Blandt de nederste fem teams kæmpes der stadig indædt om at få points. Ambitionerne vil have mere. Sauber ligger pt. øverst af de fem, men vil Toyota snart hale ind på dem? Konkurrencen er ikke kun tæt i toppen, også blandt de nederste fem teams er der en kamp. Sauber og Toyota er de som hidtil har fået mest ud af det. Jordan og Jaguar får nu hjemmebane med dertil hørende forhåbninger og forventninger, ikke mindst fra de engelske og britiske fans. Der har været fremskridt at spore også blandt de to teams, men kan de blive ved? Jaguar har pres hængende over hovedet fra Ford som gerne vil se resultater, og så bør de vel være foran Jordan hvilket ikke er tilfældet i pointstillingen. Sauber: Sauber vil igen anvende den nye frontvinge som man anvendte for første gang på Magny-Cours sidste weekend. Men siden det franske GP, har man også ændret flere ting bag på og i bilen. Der er kommet nye kølere som fylder mindre. Det er anden gang siden sæsonstarten at man ændrer på det område. Kølerne er nu så små at man også kan ændre motorcoveret og gøre det lavere. Desuden bliver vinden over bagenden af bilen nu også styret på en anden og mere effektiv måde. Den nye vindtunnel har allerede bevist sit værd og her er endnu et resultat fra det arbejde. Og ikke nok med det, på Silverstone vil teamet også anvende en ny spec motor som teamet ikke har anvendt tidligere i løb. Den har fået betegnelsen type "B" og vil have flere hk end den hidtil anvendte type "A". Toyota: Toyota førte en overgang det engelske GP sidste år. Det forventer man dog ikke at komme til at gøre i år. Faktisk har man lidt betænkeligheder. Det har vist sig over sæsonen at TF104 faktisk ikke er ret god når det drejer sig om at køre på baner med næsten maks. eller maks. downforce. Og det er jo netop det man bliver nødt til at anvende på Silverstone. Der er dog kommet forbedringer på bilen løbende, men ifølge teamet selv ikke nok til at gøre bilen så meget bedre på denne type bane. I øjeblikket drejer det sig mest om at få mest muligt ud af bilen inden den opgraderede bil får sin debut efter al sandsynlighed på Hockenheim. Fokus har der været nok af på teamet i den seneste uge. Men der er af helt andre årsager. Det er jo blevet offentliggjort at Ralf Schumacher har underskrevet en treårig kontrakt med Toyota. Nu får de nuværende kørere resten af sæsonen til at overbevise teamet om, at de også er værd at satse på. Jordan: Er der nogen der er på hjemmebane, så er det Jordan teamet, eftersom de har deres adresse på den anden side af gaden lige overfor Silverstone. Men hvad hjælper det når bilerne ikke fungerer optimalt og ikke er konkurrencedygtige. Det kniber lidt med holdbarheden, der er mange småfejl som forårsager at man ikke kan fuldføre løbene. Men der testes dog ind i mellem alligevel, og sammenholdt med de forbedringer som man har kapacitet til at udvikle, så lykkedes det ind i mellem alligevel at få kørt lidt points ind på kontoen. I øjeblikket fryder Eddie Jordan sig sikkert over at man er foran Jaguar i pointene. Det er trods alt en lille cadeau til den indsats der bliver lavet i det økonomisk trængte team. Især når man sammenligner med Jaguar som har de - i teorien - samme motorer nemlig Cosworth, som også er ejet af Ford ligesom Jaguar er det. Jordan teamet markerer som sædvanligt deres hjemme Grand Prix med en masse arrangementer. Men man har ikke glemt at trods stor viden om netop Silverstone, så bliver det ikke verdens nemmeste løb for det lille team. Man har arbejdet meget med setup, disse ting skal så afprøves under fredagens træning hvor man har tre kørere til rådighed. Om det så holder til selve Grand Prixet er en helt anden sag. Vejret i England har det med at være temmelig omskifteligt, så alle planer kan nemt blive ødelagt. Jaguar: Jaguar har noget at bevise overfor omgivelserne. Teamets mange fans i England mangler gode resultater. Det samme gør ejerne, Ford, der snart gerne vil se nogle væsentligt bedre resultater. Især nu da man er bagefter Jordan, som "kun" anvender kundemotorer fra samme firma. Der var dog lidt fremgang at spore i Frankrig dog uden at der kom points ud af det. Målet er at forsætte denne fremgang på hjemmebanen Silverstone. Den seneste test i Barcelona gav data som man har kunnet bruge til noget. Ved den lejlighed fik Jaguar faktisk nogle ret gode tider, og da de to baner ligner hinanden er der store forhåbninger til at man også på Silverstone kan præstere noget godt. Kørerne har også en god fornemmelse af bilen pt. og håber på at man på hjemmebanen kan vise potentialet. Minardi: Minardi har intet nyt under solen. Kampen er den sædvanlige, nemlig at få begge biler i mål. Dog er der kommet lidt hjælp til teamet. Der er kommet en ny, men mindre sponsor til teamet. Et lokalt firma fra Faenza som laver advarselstrekanter med diodelys. Læg mærke til Minardi teamet når de laver deres pitstops. Allerede i Frankrig prøvede man lidt i spøg at sætte dioder på løfteanordningen til bilerne samt en lille markering hvor kørerne skulle køre ind. Kørerne var faktisk temmelig glade for "spøgen" så Minardi har valgt at forsætte med dette. Sidste år kom begge Minardi kørerne i mål, det er også målsætningen i år. Men det kræver at man ikke spinder af banen eller får tekniske defekter. Det arbejdes der med i teamet, så må kørerne selv sørge for at holde sig på banen. Dons
Læs mere om: 11/07/04 - Silverstone - Formel 1 |