Økonomiløb   29/03/04

Krævende start på DM i Økonomiløb
Grindsted Motor Klub (GMK) åbnede DM-serien 2004 hos brændstofsparerne med Renault Økonomiløbet. Tilrettelæggere var ægteparret: Tage Gejl og Marianne Pedersen fra Herning, som tidligere har været primus motorer for utallige DM-arrangementer i rally.

- Efter rally-perioden vi begyndt med at køre økonomiløb, forklarer Tage Gejl Pedersen. - Vi hygger os godt med at presse de sidste kilometre ud af brændstoffet, og i år har vi lånt en Renault Megane 1,5 dCi af Bendtsen Biler i Herning. Derfor faldt det naturligt med et samarbejde omkring DM-premieren i Økonomiløb.

Efter starttankning hos Hydro Texaco gik den 300 km. lange rute mod øst til det kuperede terræn omkring Silkeborg.

- Recepten i økonomiløb er forholdsvis enkel, forklarer Marianne Pedersen. - Bilerne bliver tanket op til fuld kapacitet lige inden startstregen. Herefter foregår den samme procedure, når deltagerne kommer til mål. Det svære består i få tankningerne til at foregå så retfærdigt som muligt, idet nogle bilmærker er lettere komplicerede at fylde brændstof på. Herudover får deltagerne tildelt straflitre, såfremt de kører etaperne for langsomt eller fartbegrænsningerne bliver overskredet.

Ikke uventet gik totalsejren til den erfarne brændstofsparer: Ole "Gulerod" Nielsen i Toyota Yaris D, som er flerdobbelt nordisk og dansk mester. I dagens anledning var Jørgen Skjøt i højresædet, idet den normale co-driver Torben Arp var forhindret i at køre den flotte rute i Midtjylland. Slutresultatet blev 28.52 km/l.


Generalvinderne: Ole "Gulerod" og Jørgen Skjøt ankommer til en stempelkontrol i deres Toyota Yaris. Slutresultatet blev 28.52 km/l i de midtjyske bakker.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Hos benzinbilerne havde sidste års DM-sølvvindere generelt: Poul Erik Hansen og Svend Erik Højbye skiftet til en Fiat Panda. Slutresultatet blev 21.42 km/l., hvilket vice-danmarksmestrene var pænt tilfredse med:

- Bilen er slet ikke kørt rigtig til endnu, forklarer Poul Henning Hansen. - Umiddelbart vurderer, at resultatet kan blive noget bedre, når der er trillet omkring 20.000 km. mere på speedometeret. Desuden skal den køres lidt anderledes end min mors veltjente Peugeot 106, som jeg lånte sidste år til at køre økonomiløb i.


Poul Erik Hansen og Svend Erik Højbye fejrede bilskiftet med en klassesejr i deres Fiat Panda.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

DM i Økonomiløb køres i et fælles mesterskab for benzin og diesel, og slutresultatet er kombination af antal kørte kilometre pr. liter samt forbedring af ECE-normen. Renault Økonomiløbet bød på store højdeforskelle, idet DM-feltet rundede to af Danmarks højeste bakker: Yding Skovhøj og Ejer Bavnehøj. Ruten nåede ikke helt ud til kysten, men deltagerne var tæt på kote nul ved en rundtur omkring Mossø.


Løbsleder Tage Gejl Pedersen flager de senere klassevindere: Bent Juel Jensen og Preben B. Rasmussen fra Skanderborg af sted i Renault Økonomiløbet.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Resultaterne i DM-premieren i Økonomiløb

Op til 1.500 ccm., benzin:
1. Poul Erik Hansen / Svend Erik Højbye, Egtved/Kolding, Fiat Panda, 21.42 km/l.

1.501-1.900 ccm., benzin:
1. Bent Juel Jensen / Preben B. Rasmussen, Skanderborg, Opel Astra, 17.40 km/l.

Over 1.900 ccm., benzin:
1. Niels Chr. Madsen / Olav Madsen, Brøndby/Albertslund, Alfa Romeo 156 TS, 17.23 km/l.

Op til 1.900 ccm., diesel:
1. Ole "Gulerod" Nielsen / Jørgen Skjøt, Asnæs / Randers, Toyota Yaris, 28.52 km/l.

Over 1.900 ccm., diesel:
1. Kaj Ole Jensby / Hardy Madsen, Odense / Kolding, Peugeot 206 2.0 Hdi, 24.44 km/l.

Turistklasse, benzin:
1. Steen Axelsen / Lars Alverljung, Ringkøbing / Lem, Seat Cordoba, 16.19 km/l.

Turistklasse, diesel:
1. René Bøgesvang / Niels P. Bøgesvang, Silkeborg, Peugeot GRD, 17.53 km/l.

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Poul Henning Hansen

  •  
    Reklamer

    Peugeot Holbæk


    Peugeot Roskilde