Når årets sidste løb i den danske rallysæson køres den 3. november i Bramming og omegn, bliver der tale om en meget udfordrende finale. BMC Rally har ikke bare en samlet længde på 375 km, hvoraf de 127 er deciderede hastighedsprøver. Årets sidste DM-tællende rally kommer med garanti også til at sætte deltagerne på mange udfordringer. Med sin plads på kalenderen den 3. november køres BMC Rally på den tid af året, hvor sommertiden er en saga blot, og hvor antallet af mørke timer langt overstiger antallet af lyse. Det kommer de mange deltagere til at mærke. Godt nok ruller første hold over startrampen klokken 9.00 om formiddagen udenfor Bramming Kultur- og Fritidscenter, men der går næsten elleve timer, inden mandskabet er tilbage igen. De fire sidste af de i alt fjorten hastighedsprøver kommer således til at foregå i mørke.
Men det er ikke det eneste, der kommer til at stille store krav til deltagerne i årets BMC Rally. Med to undtagelser er samtlige hastighedsprøver såkaldt gennemgående prøver, hvor kører og kortlæser ikke bare kan prøve sig frem og øge hastigheden omgang for omgang. Det gælder kort og godt om at gøre tingene rigtigt og køre så stærkt som muligt allerede ved første forsøg. Noget, der bestemt ikke bliver let, for vejene omkring Bramming vil med garanti være fedtede og glatte af nedfaldne blade og efterårsregnen.
Veje, der er glatte af efterårsregnen og nedfaldne blade, vil med garanti sætte deltagerne som her Karl Åge Jensen på ekstra prøvelser ved årets BMC Rally. (Foto: Morten Alstrup)
Nu er det så heller ikke uprøvede mandskaber, der stiller til start i BMC Rally. Det er hele Danmarkseliten med den nykårede Danmarksmester Morten Karl, Svenstrup, i spidsen. Godt nok er nordjyden sikker på titlen, men det vil ikke få ham til at hvile på laurbærrene. Han har vundet årets fire hidtil kørte DM-rallyer generelt, og muligheden for at gøre rent bort vil han ikke lade gå sin næse forbi.
På den anden side vil rivalerne heller ikke tage den med ro. Bag Morten Karl er intet nemlig afgjort i kampen de næste pladser i Danmarksmesterskabet. Fire mandskaber har teoretiske chancer for at tage medaljen af næstfineste karat, mens intet mindre end syv hold rent faktisk er i spil, når det gælder ejerskabet af bronzemedaljen.
Der hersker dog ingen tvivl om, at det bliver blandt feltets mange firhjulstrukne kørere, at kampen om sejren i BMC Rally og mesterskabsmedaljerne kommer til at stå. I sin Mitsubishi Lancer Evo 9 er Michael Pedersen, Vejle, sammen med Subaru Impreza-trioen Max Christensen, Svenstrup, Christian Jensen, Ans, og Karl Åge Jensen, Rødkjærsbro, de nærmeste udfordrere til den ellers så suveræne Morten Karl.
Sølvet og bronzen i det generelle Danmarksmesterskab er dog ikke de eneste medaljer, der skal have fundet deres ejermænd i forbindelse med BMC Rally. I klasserne Sport 1400, 1600 Challenge og Gruppe H falder afgørelsen om årets Danmarksmesterskaber først på vejene omkring Brammning, men BMC Rally kommer også til at være finale i flere andre turneringer. Således er sidste runde af både FirstStop Historic Rally Cup for de historiske biler og North European Zone Rally Challenge, hvor det danske landshold skal kæmpe for at forbedre sidste års sølvmedalje i konkurrence mod hold fra Skandinavien og Baltikum.
Bramming Motor Club Morten Alstrup Læs mere om: Bramming03/11/07 - Bramming - DM Rally |