Efter kun en uges pause skal vi til det igen. Formel 1 showet har bevæget sig fra den kedsommelige Magny-Cours til fødestedet for Formel 1 - Silverstone i England, stedet hvor det første VM løb blev kørt for 54 år siden. Synes man at Ferrari dominerer for meget i dag, kan det nævnes at dengang, da det første løb blev kørt, var Alfa Romeoer på de tre første pladser - to omgange foran den nærmeste konkurrent. Se der kunne man tale om at være overlegen!
Men lad os ikke fortabe os alt for meget i den fjerne historie. Hvis vi bevæger os tættere på nutiden, så leverede Silverstone sidste år sæsonens bedste løb. Godt nok var en tumpet tilskuer på gåtur langs banen, hvor han luftede sin nettopose, og den efterfølgende indsættelse af safetycar, en ikke uvæsentlig bidragsyder til spændingen. Og den slags spænding er jeg helst fri for. Men resultatet var et særdeles seværdigt løb, hvor man kunne se det, endnu sjældne, syn at en Toyota var i front. Men til sidst var det Rubens Barrichello der trak det længste strå, og vandt den mest imponerende sejr i sin karriere.
Desværre har 2004 ikke været helt så spændende som den forgående sæson. Faktisk begynder den at få 2002 til at fremstå som århundrets mest intense sæson - der var dog trods alt fire kørere der vandt sejre. Men i år sidder Michael Schumacher og Ferrari igen på flæsket - helt og aldeles. Og mens seertallene nok bliver holdt lidt oppe af den tvivlsomme danske sommer, skal man nogen gange kigge dybt i sig selv for at finde begejstringen. Selv en gammel mester, Nigel Mansell, har været ude og sige at han plejer at slukke fjernsynet efter de første par omgange.
Men måske er der lidt håb at finde i det netop overstået Franske Grand Prix. Godt nok vandt Ferrari igen, men de var trods alt så pressede at de valgte at skifte pitstrategi midt i løbet, for at få opbygget et ordentligt forspring til Alonso i den lego-farvede Renault. Og den strategi virkede netop i Frankrig med den korte pit-strækning. Men på Silverstone er det en anden sag. Pitten ind- og udkørsel er simpelthen længere og en fire-stops strategi vil være langt vanskeligere at gennemføre.
Hvis Renault kan presse Ferrari igen, er det ikke umuligt at vi vil kunne få en spændende kamp om førstepladsen på Silverstone. Problemet for Renault er dog traditionelt at deres motor er lidt svag i forhold til konkurrenternes. Der hvor de har klaret sig bedst er i Monaco og Frankrig, hvor rå hestekræfter ikke er det mest væsentlige. Omvendt har Renault flere gange vist sig i stand til at overraske.
Det franske team har efterhånden så småt fortrængt BAR som Ferraris nærmeste udfordrer. Men nu skal man jo ikke forvente at BAR bare acceptere at blive henvist til det pladsen som det trediebedste team. Man må forvente at de vil hvæsse deres kløer grundigt her i ugen op til Det Engelske Grand Prix. Sato og Button skiftes til at være bedst i teamet, og den interne kamp her er ikke uinteressant at følge. Det samme gælder hos Renault hvor Alonso i Frankrig for første gang i lange tider var bedre end holdkammeraten Trulli. Forvent at italieneren prøver at slå tilbage. At slå sin teamkammerat er det vigtigste i Formel 1 (bortset fra VM selvfølgelig, men så slår man jo også sin teamkammerat).
Udover kampen mod Renault må BAR efterhånden kunne mærke det tunge pust fra de gamle tanter, McLaren og Williams, i nakken. De to traditionsrige team har ikke haft den mest fremragende sæson. Faktisk er det noget der snerper hen af fiasko for de teams. Men I Frankrig præsenterede McLaren deres nye våben. I første omgang var den cirka på niveau med sin forgænger, men forventningerne er klart at det bliver bedre. Men på grund af den korte tid mellem Frankrig og Englands Grand Prix'er vil fremskridtene for McLaren nok være minimale.
Williams har haft nogle rigtig elendige løb på det sidste. Montoya er blevet diskvalifceret to gange og Ralf Schumacher er ude i lang tid. I Frankrig så det ud til at gå bedre. Montoya var på vej mod pole, da han satte hele forspringet over styr gennem de sidste par sving og endte på en skuffende 6. plads. I løbet var han ikke specielt imponerende, med nogle halvsløje manøvrer og et spind på opløbsstrækningen. Marc Gene der vikariede for Ralf Schumacher var heller ikke nogen åbenbaring. Hvis løbet i Frankrig har flyttet på hans chancer for at få et fuldtidssæde hos Williams næste år, må det være i negativ retning. Men alt taler for at spanieren får en chance igen på Silverstone.
Bagved de ti første står verdenen lidt mere stille. Toyota burde efterhånden have været på vej op i den bedste halvdel, men her midt i deres tredie sæson virker det næsten som om de er endnu længere væk fra toppen end da de startede. Sauber er pt. det bedste af bundholdene. Overraskende, da Jaguar ellers virkede stærke sidste sæson. Men den springende kat har ikke ligefrem vist spidste tænder i 2004 og det bliver mere og mere sandsynligt at Mark Webber forsvinder næste år. Hvorfor skulle han dog bliver der?
Jordan og Minardi udgør bagtroppen. Begge har de fået point i år, så på det plan går det jo fint. Men forbedringer virker næsten urealistiske. De er og bliver bagstopper teams.
Så hvordan bliver løbet på Silverstone? Sandsynligvis ligesom de forgående løb i år, med sejr til Ferrari. Men Renault virker som om de er kommet tæt på. Så måske kan der blive en slags kamp om førstepladsen. Måske... Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 11/07/04 - Silverstone - Formel 1 |