Kampen var tæt, da størstedelen af den danske rallyelite langfredag havde sat hinanden stævne i Munck Asfalts store grusgrav i Kongensbro mellem Århus og Viborg for at køre den femte udgave af Designa Køkken Rally GP. Finalen i den afsluttende challenge-runde – hvor kørerne mødes to og to efter knock-out-princippet – blev således afgjort med bare tre vognlængder mellem nummer et og to.
De to finalister var lokalmatadoren Christian Jensen, Ans, der med en firhjulstrukket Subaru Impreza og en sejr fra 2005 i bagagen var favorit, og den tidligere topkører Brian Madsen, Slagelse, der havde rollen som udfordrer.
Brian Madsen (39) og Christian Jensen (77) startede side om side ved finalen i Designa Køkken Rally GP, men også ved mål var det meget tætte. Brian Madsen vandt med bare tre vognlængder. (Foto: Dansk Rally Forening)
Ikke overraskende var det netop Christian Jensen, der kunne anvende firhjulstrækket til sin fordel og få den bedste start, men i finalen, hvor kørerne gennemfører præcis den samme rute fra to parallelle startsteder, viste den vestsjællandske veterans erfaring at gøre sig gældende. Brian Madsen kunne udnytte sin Peugeot 106 Maxis relativt lavere vægt til at have mere ro i bilen, når den skulle over de ujævnheder, der nødvendigvis er i en grusgrav, og selv om de to kombattanter næsten kom ind på opløbsstrækningen side om side, så var det den tidligere DM-medaljevinder, som krydsede målstregen først med godt tre vognlængders forspring til Christian Jensen.
Sammen med 14 andre konkurrenter havde netop Christian Jensen og Brian Madsen kvalificeret sig til den afgørende challenge-runde takket være de bedste individuelle tider i de tre indledende heats, der udgjorde den ordinære konkurrence. Og også denne del af konkurrencen var hård og tæt, og mange flere end de to blandede sig i topstriden, hvor tiderne som hovedregel blev hurtigere og hurtigere i takt med, at kørerne fik kørt sig ind på banen.
Christian Jensen lagde således ud med at køre hurtigste tid i første heat. I det næste kappede han 3,5 sekunder af, men i det tredje og sidste heat kunne han ikke markere nogen fremgang. Det kunne Martin Johansen, Vejen, derimod. I sin Suzuki Swift, der hverken har firhjulstræk eller turbomotor, kappede han konstant af sine heattider, så han i det sidste heat var dagens hurtigste mand, lidt mere end et sekund hurtigere end både Christian Jensen og den senere finalevinder Brian Madsen.
Dette gjorde, at Martin Johansen også var blandt de mulige pokalkandidater til den afsluttende challenge-runde. Her havde han heller ikke det store besvær med at gå videre fra ottendedelsfinalen, hvor han slog Lars Kragh, Køge. I kvartfinalen blev det dog mere tæt og uforudsigeligt, da det lykkedes den meget stærkt kørende Preben Andersen, Rønne, at være blot en vognlængde efter Martin Johansen i mål. Hermed var sidste års Super 1600-mester klar til semifinalen, hvor han så blev slået ud af Christian Jensen, men lidt oprejsning fik han dog i trøstefinalen, da han vandt denne foran Henning Fabricius, Frederiksværk, der viste god styrke i sin første start i en Mitsubishi Lancer.
Langfredagens Designa Køkken Rally GP var i øvrigt kendetegnende ved, at feltet talte et stort antal nye og meget moderne rallybiler. Og at man netop kunne opleve det i Kongensbro, var faktisk ikke nogen tilfældighed. Det var nemlig her, at Skatteminister Christian Jensen (V) langfredag 2006 offentliggjorde en afgiftsfritagelse for de danske rallybiler, og derfor var det meget passende, at hen ved halvdelen af feltet bar de nye prøveplader, som gør det langt billigere for udøverne at dyrke rallysporten. Designa Køkken Rally GP har dermed ikke bare startet endnu en dansk rallysæson, men også en rallysæson, der tegner til at blive den mest fornyende for sporten i flere årtier!
Resultatet af Designa Køkken Rally GP 2007 - Challengerunden:
1. Brian Madsen Slagelse Peugeot 106 Maxi
2. Christian Jensen Ans Subaru Impreza WRX
3. Martin Johansen Vejen Suzuki Swift Super 1600
Klassevindere i den ordinære konkurrence (kvalifikationsheats):
Historiske rallybiler
Per G. Hansen Ringsted Porsche 911 3.0 RS
Gruppe N & E 0-2000 cm3
Anders Mortensen Risskov Citroën Saxo VTS
Gruppe A, H & DK 0-1400 cm3
Kasper Rasmussen Jyllinge Peugeot 106 Kit Car
Gruppe A, H & DK 1401-1600 cm3
Martin Johansen Vejen Suzuki Swift Super 1600
Gruppe A, H & DK 1601-2000 cm3
Jørgen Vej Ringkøbing Opel Astra Kit Car
Gruppe E, H & DK over 2000 cm3
Preben Andersen Rønne BMW M3
Gruppe N & A over 2000 cm3
Christian Jensen Ans Subaru Impreza WRX
Dansk Rally Forening Morten Alstrup Læs mere om: 06/04/07 - Rally Sprint |