Special Saloon Car Gruppe 1   14/05/07

Flere pokaler til Martin Marrill
- Men DTC er i kikkerten!
To løbsweekender, fire pokaler. Martin Marrill er glad for sin STW BMW 320i, men når det er sagt er der kun en ting der trækker. DTC er planen på lang sigt, det er den 24 årige SSC kører ikke bleg for at indrømme!


Martin Marril på podiet på Jyllandsringen
(Foto: Motorsporten.dk)

Special Salooncar Challenge køreren, Martin Marril, var en glad mand, efter debutløbet den 5. - 6. maj på FDM Jyllandsringen! Det var første løb han nogensinde havde kørt på banen. Hans eneste anden erfaring med Ringen, var de par træningspas han kørte med en look-a-like DTC DBA Toyota Corolla, under vintersæsonens sidste DARC træning.

Evnen til at lære en ny bane at kende så hurtigt, stammer fra Martins fortid som rallykører, to eller tre omgange, så sidder den i skabet. Så slutresultatet; to podieplaceringer med to pokaler i to løb, var bedre end han havde turdet håbe på. Nummer 2 og 3 i sin klasse for 2 liters biler, Gruppe 1, efter den første løbsweekend på banen - Mønboen var tilfreds.

”Jeg har jo aldrig kørt på Jyllandsringen før! Jeg fik en 3-4 træningspas i Jørgen Weinrichs look-a-like DTC Corolla under vinterens sidste DARC test Og bilen er jo forhjulstrukken. Men jeg fik da kørt lidt på Jyllandsringen. Derefter var det af sted til Hockenheim uden at teste bilen, derefter Jyllandsringen. Men det har trods det været en god start på sæsonen!”


Martin Marril
(Foto: Motorsporten.dk)

Men selvom successen var klar, så var det ikke helt det som Martin havde håbet på, ville ske i 2007 sæsonen. Som tidligere DASU Rallytalent, og senere ADAC VW Polo Cup kører i Tyskland, sammen med den tyske DTM serie, så havde han håbet på en plads i kongeklassen i Danmark – DTC!

”Jeg er efterhånden 24 år gammel, så nu skal det være med DTC. Men det er da et godt udstillingsvindue, Special Salooncar Challenge. Så det håber jeg, at de fleste DTC teams synes. Jeg har jo fået pokaler i alle de løb jeg har kørt i år, så det har da været en god start! Og måske er det i grunden meget godt for mig, lige at få dette år på de danske baner, så jeg kender linierne på dem med en baghjulstrækker. Så har jeg fået lært det!”

Det er de færreste 24 årige, der satser på en karriere i Special Salooncar Challenge. Og selvom Martins eks-Johnny Cecotto STW BMW 320i E36 er lynende hurtig, så er det DTC som Martin Marrill egentligt har i planerne for 2008 sæsonen. Der er ikke noget på tegnebordet for indeværende, men Mønboen håber at udstillingsvinduet i SSC vil skaffe ham de nødvendige kontakter, som der skal til for at køre i Danish Touringcar Championship.


Starten på lørdagens heat
(Foto: Motorsporten.dk)

Det glæder Martin, at der er en del opmærksomhed omkring ham. Der var flere DTC teams oppe at hilse på ham, under SSC tidtagningen ved Åbningsløbet. Og som så ofte før, var JM Racings DTC es, Michael Outzen, på besøg hos Marrills team, som mental opbakning for den unge SSC kører. Den slags kammeratskab og support betyder meget for Martin. For man skal ikke tage fejl af SSC, og det gør Marrill bestemt heller ikke. Konkurrencen er benhård, og det fik alle at føle i de to heats som SCC klassen bestod af i Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen den 5-6. maj.

Om Tidtagning 1 sagde Martin: ”Det var svært at finde hul, til en fri omgang. Særligt når man som jeg aldrig har kørt på banen før. Men jeg lærer heldigvis banerne at kende rigtigt hurtigt, når man har kørt så meget rally som jeg har, så bruger man ikke meget tid på at lære dem at kende, med bremsepunkter og det hele. Vi kørte ud med et decideret shoot-out setup på bilen, for vi ville frem på gridden. Men det var svært at finde plads på banen.” Resultatet efter Tidtagning 1: Nr 6 totalt, nummer 4 i Gruppe 1.

Om Tidtagning 2: ”Det var blevet meget varmere, bagvognen var alt for blød. Så den hoppede for meget når jeg kørte ud på det nye stykke. Jeg får klikket den hårdere, og kører ud på banen men får at vide at der er et oliespor i Sving 1, jeg prøver alligevel at sætte en tid, men må nøjes med nummer 8 totalt.” Tidtagning 2 med revideret startliste: nummer 8 totalt, nummer 4 i Gruppe 1.


Marrill i kamp med Anders Kjærgaard
(Foto: Motorsporten.dk)

Der skulle køres et heat om lørdagen, samt et som afsluttende løb søndag eftermiddag. Da første heat skulle løbe af stablen, var der en del panik på gridden. Da Martin sammen med feltet havde afsluttet sin opvarmingsomgang, opdagede han sammen med banens officials, at der var en anden kører der havde taget hans plads på gridden.

Efter en del skubben og masen på gridden, beslutter løbslederen at sende hele feltet ud på et par nye opvarmingsomgange, i stedet for at risikere skader og overophedning på de kostbare SSC biler. Men endelig var løbet klar til start!

