Efter det seneste GP i Monaco er der sket en vis rokering i blandt de nederste i feltet. Sauber er rykket foran McLaren der nu befinder sig på en sjetteplads. Nu kommer chancen for at lave om på det. McLaren: David Coulthard udgik uforskyldt i Monaco, mens Kimi Raikkonen igen havde problemer med bilen. Det er der blevet arbejdet på siden for at få rettet. McLaren bilerne er tilsyneladende ved at være lidt mere driftsikre, selvom der dog stadig mangler meget. I Monaco var de rimeligt godt med fremme, spørgsmålet er om det var en enlig svale, eller om de kan forsætte fremgangen. Kørerne har helt andre forventninger til den kommende weekend. Det er en helt anden bane, og så er det en af de to "hjemme Grand Prixer" for Mercedes. McLaren kommer dog ikke med de store ændringer på bilen selvom der i forberedelserne er lavet visse små ændringer. Hos McLaren håber man på at den forsatte udvikling kan overføres til bedre og bedre resultater inden den stærkt reviderede "nye" bil kommer i løbet af små 2 måneder. Man er meget opmærksom på vejrliget på stedet, og håber et eller andet sted at det kan være en fordel for teamet, især hvis det bliver regnvejr. Toyota: Toyota fik endelig points på kontoen. Det har hidtil været dyrekøbte points, men nu er der forhåbninger om mere. Pointene i Monaco har gavnet moralen i teamet. Nürburgring er næsten hjemmebane for teamet der har base i Köln, og mon ikke der kommer mange fra fabrikken som normalt ikke kommer ud til GP'erne. Teamet er taget direkte til banen fra Monaco og klargør bilerne der. Pga. den korte tid mellem de to GP'er, er det nemmere for teamet at fragte bilerne til banen direkte og så flytte alt det nødvendige udstyr, reservedel osv. fra fabrikken til banen. Forberedelserne er mestendels gjort på Paul Ricard hvor teamet tester mest. Der er ikke de store forandringer i forhold til løbene før Monacos GP, men nogle småforbedringer som Mike Gascoyne løbene finder, er dog kommet med i bilen. I første omgang gælder det om at forsætte udviklingen, og så sikre at bilerne kommer i pointene. Det bliver sikkert sværere på Nürburgring som er en hel anden type bane end den man lige kommer fra. Men nu har man fået smag for pointene, og vil selvfølgelig gerne have endnu flere. Jordan: Eddie Jordan er landet igen efter teamets første points i denne sæson. Takket være Heidfeld fik man 2 points i Monaco. Teamet har testet forud for GP'et hjemme i England for et par uger siden og har i samråd med Bridgestone valgt dæk til løbet. Hos teamet håber man på regnvejr i GP'et idet man håber på at kan få et godt resultat ud af det. Men vejret er en temmelig uberegnelig faktor på de kanter, så det er ikke sikkert at det lige bliver søndag at det regner. Men optimismen er steget i teamet efter de første points i denne sæson er kommet i hus. Nu kan man kun håbe på flere. Heidfelds bil kunne holde til strabadserne i Monaco, og havde det ikke været for en elektrisk fejl i Pantanos bil, var han muligvis også kommet i mål. Hos teamet håber man på at det indikerer at man nu langt om længe er på rette vej, og forhåbentligt på vej til endnu flere points. Jaguar: Hos Jaguar skal der rettes op efter skuffelserne i Monaco. Teamet er taget direkte til banen for at klargøre bilerne. I baggrunden er en masse data blevet analyseret for at finde forbedringer. Især i forhold til GP'et i Monaco der forløb alt andet end heldigt for Jaguar. Kørerne er dog ret optimistiske. Mark Webber scorede point her sidste år, og både Christian Klien og Björn Wirdheim har kørt her før og også scoret points her, men i mindre formel klasser. Dermed er der ikke en ny bane for nogle af kørerne denne gang. Teamet har ændringer klar til bilen som er blevet testet tidligere. Det vigtigste at arbejde pt. må være at finde noget holdbarhed i bilen. Men kørerne mener at der arbejdes i den rigtige retning. De udtaler at de mærker forandringer og forbedringer fra løb til løb i bilen, nu skal den bare kunne holde hjem og helst i pointene. Minardi: Det sikre fik overtaget hos Minardi i Monaco. Kunne en af bilerne holde i mål, var der en rimelig stor chance for point og det var lige ved at lykkes. Sådan forholder det sig ikke på Nürburgring. Nu skal der gives gas igen. Vi er tilbage på en af de normale racerbaner. Minardi har ikke midlerne til at teste, kun små udvikle. Det primære er stadig at sikre at holdbarheden er der, hvilket ikke altid lykkedes lige godt. Men kan bilerne holde, og der af en eller anden årsag er et stort mandefald, er der chance for point. Minardi har faktisk tidligere formået at score point på Nürburgring, men vi skal tilbage til 1999, hvor Marc Gene klarede at køre hjem på en sjetteplads. Men sådan går det nok ikke denne gang. Minardi får svært ved at sikre sig point. Teamet er nu det eneste uden point. Dons
Læs mere om: 30/05/04 - Nürburgring - Formel 1 |