanium konstruktion.
Om affjedringen fortæller teamets tekniske direktør, Aldo Costa, at man ændret det meget væsentligt. Aldo Costa indrømmer at Ferrari i sidste sæson, havde visse problemer med baner som var for ujævne. Her har man blandt andet ændret affjedrings geometrien.
Siddebrønden bliver ændret - både i forhold til tilpasningen til resten af bilens design, men også de ændrede krav i reglementet. Ferrari arbejder stadig med at få de sidste elektriske udviklinger til at fungere helt optimalt, eftersom man fremover skal bruge samme software og styreboks som alle andre teams. Ferrari kan dog selv bestemme over styringen af gearkassen.
Lidt mere kompakt, men angiveligt mere effektiv (Foto: Ferrari)
Begge kørere har allerede et godt øje til den nye bil. Især Kimi Räikkönen som glæder sig til den nye sæson, som han anser for at blive rigtig sjov. Kimi Raikkonen ser faktisk store muligheder for at han generelt får en bedre sæson i 2008 end i 2007. Med til det hører også, at Ferrari har lyttet meget til hvordan både Kimi Raikkonen og Felipe Massa har oplevet F2007. Nogle af deres ønsker om ændringer er derfor med i F2008 raceren. Felipe Massa ser bilen som en stor forbedring, men udtrykker igen at han så absolut ikke glæder sig til at skulle køre uden blandt andet tracktion kontrollen. Blandt andet fordi han oplever at V8 motoren er væsentligt anderledes at køre med end den nu gamle V10 motor. Felipe Massa siger blandt andet at trods mindre motorstørrelse, så er V8 motoren mere aggressiv og vanskelig at køre end V10 motoren.
F2008 kører sine første officielle kilometre i dag på Fiorano, hvor teamet skal danne sig det første rigtige indtryk af funktionaliteten i bilen. Og om små 14 dage tager man til Jerez for at teste der.
Dons
Læs mere om: Felipe MassaKimi RäikkönenScuderia FerrariFiorano06/01/08 - Fiorano - Formel 1 præsentation Ferrari |