”Da jeg sad i bilen, og starten skulle gå, kunne jeg mærke at koblingen var blevet blød. Jeg havde stort set ingen kobling, så jeg måtte gøre det man ellers ikke gør med en sekventiel gearkasse; sætte bilen i frigear, vente på at lamperne slukker og så bare hive tilbage i pinden! Hellere det, end at risikere en tyvstart. Da raceren først er kommet i gang, er der slet ingen tvivl om at bilen passer til banen."


Marrill i kamp med Niels Ole Andersen
(Foto: Motorsporten.dk)

"Så jeg får overhalet et par stykker, og er egentligt ret tilfreds med bilen, selvom den stadig hopper lidt. Så slutresultatet som en samlet nummer 5, og nummer 3 i klassen, er godt.”

Så Martin Marrill måtte sammen med de to andre i sin Klasse 1 på podiet, og hente pokal, blomster og champagne. Til stor jubel for sit hårdtarbejdende team, der har haft travlt hele vintersæsonen. Men der er ingen tvivl om, at Martin har fået fornyet respekt for løb på de danske baner: ”Jamen løbene i Divinol Cup på Hockenheimring var jo bare hyggeløb, jeg fik da pokal og kørte mod nogle DTM biler. Jeg lærte bilen at kende på de store og lange baner."

"Men her i Danmark kører man til, det er jo stort set kvalifikationsomgange gennem hele løbet. Men se på mine tider, jeg kører 1.15 tider i det meste af løbet, og det er altså tider man kan finde i DTC. Godt nok i den bagerste ende, men nu kører jeg jo også en i ældre bil. Så jeg ved at bilen kan, og jeg ved at jeg er god nok til at køre i DTC. Så nu skal jeg bare gøre mig fortjent til det.”


Martin Marrill
(Foto: Motorsporten.dk)

2. heat sent søndag eftermiddag efter DTC finaleløbet, var også en stor oplevelse for Martin og hans travle team: ”Jamen grundet programmet, så havde vi jo masser af tid søndag. Vi skulle have skilt gearkasse og kobling ad, for at få den kobling til at virke. Samtidig får jeg nogle sponsorer på besøg, så dem skal jeg hygge om, mens mine mekanikere skiller bilen ad. Så det er jo en god arbejdsfordeling, ” griner Martin.

”Men det var dejligt at se, at så mange tilskuere var blevet for at se SSC løbet. Det betyder meget for os, der kører i klassen. Vi prøver jo at gøre det så fint som muligt i mit lille team, og som vi har råd til. Der er ny folie på bilen. Vi har da dug på bordet, og alle har ens tøj på. Vi har endda lavet t-shirts i fodboldstil, med startnummer 123 og ”Marrill” på ryggen, til dem der gerne vil supporte os. Så selvom vi er et SSC team, så gør vi virkeligt alt hvad vi kan for at gøre det så godt vi kan, med de få penge vi har.”

”I andet heat fik jeg en drømmestart! Koblingen virkede lige som den skulle, og jeg lavede nogle gode overhalinger nede for enden af langsiden. Jeg tog faktisk to allerede på første omgang i det første sving, og jo mere peptalk jeg fik inde fra pitten, jo flere overhalinger ville jeg have! En til, en til! Linierne man kører på Ringen er aggressive, næsten vilde."


Martin Marrill på første omgang af 2. heat
(Foto: Motorsporten.dk)

"Men jo hårdere jeg kører, desto bedre kører bilen. Jo hårdere jeg kører, jo senere jeg bremser, desto bedre balance er der i den. Der var en enkelt gang eller to, hvor den var en lille smule urolig med bagenden under en hård nedbremsning, men bortset fra det gik det skidegodt, ” griner Martin.

Martin måtte erkende, at Schöneman i den vilde Porsche var kørt, men til gengæld er sigtet rettet ind efter Klosterman, der kører i samme klasse som Martin: ”Vi skal have ram på ham Klosterman, inden han kommer for langt væk. Han har to førstepladser i klassen, mens jeg har en anden- og en tredjeplads. Så han har et forspring, men vi skal nok få fat i ham.”

”Det næste løb køres jo på Ring Djursland den 26 – 27. maj, og den bane kan jeg godt lide! Jeg har jo kørt Renault Clio Cup for JM Racing på den sidste år som gæstekører, mens jeg også kørte VW Polo Cup i Tyskland. Og det gik rigtigt godt. Jeg er jo gammel rallykører, og jeg er vant til smalle, svenske veje og små danske bondeveje. Jeg bliver ikke bange, når banen dykker ned af trapperne og ind i skoven, jeg holder bare på. Blinde veje er ikke noget problem, så jeg glæder mig meget til at køre på banen."


Martin Marrill på trediepladsen efter 1 heat
(Foto: Motorsporten.dk)


Martin Marrill på andenpladsen efter 2. heat
(Foto: Motorsporten.dk)

"Det bliver jo helt vildt, med Special Salooncar Festival på Ring Djursland, hvor alle de vilde biler kommer fra Norge og Tyskland. Vi kommer jo faktisk med den danske serie til at blive DTC den weekend, mens de udenlandske biler så kører deres egne løb, skemasat omkring vores. Så jeg kan kun opfordre folk til at komme, det skal nok blive rigtigt godt. Og jeg lover, jeg skal nok lave nogle overhalinger så I får noget at se på!”

Pointstillingen i SSC Gruppe 1:
Michael Klostermann 44 point.
Martin Marrill 27 point.
Klaus Elmies 23 point.
Kim Morgen Jensen 20 point.

Næste løb for Martin Marrill bliver Special Saloon Festival 26-27 maj.

Aslak Vind


Læs mere om:
  • Martin Marrill
  • Jyllandsringen
  • 06/05/07 - Jyllandsringen - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk