Saxo Cup   14/10/00

Fighteren Jacob K sluttede DM-sæsonen i front.
Motorsporten i Danmark har oplevet en stor fremgang i 2000-sæsonen. Dette blev bl.a. bekræftet af publikumsrekord til Finaleløbet 2000 på Jyllands-Ringen. En af overraskelserne i årtusindskiftet var absolut Jacob Kristensen fra Århus/Hobro, som fik sin banesports-debut i Citroën Saxo-Cuppen.

Jacob Kristensen har lagt ører til masser af motorsports-snak i sin fritid, idet faderen: Carl-Erik Kristensen og storebroderen: Tom K. - Le Mans-vinder og nykåret æresborger i Hobro - har været kendte ansigter på både danske og udenlandske motorbaner. - Jeg valgte Citroën Saxo Cuppen, specielt fordi motorløbene afvikles i biler med identiske motorer, forklarer Jacob Kristensen. - Frontrunnerne er derfor de chauffører, som kører ideallinjen hele banen rundt samt finder den optimale opsætning af undervognen. I debut-året fandt Jacob Kristensen hurtigt ud af, at der skulle fighter-spirit, knofedt og erfaring til, såfremt slutresultatet skulle blive blandt TOP FEM. I de første Cup-afdelinger blev det til placeringer i den tunge ende af feltet, men herefter høvlede Jacob K. tiendedele og atter tiendedele sekunder af omgangstiderne. Højdepunktet kom på Ring Djursland med en 3. plads. - I flere dage herefter tænkte jeg alvorligt på at købe en længere seng, konstaterer Jacob Kristensen. - For jeg havde lidt småproblemer med at få armene ned i normal højde igen! Resultaterne fortsatte overbevisende i efteråret, hvorfor jeg i Finaleløbet på Jyllands-Ringen skulle kæmpe om den samlede 4.-5. plads i Citroën Saxo Cuppen. Inden sæsonen var jeg absolut tilfreds, såfremt jeg sluttede i TOP TI, idet mange af konkurrenterne har kørt i klassen gennem flere år. Tidtagningen til det første finaleheat var yderst krævende, fordi deltagere i en anden klasse havde lækket olie hele vejen rundt i idealsporet. Alligevel blev startplaceringen nr. 4 efter en koncentreret indsats fra Jacob Kristensen. - Min værste konkurrent til 4. pladsen sammenlagt var Claus Gregersen, fortsætter Jacob Kristensen. - Han havde kørt en god tidtagning og skulle starte lige foran mig i heatet. Jeg fik en rigtig god start, men i kampens hede smuttede en anden konkurrent forbi og samtidig beholdt Claus Gregersen 3. pladsen til målstregen. Det var yderst flot kørt, fordi han fuldførte de sidste 5 omgange med dæk, hvor møtrikkerne var ved at gå løse. Jeg blev nr. 5. Før andet finaleheat var Jacob Kristensen et enkelt placeringspoint bag efter Claus Gregersen i kampen om 4. pladsen i slutstillingen: - I tidtagningen til allersidste finaleheat havde jeg hjemkørt en god tid, som normalt skulle betyde en startplacering i TOP FEM, men konkurrenterne havde også trampet gevaldigt på speederen. Derfor skulle jeg i stedet starte som nr. 10, og Claus Gregersen var nr. 4 på startgridden. Jeg valgte derfor at koncentrere mig om den samlede 5. plads, hvor nærmeste konkurrent var John Hansen, som uheldigvis skulle starte som nr. 3. Jacob Kristensen var dybt koncentreret inden allersidste finaleheat, og i start-øjeblikket skød han kraftigt frem. I kabinen blev der derfor småråbt: - FLYT JER NU, FOR JEG SKAL SØRME FREMAD! Inden første sving var 3 forankørende konkurrenter overhalet, og senere kom Jacob Kristensen op på 6. pladsen i heatet og herved blev det. - I den samlede stilling sluttede jeg som nr. 5, afslutter Jacob Kristensen. - Dette er jeg meget stolt og glad for! Samtidig fik jeg tildelt Michelin Fighter-pokalen af turneringsledelsen som et skulderklap til min fighter-spirit. Pokalen vil få en hædersplads hjemme i lejligheden, men familien er ikke helt enige med mig i, at den skal stå oven på fjernsynet.

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Jacob Kristensen

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde