Danish Touringcar Challenge   22/09/05

Mange og lange rekorder
Padborg Super Prix set med statistiske briller
Set i bakspejlet var forgangne weekends Padborg Super Prix fyldt med rekorder. En stærkt medvirkende årsag hertil var Jens Edman, Sverige, der jo endte som den helt store triumfator i det sønderjyske, men rent faktisk var det på bilområdet, man oplevede både mange, men også lange rekorder.

Jens Edman vandt jo både pre-finalen og finalen, og det er første gang, det er sket under de nuværende regler, hvor pre-finalens første kørere skal starte omvendt i finalen. Tolv gange tidligere har der været sammenfald mellem vinderen af såvel pre-finalen som finalen i en DTC-afdeling, og sidste gang det skete, sad vinderen også bag rattet af en Peugeot 307. Det var nemlig Jan Magnussen, England, som leverede præstationen ved DM-Finalen i 2002.

Jens Edmans finalesejr var i øvrigt også den første for Peugeot-mærket siden Juniløbet på FDM Jyllandsringen i 2004, hvor Jason Watt, Herlev, vandt. Sejren var den ottende i en finale til 307-modellen, der også satte en ny rekord for den længste sejrsperiode i DTCs historie. 3 år og 129 dage er der nu mellem modellens første og seneste finalesejr, og dermed passerede man den hidtidige rekord for Toyota Corolla T-Sport-modellen på 2 år og 340 dage.

Med sine to sejre i privatcuppen kom Martin Pedersen, Køge, op på fire maximumscorer i træk i DTC Cuppen, da han også fik to gange 20 points på kontoen ved søndagens afdeling ved Grand Prix Danmark. Dermed tangerede Peugeot-køreren den rekord, som Michael Carlsen, Vissenbjerg, Jesper Sylvest, Jægerspris, og Mike Legarth, Vamdrup, deler.

De to dobbelte sejre til Jens Edman og Martin Pedersen betød, at Peugeot 307-modellen gjorde rent bord ved Padborg Super Prix. Det er tredje gang, at det samme mærke har vundet både pre-finalen og finalen såvel generelt som i DTC Cuppen ved en DTC-afdeling, og det er blot anden gang, at det er sket for den samme model. Hidtil eneste gang, hvor det skete, var også på Padborg Park, nemlig ved sidste års Padborg Open, hvor Mike Legarth, Vamdrup, sejrede i DTC Cuppen i både pre-finalen og finalen, mens Casper Elgaard, Århus, og John Nielsen, England, vandt henholdsvis pre-finalen og finalen. Samme trio stod i øvrigt bag BMWs anden maximumweekend, da man gjorde rent bord ved Sommerløbet på Ring Djursland i 2003. Her kørte d'herrer Elgaard og Nielsen også i E46-modeller, mens Mike Legarth sad bag rattet af sin E36-model.

En anden bilrekord, der indirekte blev sat på Padborg Park, var rekorden for den længste deltagelse af en bilmodel. Klostermann Racing deltog som bekendt ikke, og dermed blev Grand Prix Danmark den foreløbigt sidste DTC-afdeling med deltagelse af en Nissan Primera. Modellens rekord for den længste DTC-karriere er 6 år og 83 dage.

En bilmodel, der gjorde sig bemærket i statistikkerne, men i kraft af sin deltagelse, var Alfa Romeos 156-model. John Hansen, Kruså, kørte modellen til en femtendeplads i pre-finalen og en tiendeplads i finalen, og det er ikke bare sønderjydens, men også det italienske mærkes bedste DTC-resultater nogensinde!

Michael Carlsen, Vissenbjerg, har haft en imponerende evne til at gennemføre alle løbene i år, men det sluttede på Padborg Park, hvor han stoppede med teknisk defekt på finalens sidste omgang. Fynboen er fortsat den, der har kørt længst i år, og han er sammen med Martin Jensen, Albertslund, og Jesper Sylvest, Jægerspris, de eneste, som har kørt fuld distance i alle årets pre-finaler. I finalerne er Henrik Lundgaard, Hedensted, den eneste kører, som har gennemført alle årets omgange.

Jesper Sylvest kvalificerede sig for første gang ved Padborg Super Prix til en Super Pole, og han blev kører nummer 20, der i år har været med i den ensomme kamp mod stopuret. Dermed er sidste års rekord med 19 forskellige Super Pole-deltagere i løbet af en sæson slået.

Tre kørere havde jubilæer ved Padborg Super Prix. Jason Watt deltog i sin DTC-afdeling nummer 50, mens Martin Pedersen, Køge, og Philip Andersen, Risskov, var med i deres afdeling nummer 25.

Padborg Super Prix var i øvrigt årets anden DTC-afdeling, hvor startpositionen for en kører fra LV Motorsport kendte sin startposition allerede inden træningen, da Klaus Verner, Silkeborg, ikke var til stede under tidtagningen, hvorfor han måtte starte pre-finalen sidst. David Falch, Roskilde, startede sidst ved finalen ved Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen på grund af en straf for en forseelse i 2004.

Herudover var det første gang siden lørdagsløbet ved Grand Prix Danmark i 2003, at en DTC-finale er blevet afviklet i regnvejr, og i søndagens finale fik blot 14 kørere målflag, hvilket er årets laveste antal. Men selv om vejret ikke viste sig fra sin bedste sidste på Padborg Park, så skal vi faktisk helt tilbage til søndagsløbet ved Grand Prix Danmark i 2001, før vi finder en DTC-afdeling, hvor både pre-finale og finale blev kørt på vådt underlag!

Men når vi skal kikke på Padborg Super Prix med statistiske briller, så kommer vi ikke udenom den uheldige John Nielsen. Både løbsleder og dommer erkendte efterfølgende, at der var tale om justitsmord, og det er første gang, at det er sket overfor en vinder, som har fået frataget sin sejr. Og finalen på Padborg Park er faktisk ikke første gang, at første mand i mål ikke har fået lov til at beholde pokal og laurbærkrans.

To gange er det nemlig tidligere sket. Første gang var ved det allerførste DTC-løb på Ring Djursland i 1999, da Kent Bo Lauridsen, Hørning, kom først i mål, men hvor en teknisk efterkontrol viste, at bilen ikke overholdt vægt/effektforholdet. Anden gang var ved DM-Finalen i 2000, hvor netop John Nielsen krydsede målstregen først, men da han havde overhalet under gul flagzone på sidste omgang, fik han lagt 25 sekunder til sin tid. Og den straf stod ved magt!

Padborg Super Prix havde dog en lille positiv statistisk krølle for køreren fra Team Essex Invest. Selv om juryen reducerede hans pointscore i det sønderjyske, så fik han alligevel så mange points med hjem, at han nu er blot den anden kører, som har passeret 1000 points på alle tiders pointliste. Første mand var teamkammeraten Casper Elgaard.

Fotograf: Birger Vilén.

dtc-net.dk


Læs mere om:
  • 18/09/05 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    Peugeot Roskilde


    Peugeot Holbæk