Endnu et kedeligt løb efter det anderledes GP i Monaco. Nu er vi igen tilbage hvor der ikke sker ret meget spændende. Men alligevel er der sket noget. Hvad siger teamene til Europas GP? Ferrari - 106 points: Ferrari er nu suverænt i spidsen med lige så mange points som nr. 2 og 3 tilsammen. M. Schumacher lagde hårdt fra starten og skabte rigeligt med afstand til forfølgerne til at kunne bevare førstepladsen efter de efterfølgende pitstop, og med lidt hjælp fra Raikkonen som kunne holde BAR og Renault bilerne bag sig over en del omgange. Rubens Barrichello startede lidt længere ned, og måtte kæmpe sig til sin andenplads, men takket være en anden pitstop strategi lykkedes denne taktik for ham ligesom det gjorde i Spanien. Barrichello havde en lille møde med Sato i sving 1, hvor det godt kunne have gået mere galt, nu måtte han nøjes med at dækkene blev slidt hurtigere end beregnet, hvilket teamet også pointerede efter løbet. Renault - 61 points: Igen begge biler i mål i pointene. Det tæller godt i regnskabet. Denne gang kom Trulli ind på fjerdepladsen og Alonso på femtepladsen. Trulli havde nogle mindre konfrontationer med andre kørere ved starten, især med Sato der for alvor er begyndt at markere sig, også som en kører der ikke giver ved dørene. Ved et uheld kom Trulli til at aktivere fartbegrænseren som kun bruges i pitlane, og det satte ham nogle placeringer tilbage men det tabte blev kørt ind igen. Alonso havde lidt problemer med bilen, eller rettere styretøjet som begyndte at opføre sig atypisk, men da han havde vænnet sig til det, kunne han stort set ikke gøre andet end at prøve at bevare sin position i feltet. Fra teamets side var der igen tilfredshed med at begge biler kom i mål i pointene. BAR - 46 points: BAR har for alvor markeret sig. Men for at det skal blive bedre skal begge biler i mål hver gang og helst i pointene. Det er nu anden gang at Sato måtte udgå med en temmelig kogt motor. Inden da havde han igen markeret sig som en kører der vil frem i verdenen. Det måtte bl.a. Trulli og Barrichello erfare undervejs. Det kostede Sato en ødelagt frontvinge og et ekstra pitstop. Og det var måske det pitstop som kostede ham den videre deltagelse og points. Motoren blev varm og sagde stop med den kolossale røgudvikling til følge som vi også så i Monaco. Button havde kvalificeret sig måske lidt svagt men endte igen på podiet efter et måske knap så bemærkelsesværdigt løb for hans vedkommende. Teamet var glade for pointene, men knap så glade for den defekt som opstod i motoren i Satos bil. Der er lidt for Honda teknikerne at arbejde videre med. Williams - 36 points: Montoya har det med at komme i søgelyset - denne gang måske ufrivilligt. Selv mener han at Barrichello bremsede for tidligt og han derfor måtte bremse hårdere end tiltænkt. Og da han samtidigt blev presset af Panis, gik det som det gik. Ralf Schumacher har en lidt anden forklaring, hvor han siger at Montoya bremsede alt for sent og derfor ramlede ind i R. Schumacher og sendte både ham og da Matta ud af løbet. Skal vi ikke lade tv billederne tale for sig selv. Montoya genoptog løbet efter et besøg i pittet for at få skiftet frontvingen. Han kørte sig dog godt op i feltet og sluttede på den sidste pointgivende placering. Teamet prøvede ikke at bortforklare noget som helst, men konkluderede blot at, nu var de igen uheldige. Sauber - 10 points: Sauber har fået smag for points. Denne gang var det Fisichella som tilkæmpede sig points. Og igen var det med en to stops strategi. Det er tilsyneladende ved at vinde indpas. Flere prøver sig frem med det. Sauber med succes. Fisichella startede endda bagerst pga. et ufrivilligt motorskift. Men kørte sig godt op gennem feltet og sluttede på sjettepladsen. Massa derimod havde det besværligt. En nærkontakt med en anden bil beskadigede hans frontvinge, men ikke nok til at den skulle skiftes. Derimod måtte han så kæmpe med en kraftig understyring, og det er ikke ligefrem befordrende. Ingen points denne gang til Massa. Peter Sauber var tilfreds efter løbet hvor man igen scorede points, han havde dog håbet på at Massa også kunne have fået points med hjem, men var tilfreds med at Fisichella klarede det. Dons
Læs mere om: 30/05/04 - Nürburgring - Formel 1 |