Der skete lidt forskydning i bunden af feltet. I forhold til sidste weekend, så er der nu 3 teams med points. Toyota er blandt dem. To teams forlader Malaysia med i alt 3 points i bagagen. Nye blandt pointene denne gang er BMW og Toyota. Som ventet gjorde Super Aguri og Midland ikke meget væsen af sig, dog kunne de være svære at overhale. BMW - 2 points: BMW kørte sig til sæsonens første points til stor glæde for teamet især, men også for løbets og teamets sponsor, Petronas. Et eller andet tyder på at BMW er på rette vej. Godt nok udgik Nick Heidfeld med en motor der brækkede sig, men indtil da holdte han faktisk en fart der mindst var Montoya i McLaren og begge Ferrarier for den sags skyld også, værdig. Næsten identiske omgangstider. Heidfeld fik en god start, og tjente et par placeringer der. Men til sidst i løbet ville BMW motoren ikke mere. Motoreksplosionen kom uden varsel på omgang 49. Heidfeld kunne have kørt en femteplads hjem. Villeneuve var mere i det neutrale hjørne og gjorde det fornuftigt uden at vise de krigeriske egenskaber fra tidligere tider. Men han fik kørt 2 points hjem til teamet og det er det vigtigste for alle parter. Begge sagde efter løbet at det havde været lettere end først antaget idet temperaturen ikke var så høj som frygtet. Nu skal der arbejdes lidt med kvalifikationen også, så mon ikke BMW vil vise flaget igen i senere løb. Red Bull - 1 point: Ingen af Red Bull bilerne kom i mål. Allerede på første omgang var C. Klien stærkt impliceret i Raikkonens afgang fra løbet. For Klien betød det en tur i pit for at få rettet hjulophænget og nyt dæk, men efter få omgange var exit fordi affjedringen også havde taget skade. Bedre var det ikke for Coulthard. Han lavede faktisk en fremragende start og erobrede flere placeringer, men mens Klien forgæves kæmpede med bilen på asfalten, så kørte Coulthard i pit og udgik. En hydraulisk fejl sendte ham ud af løbet. Der var da også stor skuffelse at spore hos teamet efterfølgende og vel egentlig meget naturligt. Begge kørere følte at der var god fart i bilerne, og blev bakket op af sportsdirektøren Christian Horner. Han sagde blandt andet at i den tid at bilerne var på banen, var det med en konkurrencedygtig fart. Nu er der noget at arbejde med på bilerne. Der blev også konstateret en hydraulisk fejl på Kliens bil efter løbet. Det skal rettes inden det næste Grand Prix i Australien om små 2 uger. Toyota - 1 point: Toyota fik rettet lidt op på tingene i forhold til Bahrain. Dog måtte R. Schumacher starte bagerst i feltet grundet motorskifte efter kvalifikationen. Alligevel var det ham der kørte sig frem og skaffede teamet sæsonens første point. Trulli lignede til tider én der ikke rigtig vidste hvad han skulle gøre. Han blev dog delvist undskyldt af at en påkørsel bagfra ødelagde diffuseren under bilen og dermed nedsatte stabiliteten i bilen. R. Schumacher derimod fik kørt sig godt op gennem feltet og lå endda en overgang til flere points en det ene han fik med sig fra Sepang banen. Måske med lidt held at Trulli også kunne have fået point. Han sluttede trods alt på 9 pladsen. Fremgang at spore, og den skal der bygges videre på i en test på Paul Ricard banen i Frankrig i næste uge hvor teamet tester videre. Toro Rosso - 0 points: Red Bulls junior team var med i en del af løbet, men så var det det. Både Scott Speed lå lige uden for top 10 en overgang, men blev efterhånden deklasseret - enten af konkurrenterne eller af fejl. Scott Speed som længe var den bedst placerede af de to, udgik med koblingsfejl. Liuzzi måtte have ny næse på bilen lige efter starten, men fik dog kørt sig noget op trods det ekstra pitstop. Han sluttede løbet på 11 pladsen - 2 omgange efter Fisichella. Midland - 0 point: Midland er stadig der hvor de fleste har forventet at de vil være, nemlig næstsidst. Dog lader det til at de problemer man havde med bilerne i Bahrain er løste. Men så dukker der nye op. Begge biler kom i mål, men det var efter at man måtte starte bilerne manuelt op til starten. Det var hvad teamet angav som årsag til den dårlige start begge biler havde da starten gik. Tempoet i bilerne var en anelse bedre end sidst, men der er laaangt endnu. C. Kolles mener dog at det bliver bedre i Australien idet man her får en del nye dele til bilerne, blandt andet nogle nye trækaksler. Der har tilsyneladende været problemer med de hidtil anvendte. Det er meget stejlt op ad bakke. Super Aguri - 0 points: Heller ikke for Super Aguri var der point. Teamet har dog fået forbedret en del ting på de aldrende Arrows chassiser og T. Sato var således kun 3 omgange efter vinderen. Ide havde tilsvarende problemer med bilen som i Bahrain og efterhånden kunne bilen ikke køre rundt mere, og så var det ud for den unge japaner. Aguri Suzuki var det glad for at det igen lykkedes for Sato at fuldføre et race. Ide derimod var ærgerlig over at han igen skulle udgå. Det må være pøj pøj for det nye team, og så se hvad teamet kan med de gamle chassiser indtil deres egne nye kan debutere. Dons
Læs mere om: 19/03/06 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |